Vad tycker vi om ordet HEN??

volvonisse440 yrkeschaufför
26 mars 2012 · 709 Inlägg

RightFront skrev:

volvonisse440 skrev:

RightFront skrev:

Kompisen vet väl könet på Kim och säger då; "Kim, honom känner du väl" och tvärtom om det var en tjej? smile Vet man könet på personen så säger man ju inte hen utan han eller hon smile

alltså i den bemärkelsen som du vill använda ordet så kan d va "inte bra, men iaf OK" men den uppfattningen har inte jag fått från det jag läst och sett på tv,
vad jag har sett mycket om är att vissa föräldrar vill typ tvinga tjejer å leka med bilar och tvärtom för att visa att det är okey å vilja byta kön, och typ därför slippa kalla pojke för pojke och flicka för flicka.
Nu har jag använt mig av jävligt starka ord, men typ den uppfattningen har jag fått. :-P

Du kanske har rätt smile Jag använder mig av språket på ett sådant sätt jag tycker passar tongue

googla lite:
"hen (henom/hen, hens)
(mindre brukligt, ideologiskt) han eller hon; könsneutralt personligt pronomen i tredje person singular nominativ; för att benämna någon vars kön är okänt, inte framgår av sammanhanget, eller anses oviktigt"


Tror vi båda har rätt, okänt kön eller inte framgår av sammanhanget var det jag tänkte på, att könet är oviktigt är ju det du var inne på när man inte vill kalla barn för pojke eller flicka smile men håller med dig, en pojke är en pojke och en flicka är en flicka!

skönt att vi båda slapp å ha fel :-P i ditt syfte är det ju isådant fall ok att använda Hen, annars tror jag
att Hen passar bra på människor som man faktiskt inte kan se om det är en kille eller Tjej, lita taskigt kanske men det kommer vara i det sammanhanget om jag nånsin kommer att använda det ordet :-P

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
guwib
27 mars 2012 · 624 Inlägg

Germax skrev:

guwib skrev:
vad fan är en könsneutral person??? vilket jävla skit!det är helt sinnesjukt!
en hona och en hane fortplantar sig och på så sätt överlever vår ras, men nu...heeeelt jävla sinnes.. alla möjliga konstiga avarter skall upp i strålkastarljuset..det är så man spyr!

Vad är ditt problem? Du gapar och lever fan, kan tro att du är 12 med tourrette..

nolla..att jag ens bemödar mig att svara...
men det är sådana som du som infekterar vårt samhälle!
det räcker så, min åsikt är klar och tydlig, och jag kommer således ej att ingå i några djupare samtal med sämre bemedlade som helt enkelt inte förstår bättre..
finns ett sjysst uttryck från en gammal action serie, det lyder..- I pitty the fool.,

demokrati som det ser ut i dagens samhälle funkar ej, det går 20 dårar/okunniga på 1st normal/vettig.

hela genus debatten är sjuklig och äcklig, en man är en man och så vidare, att försöka sudda ut gränserna är obegripligt och går emot evolutionens lagar helt..

who´s the man?
xXSammy
28 mars 2012 · 6 590 Inlägg

Aldrig använt ordet hen men däremot henom..Intressting. Vet om en sådan person men meh.. för mycket "söta klänningar" som är sjukt stora.


När man läser igenom inläggen blir jag sugen på att fråga om sexualitet.. :3

De/Dem
FreddeLi Studerande maskiningenjör
29 mars 2012 · 1 903 Inlägg

HAHAHA, jadu! Människan som kom på detta måste vara en otroligt lycklig person. Har man så lite bekymmer i sitt liv så att man kan ta sig tid att fundera ut och driva igenom en sådan idé så tycker jag man ska skatta sig lycklig!

Men vad jag tycker om det?
Totalt meningslöst och bara ett sätt för militanta feminister att få sina 5 min i rampljuset.
Att mina skattepengar bidrar till att denna frågan ens behandlas är uppriktigt sorgligt.
Så bra är inte samhället så att man kan prioritera frågor likt denna.

Tack för ordet.
MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Germax
29 mars 2012 · 12 086 Inlägg

guwib skrev:

Germax skrev:

guwib skrev:
vad fan är en könsneutral person??? vilket jävla skit!det är helt sinnesjukt!
en hona och en hane fortplantar sig och på så sätt överlever vår ras, men nu...heeeelt jävla sinnes.. alla möjliga konstiga avarter skall upp i strålkastarljuset..det är så man spyr!

Vad är ditt problem? Du gapar och lever fan, kan tro att du är 12 med tourrette..

nolla..att jag ens bemödar mig att svara...
men det är sådana som du som infekterar vårt samhälle!
det räcker så, min åsikt är klar och tydlig, och jag kommer således ej att ingå i några djupare samtal med sämre bemedlade som helt enkelt inte förstår bättre..
finns ett sjysst uttryck från en gammal action serie, det lyder..- I pitty the fool.,

demokrati som det ser ut i dagens samhälle funkar ej, det går 20 dårar/okunniga på 1st normal/vettig.

hela genus debatten är sjuklig och äcklig, en man är en man och så vidare, att försöka sudda ut gränserna är obegripligt och går emot evolutionens lagar helt..

Ja, du uttrycker en väldigt mogen sida. Jag är en nolla som infekterar vårt samhälle? Jag hoppas du förstår att ditt sätt att uttrycka dig på får bara dig att verka va nollan här. Din åsikt, men främst ditt mentala något skeva tillstånd är väldigt tydligt.

Det är väl tur att evolutionens lagar inte regerar hos oss männsiskor, för isåfall skulle individer med en intelligens på din nivå ha det svårt att överleva.

Navkapsel
30 mars 2012 · 4 637 Inlägg

Visst är könet oviktigt i vissa sammanhang men det känns föråldrat att komma på nya ord som är onödiga. Låter bara som en transa. Har fungerat bra förut i alla år utan ordet hen. Om båda könen är lika bra så är väl varken ordet han eller hon nedsättande utan ska användas med stolthet. Säger någon hon om någon tänker man ju ändå bara på en människa så ordet hen och hon blir typ lika ytliga tills man känner personen. Hon betyder inte automatiskt att det rör sig om en heterosexuell kvinna som gillar att sy, det håller nog alla svenskar med om? Ordet hen ser jag som nedsättande. Men det är väl bara någon feminist i extremvänstern som kommit på detta.

Senast redigerat av Navkapsel (30 mars 2012)

Slash Saabifierad
30 mars 2012 · 2 026 Inlägg

Hen är ett genusord, man försöker att avregistrera könen och ersätta det med genus. Inom genusvetenskapen finns inga biologiska kön, enbart psykologiska.

Tycker ordet hen är extremt fånigt och tror inte det kommer att komma så värst långt, kommer väl komma lika långt som genus, det stannar i forskningsvärlden, i högskolorna samt bland ilskna feminister smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
volvonisse440 yrkeschaufför
30 mars 2012 · 709 Inlägg

Jag själv är väl i ganska stor mån för jämnställdheten men absolut inte feminist, för er som känner lika så rekomenderar jag ett klipp på tuben, med paulo roberto, sök "paulo roberto feminist"

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
xXSammy
30 mars 2012 · 6 590 Inlägg

volvonisse440 skrev:
Jag själv är väl i ganska stor mån för jämnställdheten men absolut inte feminist, för er som känner lika så rekomenderar jag ett klipp på tuben, med paulo roberto, sök "paulo roberto feminist"

Just ordet "Feminist" är ju kvinligt. Känns lite som det baserar sig på att peta ner manliga könet

Inte jämställt alls..

De/Dem
FreddeLi Studerande maskiningenjör
30 mars 2012 · 1 903 Inlägg

volvonisse440 skrev:
Jag själv är väl i ganska stor mån för jämnställdheten men absolut inte feminist, för er som känner lika så rekomenderar jag ett klipp på tuben, med paulo roberto, sök "paulo roberto feminist"

Han har en hel del vettigt att säga den killen! borde bli politiker istället smile

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
RD_87 Skrotsamlare
2 april 2012 · 4 031 Inlägg

Om nån kallade mig för hen gör den fan bäst i att springa fort...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Marticus Meldem
2 april 2012 · 917 Inlägg

Tänker alltid på höna när jag hör ordet hen, sen att det låter larvigt gör det inte lättare att använda det. Så det blir han/hon, vilket tar för mig ca 0.7 att skriva ist för ca 0.3 för hen, så ingen större vinst att skriva hen över huvud taget.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
PorscheJezzica
2 april 2012 · 415 Inlägg

Ha ha ha, jag trodde att detta var nåt dom sa i skåne som något slags slang. smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Marticus Meldem
2 april 2012 · 917 Inlägg

SupraJEZZICA skrev:
Ha ha ha, jag trodde att detta var nåt dom sa i skåne som något slags slang. smile

ja det gjorde ju inte direkt heller att ordet blev lättare att använda, hahaha!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2012 · 13 798 Inlägg

Malheus skrev:
Aldrig använt ordet hen men däremot henom..Intressting. Vet om en sådan person men meh.. för mycket "söta klänningar" som är sjukt stora.


När man läser igenom inläggen blir jag sugen på att fråga om sexualitet.. :3

om man inte vet vad det är så kan man jhu kalla dom DET det fungerar helt utmärkt


kan ge mig fan på att det är femenist som kommit på det..säkert miljöpartis dessutom som inte äter varken kött eller fisk och hatar män

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
2 april 2012 · 6 590 Inlägg

Growe skrev:

Malheus skrev:
Aldrig använt ordet hen men däremot henom..Intressting. Vet om en sådan person men meh.. för mycket "söta klänningar" som är sjukt stora.


När man läser igenom inläggen blir jag sugen på att fråga om sexualitet.. :3

om man inte vet vad det är så kan man jhu kalla dom DET det fungerar helt utmärkt

Den där personen ..Iof är hen rätt kvinnligt. Henne är ju istället för honom så då skulle vi ju kalla alla för kvinnor i slutändan.

De/Dem
Jeqpe Nukelear Devize
2 april 2012 · 1 357 Inlägg

tycker de e rätt chill om man ska prata om en hermafrodit smile om man inte vet vad dom tycker dom själva e först tongue annars e de han/hon som gäller säga hen till nån man vet vad fan dom är känns lustigt :p

Lobster knife fight
matteeee Ingen himmel är så blå som min
4 april 2012 · 2 973 Inlägg

SupraJEZZICA skrev:
Ha ha ha, jag trodde att detta var nåt dom sa i skåne som något slags slang. smile

Nej, det är "hin" du tänker på lol

När dagisfröknar (oj. förlåt, förskollärare heter det väl...... suck!) inte får benämna ungar med han/hon för att föräldrar vill uppfostra barnen "könsneutralt" (i tron att det blir mer jämställt) är man fel ute....

Vi föds olika, vi är olika, vi har fördelar och vi har nackdelar (båda två) och så är det bra med det.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
pontan36 Mekaniker
4 april 2012 · 212 Inlägg

Tycker de är löjligt.
Kan man ju lika gärna börja döpa flickor till Ulf och pojkar till Felicia!

volvonisse440 yrkeschaufför
5 april 2012 · 709 Inlägg

pontan36 skrev:
Tycker de är löjligt.
Kan man ju lika gärna börja döpa flickor till Ulf och pojkar till Felicia!

+1 ska man vara könsneutral kan det ju inte spela någon roll om man har ett feminint eller maskulint namn ;-P  eller ska man hitta på könsneutrala namn nu oxå, :-P

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang