Bilen "snabbdör" vid växlingar..

TernFis
26 mars 2012 · 246 Inlägg

Det är så att jag har ett litet problem med min 850 T5 -95..

Kör man lugnt och fint (svårt med denna bilen...) så märker man inte av det alls men om man däremot drar på lite grann och sen ska växla, t.ex. tvåan till trean så tar det (ibland och ibland inte) typ 1-2 sekunder efter att jag släppt upp kopplingen och gasat innan det kommer eller vad man säger och ibland baktänder den.. Har fått för mig att om man håller kopplingen på ett speciellt sätt när man börjar gasa igen så är det bättre men nog bara något jag fått för mig heheh!

Hittade för några veckor sen en "Vaccumslangscentral" som sitter vid luftfiltret.. En slang går till turbon och en går till insugsröret sen är där en tredje slang som på min bil som inte sitter någonstans då den är av och jag hittar inte vart den ska.. Vart ska den?

http://img37.imageshack.us/img37/595/20120219125350.jpg
Ursäkta världens sämsta bild men... tongue

Men någon som vet om det kan vara det som är problemet eller det är kanske något annat?

Tack på förhand! smile

Pim_Pim
26 mars 2012 ·

Använder du öppen dump ?

TernFis
26 mars 2012 · 246 Inlägg

Ja det gör jag!

Pim_Pim
26 mars 2012 ·

Kan vara det som orsakar problemet, dör bilen om du tex gasar ur den på 2an och sen ska skicka i 3an?
Tror att ditt problem har att göra med att du använder en öppen dumpventil och inte en återcirkulerande.

Fast problemet kanske har kommit nu ?

TernFis
26 mars 2012 · 246 Inlägg

Ja precis! Problemet har nog varit där rätt länge.. Dock först nu jag börjat reta mig på det tongue

Hmm ok.. du vet inte vart man kan köpa en återcirkulerande dump? smile

850heden
26 mars 2012 · 557 Inlägg

Samma problem som jag har på min Volvo C70 T5. Men jag har ingen öppen dump. Bara öppet luftfilter som är de enda på bilen som inte är original.

dj_padde
26 mars 2012 · 1 813 Inlägg

hade öppet filter å dump på min t5 var inga problem. Men dumpen kanske inte stänger sig? då kan den betesig som du säger. Antingen e dumpen förhård lr så har den hängt sig. Vad laddar bilen? smörj upp dump kolven. Vad e de för dump? vissa lägger man brickor i för fjädern ska få mer tryck isf kolla om du kan ta bort nån bricka å prova dig fram=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
TernFis
27 mars 2012 · 246 Inlägg

http://img193.imageshack.us/img193/122/20120327162629.jpg

Har väl förstått att det är dumpen som är boven i dramat eftersom att om man lyssnar ordentligt när man gasar så när man släpper gasen så blir det en mer utdragen "dump" än när den inte sackar!

Den dumpen jag har kanske går att ställa in på något sätt?

Annars så förslag på en bra återcirkulerande dump?  smile

Senast redigerat av TernFis (27 mars 2012)

jonTe
28 mars 2012 · 5 710 Inlägg

Sitter en ställskuv i mitten på din dump, med den kan du spänna åt fjädern komma runt problemet med lite tur.
Dock skall inte din bil ha öppen dump......

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang