Coilover Kit till Golf IV!

JohanRehn89
28 mars 2012 · 266 Inlägg

Har nu köpt en Golv IV och ska sänka den, helst med Coilovers, undrar då:
Är detta Coilover Kit något att ha?
http://www.styling4u.se/p/biltillverkar … skoda.html

Lowenhart fälg fantast
28 mars 2012 · 1 086 Inlägg

det är ta technix coilovers, fast de har bytt namn till ta tuningart, väldigt bra grejer, körde me en sådan setup i 6000 mil Utan problem, ska du sänka mer än 40 mm måste du köpa längre stag även kallade droplinks, styling4u har sådana också, det som händer är att höger drivaxel tar i om du sänker mer än 40 utan droplinks

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
JohanRehn89
28 mars 2012 · 266 Inlägg

Lowenhart skrev:
det är ta technix coilovers, fast de har bytt namn till ta tuningart, väldigt bra grejer, körde me en sådan setup i 6000 mil Utan problem, ska du sänka mer än 40 mm måste du köpa längre stag även kallade droplinks, styling4u har sådana också, det som händer är att höger drivaxel tar i om du sänker mer än 40 utan droplinks

Okej tackar för tipset och hjälpen.

dawwe ...has left the building...
28 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Väldigt bra grejer säger du...Tja om man tycker det är super med stenhårda fjädrar/dämpare så kanske...Jag har själv TA-Technix på min bil, o skulle aldrig i livet påstå att de är väldigt bra, oavsett användningsområde. MEN de är helt OK på vissa underlag, samt med tanke på priset, men alldeles för hårt satta. Jag är ytterst tveksam till att väghållningen blir lika bra med dessa dämpare som med original, ja om man nu inte kör på salsgolv för då kan det nog vara en fördel med stum dämpning. Jag hade köpt något annat, tex D2 eller K-Sport, visst mycket dyrare men betydligt bättre grejer. Jag har kört dryga 500 mil med mina TA-Technix, på fina släta vägar är de helt OK, men kör man fort på guppiga vägar har jag varit på väg att studsa av vägen några gånger, med de gamla originaldämparna fanns inga sådana tendenser alls...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Lowenhart fälg fantast
28 mars 2012 · 1 086 Inlägg

dawwe skrev:
Väldigt bra grejer säger du...Tja om man tycker det är super med stenhårda fjädrar/dämpare så kanske...Jag har själv TA-Technix på min bil, o skulle aldrig i livet påstå att de är väldigt bra, oavsett användningsområde. MEN de är helt OK på vissa underlag, samt med tanke på priset, men alldeles för hårt satta. Jag är ytterst tveksam till att väghållningen blir lika bra med dessa dämpare som med original, ja om man nu inte kör på salsgolv för då kan det nog vara en fördel med stum dämpning. Jag hade köpt något annat, tex D2 eller K-Sport, visst mycket dyrare men betydligt bättre grejer. Jag har kört dryga 500 mil med mina TA-Technix, på fina släta vägar är de helt OK, men kör man fort på guppiga vägar har jag varit på väg att studsa av vägen några gånger, med de gamla originaldämparna fanns inga sådana tendenser alls...

skrattretande*

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
JohanRehn89
28 mars 2012 · 266 Inlägg

dawwe skrev:
Väldigt bra grejer säger du...Tja om man tycker det är super med stenhårda fjädrar/dämpare så kanske...Jag har själv TA-Technix på min bil, o skulle aldrig i livet påstå att de är väldigt bra, oavsett användningsområde. MEN de är helt OK på vissa underlag, samt med tanke på priset, men alldeles för hårt satta. Jag är ytterst tveksam till att väghållningen blir lika bra med dessa dämpare som med original, ja om man nu inte kör på salsgolv för då kan det nog vara en fördel med stum dämpning. Jag hade köpt något annat, tex D2 eller K-Sport, visst mycket dyrare men betydligt bättre grejer. Jag har kört dryga 500 mil med mina TA-Technix, på fina släta vägar är de helt OK, men kör man fort på guppiga vägar har jag varit på väg att studsa av vägen några gånger, med de gamla originaldämparna fanns inga sådana tendenser alls...

Erfarenhet av Coilover Kit jag har är att oavsett märke så blir bilen hårt, stötig så det är jag bered på! Och vem faan kör fort på guppiga vägar?

dawwe ...has left the building...
28 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Lowenhart: Det finns fler som delar min uppfattning. TA-Technix är dock VÄLDIGT bra för "Show", man kan verkligen toksänka bilen, så mycket att den blir (ännu mer?) okörbar i princip. Mina röda Passat i min profil har just dessa Technix, o de är inställda så högt det bara går, som synes bra mycket lägre än original.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
28 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Johan: Förlåt...Med guppig väg menar jag en vanlig 90-väg på landsbyggden, av lite äldre snitt. Med fort menade jag ca 105km/h.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
JohanRehn89
28 mars 2012 · 266 Inlägg

dawwe skrev:
Johan: Förlåt...Med guppig väg menar jag en vanlig 90-väg på landsbyggden, av lite äldre snitt. Med fort menade jag ca 105km/h.

Ok, en får väl köra efter omständigheterna då...

dawwe ...has left the building...
28 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Johan: Jag körde samma väg, lika fort, med de gamla dämparna, utan att den ens var i närheten att vara lika dramatiskt. Med TA får jag KRYPA över alla farthinder, annars slås bilen sönder. Har man otur o missar ett farthinder eller glömmer bort att man har stenhårda dämpare så kan man (med rejäl otur) få sprickor i fjäderbenstornen, o det är ju bara positivt!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Lowenhart fälg fantast
28 mars 2012 · 1 086 Inlägg

dawwe skrev:
Lowenhart: Det finns fler som delar min uppfattning. TA-Technix är dock VÄLDIGT bra för "Show", man kan verkligen toksänka bilen, så mycket att den blir (ännu mer?) okörbar i princip. Mina röda Passat i min profil har just dessa Technix, o de är inställda så högt det bara går, som synes bra mycket lägre än original.

ts frågade om de var prisvärda, och där måste du hålla med tycker jag, 2500 kr för en uppsättning coilovers är jäkligt billigt, sänkfjädrar brukar gå på dessa summor  nästan,  men personligen tyckte jag inte alls de var så hårda som du påstår , men det är jag det, och självklart " du får vad du betalar för ", vilket  ts mycket väl vet

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
JohanRehn89
28 mars 2012 · 266 Inlägg

Om jag ändrar lite på det hela då, min budget på ca 3000 för coilver kit annars blir det denna sats,

http://www.styling4u.se/p/biltillverkar … -5040.html

Vad skulle NI välja då?

dawwe ...has left the building...
28 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Lowe: Jag gav knappa 2000 inkl frakt för mitt kit. Prisvärt? Ja. Bra? Tveksamt. Kan ju vara så att TA kör samma fjädrar till en mängd bilar, o att de funkar bättre på tyngre bilar. När jag hade ca 400 liter öl i bilen så kändes fjädringen OK, o andra sidan var det tveksamt att det hade gått att svänga fullt utan att framdäcken tagit i vid minsta infjädring, är ju inte mycket luft emellan när bilen är helt olastad... Observera att de är på max-höjd plus att jag lagt ca 4mm underlägg mellan torn/lagring så jag får lite frigång till. Däcken är dock betydligt större än original, men med originaldämparna var det mängder med luft mellan skärmkant/däck.
https://www1.garaget.org/archive/82/81291/273054/273054-2576379.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
28 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Sportchassiet är förmodligen ett bättre val! Men köp på ebay.de, du klarar dig på 200 Euro inkl frakt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
JohanRehn89
28 mars 2012 · 266 Inlägg

dawwe skrev:
Sportchassiet är förmodligen ett bättre val! Men köp på ebay.de, du klarar dig på 200 Euro inkl frakt...

Bara en enkel fråga, När du köpte dit coilover kit vad va du ute efter för nåt?  låg bil eller komfort?

dawwe ...has left the building...
28 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Jag vill sänka bilen måttligt, de påstod "TUV godkänd sänkning mellan 20-70mm". Jag vill påstå att minsta möjliga sänkning är snarare 40mm.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
28 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Lowe: Nya dämpare/fjädrar, till ett lågt pris. Med möjlighet att justera höjden. Något hårdare/stummare än original. Samma krav som när jag nyligen köpte D2 till en annan av mina bilar. Där kan jag ställa bilen på exakt samma höjd som original, till o med höja om jag vill, o givetvis sänka rejält. De få rundor jag kört i garaget så verkar D2 vara betydligt bättre avstämda.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
28 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Johan: Kika på dessa: http://www.ebay.de/itm/Lowtec-Gewindefa … 601716afd. Här har du "riktiga" coilovers där höjden inte ställs genom att man  flyttar fjädertallriken. Vad jag läst mig till så skall dessa kit var bra, priset är oxå högst rimligt, hade jag läst på innan köp hade jag köpt "Lowtec" istället...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
JohanRehn89
28 mars 2012 · 266 Inlägg

dawwe skrev:
Johan: Kika på dessa: http://www.ebay.de/itm/Lowtec-Gewindefa … 601716afd. Här har du "riktiga" coilovers där höjden inte ställs genom att man  flyttar fjädertallriken. Vad jag läst mig till så skall dessa kit var bra, priset är oxå högst rimligt, hade jag läst på innan köp hade jag köpt "Lowtec" istället...

Okej ska kika vidare på de alternativ som finns. Och får se vad det blir.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang