Saab ng900 startar inte alls idag !!!

Fear38
29 mars 2012 · 658 Inlägg

Jag var ute o körde i förrgår senast o bilen köpte jag i december kanon har den gått inga problem alls med den. Nu när jag kom ut i garaget o skulle starta den händer inget starten snurrar men den tänder inte , inte det lilla minsta. Finns det bränslepumsrelä som på vectra att om den gett sig så kommer inga gnistor till stiften på denna oxå? Bensinpumpen då, jag hör inte den surra nånting vid vridning på tändning. Skall man höra den surra lite enligt Saab verkstan påstår en kille det där när jag ringde lite snabbt.

Kan säga att tanken står på reserv men enligt SID skall jag komma 56km på det som är i, om den nu inte fått tuppjuck o visar kanonfel just nu så jag har för lite bensin i tanken. Jag skall tanka i den lite i morrn som fösta så jag e säker. Men va annars skall jag gå på o kunna kolla enkelt o smidigt för att utesluta utan att köpa på mig onödiga dyra delar.

Kan säga att när den gjort checking på tändningen påslagen så blinkar check engine lampan lång + 6 snabba blinkningar hjälp mig

Fear38
29 mars 2012 · 658 Inlägg

hmm jag kallar ju inte det tom tank menar i reserven skall det ju finnas 10 liter när den slår på och så tomt e det väl ändå inte så en bensinpump skall gå sönder liksom för det? Han har ju inte gått dåligt på nåt sätt när jag körde till garaget. Skall man kunna höra bensinpumpen surra i normala fall? jag har aldrig haft saab förut bara opel vectra o där hörde man den surra. soppapumpen?  Tändkasett? bränslepumprelä?

A_Karlsson
30 mars 2012 · 537 Inlägg

ja du ska höra att pumpen surrar när du sätter på tändningen, om den inte låter så kan du be en snäll kompis vrida på starten samtidigt som du bankar lagom våldsamt på tanken underifrån, om bilen skulle ge ifrån sig livstecken då så är bränslepumpen kass. smile

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Funkiee Saab älskare!
30 mars 2012 · 4 597 Inlägg

Eller så tar han loss tryckrör o sprutar in startspray o ser om den går igång, vipps, soppapumpen är felet.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Fear38
30 mars 2012 · 658 Inlägg

Funkiee skrev:
Eller så tar han loss tryckrör o sprutar in startspray o ser om den går igång, vipps, soppapumpen är felet.

ja jo men oavsett så startar ju en bil lite när man sprutar startgas så hur vet jag då om det är bensinpumpen eller nåt annat för det för oavsett så vet jag inte felet eftersom startgas får en bil att hosta igång vare sig med bensin eller utan bensin.

vart sitter bränslepumsrelät på denna då? kan det inte vara det o billigaste att börja där kanske eller?

Senast redigerat av Fear38 (30 mars 2012)

Funkiee Saab älskare!
30 mars 2012 · 4 597 Inlägg

Om den går igång lite på startgas i tryckröret, så har du ju uteslutit tändsystemet, för då går ju motorn, alltså är det bränslesystemet. O hör du inte pumpen surra är det förmodligen den, det du kan göra är att tvångsmata pumpen med 12v, går den då kan det vara relät (väldigt ovanligt på saab).

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Fear38
30 mars 2012 · 658 Inlägg

SAAB-Karlsson skrev:
ja du ska höra att pumpen surrar när du sätter på tändningen, om den inte låter så kan du be en snäll kompis vrida på starten samtidigt som du bankar lagom våldsamt på tanken underifrån, om bilen skulle ge ifrån sig livstecken då så är bränslepumpen kass. smile

ja jag hörde inte soppapumpen alls surra nånting, men det gör den väl inte om relät är trasigt heller? Kan man lossa bensinslangen till bensinfiltret o kolla på det sättet då eller blir det missvisande o kolla om den pumpar ut bensin där?

Funkiee Saab älskare!
30 mars 2012 · 4 597 Inlägg

Och om bilen har haft väldigt lite bensin under en lång vinter ex. så är det inte ovanligt att pumpen går sönder.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Fear38
30 mars 2012 · 658 Inlägg

Funkiee skrev:
Om den går igång lite på startgas i tryckröret, så har du ju uteslutit tändsystemet, för då går ju motorn, alltså är det bränslesystemet. O hör du inte pumpen surra är det förmodligen den, det du kan göra är att tvångsmata pumpen med 12v, går den då kan det vara relät (väldigt ovanligt på saab).

aha oki ja det vet jag att jag gjorde på min vectra 2000, jag byglade bränslepumsrelät med 2 kablar ihop o då gick soppapumpen hela tiden o det funka o testa starta är det så du menar?  kan du förklara på nån bild eller nåt hur jag byglar den. För det gjorde Opel åt mig kom inte ihåg vilka kontakter som skulle kopplas ihop, vore sjysst o visa det....

A_Karlsson
30 mars 2012 · 537 Inlägg

bränslepumpreläet tvivlar jag starkt på, har aldrig varit med om eller hört om att det gått på en saab.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Funkiee Saab älskare!
30 mars 2012 · 4 597 Inlägg

http://ww2.justanswer.com/uploads/jetta … y_saab.gif I är soppapumps relät, har de 4 pinnar är det så är det en bygel mellan 30 och 87,
http://3.bp.blogspot.com/-cBQCmoKxC20/TaYc4qbiUfI/AAAAAAAAADE/YLDEIlb6MMA/s1600/Relay+base+4+pin.jpg

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Funkiee Saab älskare!
30 mars 2012 · 4 597 Inlägg

Känner det med, troligast är pumpen, men trådskaparen ska testa FÖRST:

*Med startgas i insuget, startar motorn då är det mest troligt pumpen. (Mest troligt)

*Startar den ej, byt tändkasett till en RÖD

*Startar bilen på startgas, ta loss relät, och testa att bygla mellan pin: 30 och 87, startar bilen är det relät (minst troligt)

Mvh

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Fear38
30 mars 2012 · 658 Inlägg

tack så mycke för alla svar alla ni där, hellst du Funkiee. Japp det är ändå billigt att testa sig fram som det du nämnt. Men det med relät nej det kan ju vara så men nån gång skall ju vara den första liksom.... vectra o saab har ju många saker gemensamt tänkte om det var samma där med men man skall aldrig vara för säker även om det sällan händer  wink   Men jag återkommer om det är nåt i tråden eller så uppdaterar jag vad det är för fel. Men soppapumpem är det så jävvla illa att man måste ta ner tanken eller såga upp hål under sätet på en så pass modern bil på 96 liksom.... känns så pain in ass.....  sad  Om det nu är den.....

skissen på länken är det under huven den där svarta lådan med reläer och säkringar som menas eller hur?

Senast redigerat av Fear38 (30 mars 2012)

Funkiee Saab älskare!
30 mars 2012 · 4 597 Inlägg

Bara bra om man kan hjälpa någon smile

Om det är pumpen så här har du en guide smile dock på engelska men man ser ju på bilderna, allt är under baksätet smile

http://www.saabcentral.com/forums/showt … p?t=119759

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Fear38
30 mars 2012 · 658 Inlägg

Funkiee skrev:
Bara bra om man kan hjälpa någon smile

Om det är pumpen så här har du en guide smile dock på engelska men man ser ju på bilderna, allt är under baksätet smile

http://www.saabcentral.com/forums/showt … p?t=119759

Samma sätt även om det gäller min som är en coupe?

Fear38
31 mars 2012 · 658 Inlägg

Måste uppdatera lite nu, av nån konstig anldning igår när jag var till garaget så testa jag att starta bilen då vipps så starta den på en gång, men såg då att SID visar bara 29 km kvar på tanken än senast 56. hmm jaja men check engine lyser hela tiden men den fan brummar igång o går ja som vanligt känns det som. Men vågar inte köra nåt jag skall tanka i den mer soppa o så. Måste jag in till nån o släcka check engine lampan eller slutar den o lysa av sig själv sen eller? Törs man köra den ändå så länge?

Funkiee Saab älskare!
31 mars 2012 · 4 597 Inlägg

det kan vara vevaxelgivaren som spökar också, men mest troligt är soppapumpen, kan även vart så att pumpen inte fick upp tillräckligt med soppa också

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Fear38
1 april 2012 · 658 Inlägg

Funkiee skrev:
det kan vara vevaxelgivaren som spökar också, men mest troligt är soppapumpen, kan även vart så att pumpen inte fick upp tillräckligt med soppa också

Nu skulle jag ut till garaget o testa igen, har tankar i 8 lit soppa och testade nej samma visa igen inget liv men den fan starta igår direkt. Men nu tog jag bort tryckröret o spruta in startgas o då hoppa motorn igång par sek. Så tändkasett kan man utesluta då i alla fall antar jag. Skall bygla soppapumsrelät i morrn o kolla om soppapumpen surrar eller inte.

Funkiee Saab älskare!
1 april 2012 · 4 597 Inlägg

det är en typisk symtom för att din soppapump har givit upp, bara till o byta tyvärr

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 april 2012 · 17 556 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang