E36 325 får ingen gnista och inget bränsle

NdL Konstruktör
13 april 2012 · 1 053 Inlägg

Lär ju inte få någon tillslagsström till bränslerelät.
Då borde det ju ha klickat.

Det är förresten det första reläet i boxen som är till bränslepumpen ifall nu någon annan skulle kika in här.
Nummer två är huvudrelät.

Tror faktiskt inte att varvräknaren borde hoppa till innan motorn verkligen är igång?
Hur som helst så är min still iaf. Men hur snabbt snurrar den på starten, 10rpm? big_smile

Den röda kabeln vid säkringarna har 12V.
Den går ju direkt från plinten nedanför styrboxen.

beemer_man20
14 april 2012 · 23 Inlägg

har en   325 i garaget som ska skrotas. så va ute o  snegla lite  på vad den fick för symtomer. drar jag ur triggern dör soppa o   tändning, ska  mäta   ström imorrn in  till box  och vilka  kablar. sen  mäta trigger. och avstånd från  triggerhjul,   oftast hoppar varvräknaren till innan fanskapet ska tända,,,

awsome
NdL Konstruktör
14 april 2012 · 1 053 Inlägg

Det hade varit skit schysst av dig om du hade mätt.
Gärna vilka stift i styrboxen som har spänning när tändningen är på.
Och ohm mät gärna din trigger givare.

Guld värt!

NdL Konstruktör
15 april 2012 · 1 053 Inlägg

Har kollat igenom varenda kopplingsschema som jag kunnat hitta.
Och där ser man att Immobilizern är ihopkopplad med en rad olika saker.

Har kollit igenom färgerna på schemana och kommit fram till att det måste vara detta relät som är själva startspärren?
http://www.ladda-upp.com/bilder/67747/badslfkjds

http://www.ladda-upp.com/bilder/67749/badslfkjds2


Har denna med saken att göra?
Ska testa byta denna, ifall jag hittar en likadan.

NdL Konstruktör
23 april 2012 · 1 053 Inlägg

Efter lite mer research inom detta så har jag mätt upp startspärrsrelät.
Och det är helt.

Hittade då att ifall själva huvudsäkringen vak vid batteriet går sönder, så kan mycket el spöka.
Så tänkte ju såklart att det var den som hade gått sönder.
Men ICKE!

Bilsatet är tydligen dömt till att aldrig mer starta..

Någon som har den blekaste om vad det skulle kunna vara.
Säljer den till högstbjudande annars.

NdL Konstruktör
29 april 2012 · 1 053 Inlägg

Har varit nere på de lokala bilfirmorna nu och frågat ifall de kan hjälpa mig.
Men ingen vill åta sig bilen då jag bytt allting som de sa att de i så fall tänkt byta.


Så nu står jag här lik förbannat.

Har mätt lite med multimetern.
Pin 28 i styrboxen är styrström för bränslerelät. Och där kommer det aldrig 12V.

Vad är det som triggar igång den då?


Blir vansinnig på detta snart sad

Bruketsracing
5 maj 2012 · 124 Inlägg

tja har du hittat något fel? min e34 m50 blev precis likadan mvh

BMW 528 turbo "silverbullet" (1996)
NdL Konstruktör
5 maj 2012 · 1 053 Inlägg

Har faktiskt fått igång den.

Mätte och grejade lite vid styrboxen och såg att den inte fick ström på Pin54.

Mätte då vidare och kom fram till att jag hade fel huvudrelä.
Hade testat ett innan med fem stift, men det funkade inte.
Men satte nu i ett med fem, och den gick igång direkt.

Så troligtvis så var det nog vevaxelgivaren hela tiden.

hangman
6 maj 2012 · 2 174 Inlägg

hur kan du ha "fel" relä? hade inte bilen gått innan? Och om du bytte relä så går bilen, då är det ju relät som är pajj.

NdL Konstruktör
6 maj 2012 · 1 053 Inlägg

Tar allting från början.

Min cab behöver ett huvudrelä med 5 stift.
Vilket jag inte visste om, utan trodde den skulle ha ett med 4.

I början när jag felsökte så använde jag ett med 5 stift.
Men den gick inte igång.

Efter tiden jag bytte grejer på bilen så använde jag mig sedan utav ett relä med 4stift, eftersom jag trodde att det skulle vara ett sånt.

Nu när jag satte i ett med 5 stift så gick den igång.
Så något jag bytte emellan var ju felet hur som helst.

Bruketsracing
6 maj 2012 · 124 Inlägg

tja var ute i dag och bytte huvud relä tro på fan att bil fan starta direkt. tack så mycket för hjälpen:)

BMW 528 turbo "silverbullet" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang