Turbokonventering BMW E38 M60B40

Melin Trafikledare
9 april 2012 · 563 Inlägg

Sitter och klurar på om man kanske skulle ta och turbokonventera bilen, men funderar på vilket aggregat som är lämpligast, Turbobanditen verkar ju ha prisvärda aggregat.

Funderar även på hur man skulle kunna lösa motorstyrningen smidigast.. Kanske med något piggyback system, men det har jag inte kollat så mycket på, men det kanske finns nån som har några förslag?

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
henke1973
9 april 2012 · 121 Inlägg

heheh oj då såna planer ja då får du nog bra med effekt för den är ju snabb orginal fan:)

Senast redigerat av webber (9 april 2012)

Volvo 242 (1975)
BMW m5 E60 (2005)
Volvo 242L (1975)
NdL Konstruktör
9 april 2012 · 1 053 Inlägg

Allting beror ju på hur seriöst du har tänkt att bygga det.

Ungefärligt effektmål, och vilken prisklass du tänkt dig.
När du räknat ut vad du tror det kostar så kan du dubblera det, så hamnar du nog rätt wink

Melin Trafikledare
11 april 2012 · 563 Inlägg

ca 600 hk och ca 20 000 kr i byggkostnad borde väl vara genomförbart?

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
sleepyoh
11 april 2012 · 1 319 Inlägg

Melin skrev:
ca 600 hk och ca 20 000 kr i byggkostnad borde väl vara genomförbart?

Du svävar nog ganska högt uppe bland molnen du.. roll

_----------'
Melin Trafikledare
11 april 2012 · 563 Inlägg

sleepyoh skrev:

Melin skrev:
ca 600 hk och ca 20 000 kr i byggkostnad borde väl vara genomförbart?

Du svävar nog ganska högt uppe bland molnen du.. roll

Varför? Har ju inte sagt att det kommer bli varken den ena eller andra..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
nesum
11 april 2012 · 695 Inlägg

Melin skrev:

sleepyoh skrev:

Melin skrev:
ca 600 hk och ca 20 000 kr i byggkostnad borde väl vara genomförbart?

Du svävar nog ganska högt uppe bland molnen du.. roll

Varför? Har ju inte sagt att det kommer bli varken den ena eller andra..

Du snackar om mer än 100% effektökning i en maskin som redan har de rätt stressigt, dessutom i en relativt trångbebodd miljö för ynka 20.000kr. För dom pengarna får du kanske en halvt avdankad snurra och nårra rörstumpar för utformning av de nya/ombyggda grenrören, men resten då?.. 200hk på bakhjulen är mer än 500hk på forumet..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
ekelund88
11 april 2012 · 2 656 Inlägg

nesum skrev:

Melin skrev:

sleepyoh skrev:

Du svävar nog ganska högt uppe bland molnen du.. roll

Varför? Har ju inte sagt att det kommer bli varken den ena eller andra..

Du snackar om mer än 100% effektökning i en maskin som redan har de rätt stressigt, dessutom i en relativt trångbebodd miljö för ynka 20.000kr. För dom pengarna får du kanske en halvt avdankad snurra och nårra rörstumpar för utformning av de nya/ombyggda grenrören, men resten då?.. 200hk på bakhjulen är mer än 500hk på forumet..

redan stressad motor ?? snälla läs på innan du hoppar på nån .. ppf bänkade ur en likadan motor ca 600 hk OÖPPNAD och den kördes med hela förra säsongen

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
11 april 2012 · 3 585 Inlägg

ekelund88 skrev:

nesum skrev:

Melin skrev:

Varför? Har ju inte sagt att det kommer bli varken den ena eller andra..

Du snackar om mer än 100% effektökning i en maskin som redan har de rätt stressigt, dessutom i en relativt trångbebodd miljö för ynka 20.000kr. För dom pengarna får du kanske en halvt avdankad snurra och nårra rörstumpar för utformning av de nya/ombyggda grenrören, men resten då?.. 200hk på bakhjulen är mer än 500hk på forumet..

redan stressad motor ?? snälla läs på innan du hoppar på nån .. ppf bänkade ur en likadan motor ca 600 hk OÖPPNAD och den kördes med hela förra säsongen

Bara sprutet till den motorn är 13.000kr (antar att de körde v44. + några givare laddtrycks styrning å tändspolar. + mappning

+ soppa
+ turbos
+wg´s
+dump
+ic
+rör

du är redan över 40.000kr!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
ekelund88
11 april 2012 · 2 656 Inlägg

ToTTeN skrev:

ekelund88 skrev:

nesum skrev:

Du snackar om mer än 100% effektökning i en maskin som redan har de rätt stressigt, dessutom i en relativt trångbebodd miljö för ynka 20.000kr. För dom pengarna får du kanske en halvt avdankad snurra och nårra rörstumpar för utformning av de nya/ombyggda grenrören, men resten då?.. 200hk på bakhjulen är mer än 500hk på forumet..

redan stressad motor ?? snälla läs på innan du hoppar på nån .. ppf bänkade ur en likadan motor ca 600 hk OÖPPNAD och den kördes med hela förra säsongen

Bara sprutet till den motorn är 13.000kr (antar att de körde v44. + några givare laddtrycks styrning å tändspolar. + mappning

+ soppa
+ turbos
+wg´s
+dump
+ic
+rör

du är redan över 40.000kr!

vet itne varför du quota mig smile att de kostar har jag koll på.. jag reagerade på att han säger att det är en stressad motor när så inte är fallet

ekelund88
11 april 2012 · 2 656 Inlägg

ekelund88 skrev:

ToTTeN skrev:

ekelund88 skrev:

redan stressad motor ?? snälla läs på innan du hoppar på nån .. ppf bänkade ur en likadan motor ca 600 hk OÖPPNAD och den kördes med hela förra säsongen

Bara sprutet till den motorn är 13.000kr (antar att de körde v44. + några givare laddtrycks styrning å tändspolar. + mappning

+ soppa
+ turbos
+wg´s
+dump
+ic
+rör

du är redan över 40.000kr!

vet itne varför du quota mig smile att de kostar har jag koll på.. jag reagerade på att han säger att det är en stressad motor när så inte är fallet

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=57827 560 på hjulen smile

Melin Trafikledare
11 april 2012 · 563 Inlägg

Men det man har på lager kostar ju inget smile
Ne, sprutet är just det största problemet/kostnaden.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
nesum
11 april 2012 · 695 Inlägg

ekelund88 skrev:

nesum skrev:

Melin skrev:
Varför? Har ju inte sagt att det kommer bli varken den ena eller andra..

Du snackar om mer än 100% effektökning i en maskin som redan har de rätt stressigt, dessutom i en relativt trångbebodd miljö för ynka 20.000kr. För dom pengarna får du kanske en halvt avdankad snurra och nårra rörstumpar för utformning av de nya/ombyggda grenrören, men resten då?.. 200hk på bakhjulen är mer än 500hk på forumet..

redan stressad motor ?? snälla läs på innan du hoppar på nån .. ppf bänkade ur en likadan motor ca 600 hk OÖPPNAD och den kördes med hela förra säsongen

Och då snackar vi bonnmek för 20.000kr?. jag menar inte stressad som i mekaniskt ansträngd, jag vet mycket väl att BMWs maskiner i allmänhet är stabila. Dock lider M60 maskinerna av en smula klena kolvar vilket gör att dom gärna spricker, har även hänt på orginalmaskiner, så drar lillända i storändan så vevlagern går tungt. Då bockar sig stakarna o vevlagern nyper och sen knäcks kolven mot cylinder väggen. PPF hade en maskin i optimala förållanden gällande bränslesystem, mappning, tändsystem, lager, tätningar, och om jag inte missminner mig (hört ryktesvägen) hade dom o-ringat blocket då toppackningen gärna lämnar jordelivet vid överladdning. Du som många andra vet att hästarna inte "bara" kommer inifrån, ... Jag kunde formulerat mig på annorlunda sätt, men med ungar runt halsen blir de en smula stressade svar ibland...

Senast redigerat av nesum (11 april 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
3CSi
12 april 2012 · 77 Inlägg

Jag har själv inte byggt på någon M60 men har hört att dom har såkallade "pulverstakar". Dessa ska alltså vara klena. Jag vet dock inte om detta eller om kolvarna är svaga stämmer, men så länge som du kör järnblock borde i alla fall blocket hålla.

Larssa91
12 april 2012 ·

har ju själv en 540 och har vart sugen på att turbokonvertera. Men när lådan rasade och ja bytte till M62B44 motorn så insåg jag fort att om man ska ha någon storlek på aggen som duger så kommer dom få sitta i skuffen om man ska ha bra plats åt dom. visst går det att pilla in dom under huven men det blir ett j**la pill. så ja jag nöjer mej med en mappad 4,4L sugis. men lycka till om du tänker göra det. smile

Senast redigerat av Larssa91 (12 april 2012)

3CSi
12 april 2012 · 77 Inlägg

Går det med M70 och M73 går det säkert med M60 med. Men som du säger: det är ganska mycket pill! tongue

ekelund88
12 april 2012 · 2 656 Inlägg

nesum skrev:

ekelund88 skrev:

nesum skrev:

Du snackar om mer än 100% effektökning i en maskin som redan har de rätt stressigt, dessutom i en relativt trångbebodd miljö för ynka 20.000kr. För dom pengarna får du kanske en halvt avdankad snurra och nårra rörstumpar för utformning av de nya/ombyggda grenrören, men resten då?.. 200hk på bakhjulen är mer än 500hk på forumet..

redan stressad motor ?? snälla läs på innan du hoppar på nån .. ppf bänkade ur en likadan motor ca 600 hk OÖPPNAD och den kördes med hela förra säsongen

Och då snackar vi bonnmek för 20.000kr?. jag menar inte stressad som i mekaniskt ansträngd, jag vet mycket väl att BMWs maskiner i allmänhet är stabila. Dock lider M60 maskinerna av en smula klena kolvar vilket gör att dom gärna spricker, har även hänt på orginalmaskiner, så drar lillända i storändan så vevlagern går tungt. Då bockar sig stakarna o vevlagern nyper och sen knäcks kolven mot cylinder väggen. PPF hade en maskin i optimala förållanden gällande bränslesystem, mappning, tändsystem, lager, tätningar, och om jag inte missminner mig (hört ryktesvägen) hade dom o-ringat blocket då toppackningen gärna lämnar jordelivet vid överladdning. Du som många andra vet att hästarna inte "bara" kommer inifrån, ... Jag kunde formulerat mig på annorlunda sätt, men med ungar runt halsen blir de en smula stressade svar ibland...

som sagt var ppf maskinen jag länkade till helt oöppnad inget ändrat i motorn alls 710 hk i motorn eller va dom bänkade sista gången dom sköt topppackningen på höger raden när dom körde strippen 710 hk + 150 hk nos alltså 860 hk ur en standard maskin som sagt läs tråden jag har länkat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang