totalt motorhaveri hos Ford Mondeo -02

tigger97435
15 september 2006 · 3 Inlägg

hej allihop tänkte höra om det är någon som har hört talas om ett totalt motorhaveri hos Mondeo årsmodell 2002 min bil hade gått 11998 när ett spjäll i insuget släppte, i och med detta så kraschade hela motorn, har varit tvungen att köpa utbytes motor för 19+ moms slutnotan hamnade på 40,962 kr:
Ford säger till mig att det har aldrig någonsin inträffat förut, men jag vet en till som bor på samma ort som jag som motorn rasat på samma sätt, skulle vara kul att veta om det fanns fler för då kanske man kan påvisa fabrikationsfel??

Mvh Thommy

Psychotic Brum säger bilen.
15 september 2006 · 394 Inlägg

Jag har då intr hört något direkt negatvt om mondeos motorer.. tror dom är rätt driftsäkra faktiskt.. Men fy fan va trist när sånt där händer sad Det är helt kört med försäkrigar och sånt eller?

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
tigger97435
15 september 2006 · 3 Inlägg

japp tyvärr
de har ju 10,000 mil på maskinskada

tigger97435
15 september 2006 · 3 Inlägg

men det är ju som jag säger ett sådant spjäll ska inte kunna/få lossna men det spelade ingen roll enligt Ford!!
Och visst jag är skitnöjd med bilen i sig dom har ju till och med Kedja i sina bilar!

Psychotic Brum säger bilen.
15 september 2006 · 394 Inlägg

tigger97435 skrev:
men det är ju som jag säger ett sådant spjäll ska inte kunna/få lossna men det spelade ingen roll enligt Ford!!
Och visst jag är skitnöjd med bilen i sig dom har ju till och med Kedja i sina bilar!

Jadu.. Kämpa på.. Farsan hadde rost som satan på sin -01 focus och då vägrade dom ta in den.. men så småningom mjukande dom smile

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
15 september 2006 · 271 Inlägg

föreslår att du tar med han andra som råkat ut för det till ford o tar ett snack med dom...se till att båda har alla kvitton osv...

PeppeVectra Peppe Vectra
15 september 2006 · 1 076 Inlägg

Psychotic skrev:

tigger97435 skrev:
men det är ju som jag säger ett sådant spjäll ska inte kunna/få lossna men det spelade ingen roll enligt Ford!!
Och visst jag är skitnöjd med bilen i sig dom har ju till och med Kedja i sina bilar!

Jadu.. Kämpa på.. Farsan hadde rost som satan på sin -01 focus och då vägrade dom ta in den.. men så småningom mjukande dom smile

haha har en polare som jobbar på ford. dom byter alla dörrar på dom nya nu pga fabriksfel.
Har aldrig sett så många dörrar på en bakgård i hela mitt liv.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Sasj
15 september 2006 · 31 Inlägg

Detta med spjällen i insuget vet jag numera en hel del om...

Jag har en 01 Mondeo med tvåliters fyran som har gått 10.700 mil. Jag har precis haft bilen inne hos märkesverkstad i Umeå för byte av hela insuget.

Jag kände egentligen aldrig något konstig med hur bilen gick tidigare, möjligen var den lite väl känslig för gasuppsläpp och ryckte lite då, plus att startmotorn ibland tvingades jobba något extra varv vid start. Så jag hade absolut ingen aning om att det var något problem.

I måndags lämnade jag in bilen för byte av sträckare till generatorremmen som hade börjat låta illa. Ett bagatellfel, men när mekanikern lyssnade på motorn på tomgång så hörde han något annat.....Spjällen i insugen var glappa. Rejält tydligen. Bara att byta. Kostnad: cirka 2500 för insug och 3000 för arbete.

När jag sedan hämtade bilen så visade mekanikern mig det trasiga insuget, och axeln som de fyra spjällen sitter på glappade väldigt väldigt mycket i båda ändarna och han ansåg att det var i grevens tid som det upptäcktes. Vi snackar alltså om ett spel på säkert 5 mm i båda ändarna.

Jag frågade honom om detta var vanligt och fick till svar att det inte är speciellt vanligt alls, men att det kan förekomma på 01:or och 02:or. Eftersom jag klarade mig undan motorskador så frågade jag aldrig vidare om garantiförfaranden o.s.v.

Ford har uppgraderade och lätt modifierade insug som man monterar vid byte, jag vet dock inte exakt vad som skiljer, men de är inte lika som de som monterades på 01:orna och sannolikt 02:orna, så problemet kan inte vara helt okänt för Ford.

Med det nya insuget kan jag bara konstatera att en redan sagolikt rapp motor har blivit ännu rappare. Stor skillnad. Dessutom är det ett ljud ur motorn som fanns tidigare som jag inte hör längre, och detta är väldigt klurigt. Det ljud som de dåliga spjällen medför är inget alls man lägger märke till, det är inget metalliskt eller obehagligt ljud. Det är svårt att beskriva men det var inget som jag hade lagt märke till, och jag är väldigt "känslig" för missljud i en bil.

Därför kanske var och en som har en sådan bil skulle kontrollera dessa spjäll, eller i själva verket axeln som de sitter på i förebyggande syfte för att undvika ett väldigt tråkigt motorhaveri.

Audikrille
15 september 2006 · 324 Inlägg

Psychotic skrev:

tigger97435 skrev:
men det är ju som jag säger ett sådant spjäll ska inte kunna/få lossna men det spelade ingen roll enligt Ford!!
Och visst jag är skitnöjd med bilen i sig dom har ju till och med Kedja i sina bilar!

Jadu.. Kämpa på.. Farsan hadde rost som satan på sin -01 focus och då vägrade dom ta in den.. men så småningom mjukande dom smile

Vart var rosten på bilen?? Nedre kanten av dörrar?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
masu71
23 april 2008 · 1 Inlägg

Min Mondeo -02 havererade i går, 15000mil. Spjället har lossnat och åkt in i ena cylindern. Har ej orkat kolla skador men misstänker att ett motorbyte är förestående. Aldrig mer en Ford!mad Ringde till Ford i Sundsvall å där hade dom aldrig varit med om detta, skitsnack anser jag! Men han visste iaf att det troligen blir ett motorbyte.

Senast redigerat av masu71 (23 april 2008)

Kaliber86
12 september 2013 · 5 Inlägg

Nu vågar inte jag köra med min ford Mondeo -02 förens jag kollat mitt spjäll det är nånting i min motor som inte stämmer, min har bara gått 12400 mil. när jag gasar så knackar motorn, och när bilen är varm och jag trycker ner kopplingen så sjunker tomgången så lågt att motorn dör ibland. kan ju vara nått med mitt spjäll också kanske?

Senast redigerat av Kaliber86 (12 september 2013)

YeahBitch
12 september 2013 · 730 Inlägg

På jobbet byttes de nydligen  en motor i en Ford Mondeo med samma fel! Skit bilar!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang