Då jag haft bilen i 1,5år och redan ändrat massor på den tänkte jag att nu är det lika bra att göra en projekttråd Jag har ganska ont om bilder på tidigare modifieringar men kommer väl börja ta mer bilder nu då.
Det är en subaru pickup 1.8 4wd av årsmodell -87. såg ut såhär när jag köpte den:
Började med att byta det elefanthudsliknande golvet
plockade ner den för lackning
..och lackade den
Beställde sportstolar av fabrikat FK Racing
Beställde en ratt, Japsdämpare och ett sportluftfilter
En streamer sätter alltid ljus på tillvaron ... eller skugga
Sen fick jag tag i amerikalysen
Passade efter lite kapning och borrning
Beställde lite interiörs-neon och A-stolpemätare som jag har börjat snida till lite
Och nu till motorbytet där jag är idag. Fick tag i en 1.8 EA82-motor med 5växlad låda. Motornfästerna passade faktiskt i motorfästena men växellådan är större än originallådan så jag fick svetsa om växellådsfästena och byta till andra vibrationsdämpare:
Sen märkte jag att den nya växellådans splines var för grova för drivaxlarna men något var ju tvunget att hålla ihop naven så jag kapade drivaxlarna och därmed kommer BAKHJULSDRIFT
Växelspaken hamnade perfekt för en bra körställning så jag tvärsnickrade ett rallyhandtag och svetsade sen om linkaget på den för SHORT SHIFT
Just nu ser det ut såhär i kontoret:
OOoch lite bilder från hjärttransplantationen:
Puh,. det var allt jag har nu. Ska uppdatera så ofta jag kan!
jamen kan det bli bättre än boxer och bakhjulsdrift? Jag ska få kardanaxeln förlängd till veckan men jag tror verkligen inte att den kan slira på annat än kopplingen iaf den här har ju ingen mellandiff
hört talas om det men aldrig kollat in där, kanske gör en tråd där då om jag orkar 2 veckor bort är nog inte bilen ens körklar tror jag... men vi får se
Nu kommer ett tråkigt inlägg för jag byggde på avgasröret idag men hade ingen kamera förrän efteråt men det får duga den här gången. Kapade av flänsarna från originalsystemet och eftersom de var svetsade på insidan fick jag dela dem på mitten och ta bort ca 10mm med rondellen för att få in 48mm rören. Efter en timme blev det rätt tajt och bra så jag svetsade ihop flänsarna igen om provade montera rören på motorn:
Tacksamt när man bara behöver bygga 2 nästa steg blir att kapa grenrören upptill för att få högre markfrigång och sen ska jag på med mellandämparen hej så länge!