Japs-Jens Nissan Skyline R33 GTS-T, 500 hk till Elmia 2013!

Syftet med projektet är att snygga till Skylinen under sommaren och sen gå lös på motorn under vintern. Målet är 500 hk till Elmia 2013!!
  • 54 Följare
  • 87 456 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 december 2013
Johan_e2
23 augusti 2012 · 1 105 Inlägg

Hur går det med tändspolsbryggan? Kommer du bygga med "block" eller "figursåga" en hel brygga? Om du förstår vad jag menar smile

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Japs-Jens
25 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

Johan_e2 skrev:
Hur går det med tändspolsbryggan? Kommer du bygga med "block" eller "figursåga" en hel brygga? Om du förstår vad jag menar smile

Tjena! Jo jag har vart uppe och sågat till bitarna. Kommer köra med block som på bilden under.

http://japs-jens.se/.cm4all/iproc.php/Guider/coils%20003.jpg/scale_480_0/

Dock såg jag nyss att jag fått lite kritik på denna lösning på skylineforumet. En kille som tror att det bara löser problemet för en stund och att gnistan snart kommer att leta sig vidare ut till godset på annat vis, vilket jag tycker låter väldigt konstigt. Har svårt att tro att gnistan kommer hellre kommer ta vägen förbi acetalplattan istället för genom tändstiftet. Men eftersom Acetalsplattan är relativt oprovad så får helt enklet tiden utvisa om den fungerar eller ej. Spännande! smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
25 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

Nu har kopplingen kommit hem! Så nu ska jag se till att även beställa ett urtrampningslager för denna koppling eftersom folk verkar haft problem med att få kopplingen att koppla ur med originallager. Har frågat Dalhems men dom hade inga. Ska dra iväg ett mail till Advanced Clutch och fråga om dom kan skicka ett.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
28 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

Har fått svar från Advanced Clutch nu :"We suggest purchasing a new stock throw out bearing to install along with our kit".

Så det ska funka med ett original urtrampningslager. Vet att dom som haft problem med att det inte frikopplar helt har kört med XTD´s urtrampningslager. Så jag kommer köpa ett originallager på nissan för att minska risken.

Annars händer det inte mkt just nu. Försöker sälja av lite gamla delar:

http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=23890

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ThomasNyqvist
28 augusti 2012 · 922 Inlägg

Trevligt skickade till dom med o fick samma svar men han verkade osäker på om org lager va optimalt men reklmenderade att ja skulle trsta men. Ska testa med min nya slav först

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Japs-Jens
29 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:
Trevligt skickade till dom med o fick samma svar men han verkade osäker på om org lager va optimalt men reklmenderade att ja skulle trsta men. Ska testa med min nya slav först

Okej. Känns som dom borde ha koll på det.. Ni kan ju inte vara de första som haft problemet om man nu måste ha något annat lager än original. Men lite konstigt att XTD-lagret inte har samma mått som original i så fall. Jag ska inhandla ett originallager och mäta lite så återkommer jag med svar.

För övrigt så har jag fått ett tips om en turbo som jag är riktigt sugen på!

HyperGear 'Bolt-On' RB20/RB25 Turbocharger - 500HP
http://rawbrokerage.com/images/1289512458462-1084523657.jpeg
http://rawbrokerage.com/HyperGear-Bolt- … R43-G3.htm

En turbo som är bolt-on på originalgrenrör och downpipe, har intern wastegate och hänger med upp till 500 hk. Ett annat plus är att den ser betydligt mer diskret ut än toppmonterad turbo vid besiktningen. Kanske till och med kan ha kvar med originalinsuget om det pallar 500 hk. Ska kika närmare på det.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ThomasNyqvist
30 augusti 2012 · 922 Inlägg

orginal insug skall klara 500 vad jag hört
sett flera som åker 400 + alla fall så ska nog intr va några probs

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
jok3 Lastbilsschaffis
30 augusti 2012 · 886 Inlägg

Kommer bli kalas detta du Jens smile

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Japs-Jens
30 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:
orginal insug skall klara 500 vad jag hört
sett flera som åker 400 + alla fall så ska nog intr va några probs

Då kanske de blir att behålla det! Måste forska lite o se om nån har bänkat 500 motorhästar med det smile


Kommer bli kalas detta du Jens smile

Får hoppas det Jocke! smile Ett 2013 med mkt effekt förhoppningsvis!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
3 september 2012 · 1 503 Inlägg

Gjorde ett riktigt bra klipp igår! Köpte ett färdigt longblock med massor godis.

Delar som sitter i:
* ACL coatade race lager till vev o ram
* Cp kolvar första över dim
* Eagle stakar med arp
* Nismo race termostat
* N1 oljepump
* N1 vattenpump
* Arp till toppen
* Cometic packningssats till hela motorn
* Ståltoppackning
* Greddy kamrem
* Ny löp och spännrulle.
* Härdade grenrörsbultar
* Nya remmar

Jobb som utförts:
* Planad topp
* Toppdeckat block
* Block borrat till första överdim
* Polerad oslipad vev
* Viktat samt balanserat med alla komponenter


Nu är frågan om man ska köra på original insug. I så fall är det i princip bara en turbo och kammar som fattas!


Andra saker som står på listan nu är:

* Aluminiumkylare med elfläktar
* Stålomspunna slangar och AN-kopplingar till diverse
* Nya silikonslangar till hela motorn
* Utbyggt oljetråg

Ang restriktorerna så tror jag att jag kommer köra med original. Kommer bara bygga extra retur från toppen och catchtanken till tråget samt utbyggt tråg.

Senast redigerat av Japs-Jens (4 september 2012)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
4 september 2012 · 1 503 Inlägg

Har gått och funderat över vevhusventilation/oljelösningar senaste dagarna. Står och väljer mellan dessa två:

Alt 1

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-86a57c62dd59a256b0609ca2957ff29e.jpg


Alt 2

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-58369044272e86633ac860961de00091.jpg


Alt 1 känns mest rätt just nu iaf eftersom det är lag på sluten vevhusvent vilket besiktningen kan gnälla på. Använder dubbla CT för att minska risken att få olja i tryckrören/insuget.

Ideer?

Senast redigerat av Japs-Jens (4 september 2012)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Johan_e2
5 september 2012 · 1 105 Inlägg

Alt 1 ser ut som en riktigt bra lösning

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Japs-Jens
9 september 2012 · 1 503 Inlägg

Sådär nu har det hänt lite i verkstan under helgen! Började med att slänga upp den nyinhandlade motorn i stativet för att sedan fortsätta med att lyfta av toppen för att se så det verkligen satt en stålpackning där. Och visst satt det en där smile

Gav sedan blocket, generator, div fästen och oljekylaren ett par lager svart hammarlack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-18d65fac1fc0e082482bb76b1eaffc1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-d1a1d08868842365ec62bf16c50d06f6.jpg

Tog och spraylimmade toppackningens samtliga sidor (alla lager) med Loctite 3020 för att det ska vara riktigt tätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-8498b8b7e7ba3cfac89b1f570255fc20.jpg

Monterade sedan toppen och drog ARP-bultarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-57d2b666dba1a585a3f1ec75498f9324.jpg

Öppnade även tråget och kikade så att det såg bra ut samt drog gördeln med rätt moment.

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-f75d45adc6a8cc6cd4ca3e3107004493.jpg

Blocket känns riktigt bra nu! Bör lätt hålla för mina 500 hk smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Johan_e2
10 september 2012 · 1 105 Inlägg

Härligt med lite bildupdates! Ny OMP-ratt på bild 2? big_smile

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Japs-Jens
10 september 2012 · 1 503 Inlägg

Johan_e2 skrev:
Härligt med lite bildupdates! Ny OMP-ratt på bild 2? big_smile

Jajjemen! Special-edition! wink

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Japs-Jens
15 september 2012 · 1 503 Inlägg

Fick bli en runda till garaget idag. Började med att montera original oljekyl. Slängde även på adaptern för oljekylen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-4d4f41978617acbf99ae24eb4c4c8713.jpg

Sen bytte jag ut alla packningar på insuget till cometic-packningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-8f5909f30cdfd804a0b9d2893d98bce3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-cb84a0332bf435a8928f7fc361fc8522.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-434dcddad24f4ea9b849fa7d591024aa.jpg

Nu blir det nog att vänta på kammarna tills jag gör något större ingrepp. Har inte riktigt bestämt om jag även ska köra med originalgrenröret. Sägs att det ska palla 500 hk. Vill inte väcka för mkt uppmärksamhet hos besiktningen. Motorn ser ju nästintill ut som originalmotorn förutom att det sitter en lite större turbo monterad. Allt godis är ju dolt wink

Visst borde bilen gå igenom fast man har satt varvstoppet på 5000 varv? Eller får man tvåa på det?

Senast redigerat av Japs-Jens (15 september 2012)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ThomasNyqvist
15 september 2012 · 922 Inlägg

Tror inte dom testar hur långt man kan varva spisen
  Bara sänka ladd till bess till 0,4 typ så. Går den okej o är inga prob med bes
Om allt ser okej ut  Ser ingen anledning till sänka  varvstoppet  faktiskt

Senast redigerat av ThomasNyqvist (15 september 2012)

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Japs-Jens
15 september 2012 · 1 503 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:
Tror inte dom testar hur långt man kan varva spisen
  Bara sänka ladd till bess till 0,4 typ så. Går den okej o är inga prob med bes
Om allt ser okej ut  Ser ingen anledning till sänka  varvstoppet  faktiskt

Tvivlar på att grundladdet på wastegateklockan ligger på 0,4..

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
ThomasNyqvist
16 september 2012 · 922 Inlägg

Japs-Jens skrev:

ThomasNyqvist skrev:
Tror inte dom testar hur långt man kan varva spisen
  Bara sänka ladd till bess till 0,4 typ så. Går den okej o är inga prob med bes
Om allt ser okej ut  Ser ingen anledning till sänka  varvstoppet  faktiskt

Tvivlar på att grundladdet på wastegateklockan ligger på 0,4..

Grund ladd ligger på ca 0,5 0,6 sen får man byta till värre fjäder för få bättre grundladd

Sen ä det juh bara sätta vakumslangen på undersidan på  wg sÅ öppnar den tidigt

Få lågt ladd ä  inga problem. För bes

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Japs-Jens
16 september 2012 · 1 503 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:

Japs-Jens skrev:

ThomasNyqvist skrev:
Tror inte dom testar hur långt man kan varva spisen
  Bara sänka ladd till bess till 0,4 typ så. Går den okej o är inga prob med bes
Om allt ser okej ut  Ser ingen anledning till sänka  varvstoppet  faktiskt

Tvivlar på att grundladdet på wastegateklockan ligger på 0,4..

Grund ladd ligger på ca 0,5 0,6 sen får man byta till värre fjäder för få bättre grundladd

Sen ä det juh bara sätta vakumslangen på undersidan på  wg sÅ öppnar den tidigt

Få lågt ladd ä  inga problem. För bes

Ja grundladdet på en originalmotor kanske ligger på 0,5-0,6 bar. Men så fort man börjar lätta andningen på motorn med tex annat luftfilter och avgassystem så är det svårt att få till ett lågt laddtryck vad jag har läst. 

När du säger fjäder och vakumslangen på undersidan så antar jag att du syftar på en extern wastegate? Säkert lättare på en extern då man kan slänga dit en jätteklen fjäder som öppnar tidigt. Jag tror det kan bli svårt att sänka laddet tillräckligt lågt inför besiktningen med en intern wastegate. Därför jag klurade lite på vad besiktningen säger om man sänker varvstoppet. Dock borde ju det också väcka en hel del misstankar..

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang