Volvo 940 ltt övertryck i expansionskärl

Snurriz
21 april 2012 · 87 Inlägg

Kylarvätskan sprutar ut genom locket pga av att vätskan expanderar för mycket men när det svalnar är det helt tomt i behållaren, vad kan det bero på? tongue har nyss bytt topplockspackning men en firma som gjorde tongue


någon som vet vad det kan bero på? smile


//mvh

One Life to live
Sideway is the only way
phille18
21 april 2012 · 179 Inlägg

Drar den vatten / ryker vitt?

Gasen i botten hela vägen? Turbon blir nämligen lite varm då.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Snurriz
21 april 2012 · 87 Inlägg

ryker ingenting i princip, o den drar inget vatten heller :S

nej det händer ju någon gång men händer även om jag bara kör sisådär 3 min med o enligt mätaren så är inte motorn överhettad heller :S

One Life to live
Sideway is the only way
phille18
21 april 2012 · 179 Inlägg

Motorn blir inte överhettad, men turbon blir väldigt varm, o den är vattenkyld, vilket kan göra att det blir ganska högt tryck samt en del värme i expansionskärlet.

Men att det sprutar ut vatten måste ju bero på något annat, däribland kan det bero på topppackningen.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Zwudda Refined
21 april 2012 · 1 770 Inlägg

Låter precis som symptom för en dålig toppackningen. Inte helt kass, men dålig. Bara för att toppackningen är bytt behöver det inte betyda att den är helt okej. Alternativt att du har någon spricka eller liknande i topp/block.

Gör ett kompressionsprov, enkelt och snabbt smile

Snurriz
21 april 2012 · 87 Inlägg

får kolla upp det imon då smile

One Life to live
Sideway is the only way
johnpokemon
22 april 2012 · 65 Inlägg

Luft i kylarn kanske.

Snurriz
22 april 2012 · 87 Inlägg

är inget vatten i oljan iaf då ja tänkte att ja kolla d men hur skulle ja isf få ut luften ur kylaren? tongue

One Life to live
Sideway is the only way
Selleen
22 april 2012 · 360 Inlägg

Är nog luft i systemet tongue

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 april 2012 · 13 791 Inlägg

trasigt lock låter det som standard problem...folk ska envisas med att rita fan på väggen så fort en bil trycker ur sig lite vatten

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Snurriz
22 april 2012 · 87 Inlägg

dock ja skiter ju i att den läcker dock är det att det expanderar så extremt men e det luft så fattar jag ju varför dock så undrar jag hur jag får ur luften ur systemet på det smidigaste sättet tongue o locket ska släppa ur sig det om det blir övertryck annars hade man ju "sprängt" systemet hyffsat lätt right?

One Life to live
Sideway is the only way
Didde_man
22 april 2012 · 104 Inlägg

Lite övertryck ska du ju ha annars kokar bilen lättare. Har du gjort rent systemet? Och om locket inte tätar så trycker den ur sig för tidigt :-)

It ain't big it's huge...
Volvo V70N (2001)
Snurriz
22 april 2012 · 87 Inlägg

ja lite ja tongue nej det har jag inte och efter jag stängt av motorn så hör man hur det kommer luft inifrån systemet och bubblar upp i behållaren så jag antar att det är att det är luft i systemet tongue förhoppningsvis är det bara det iaf tongue

One Life to live
Sideway is the only way
DriveOrDie
25 juli 2012 · 258 Inlägg

Lånar denna tråden, jag har en 940 LTT och den funkar fint motormässigt rycker inget vit eller nåt annat, det ända som jag bara var osäker är att när jag har kört med bilen säg  2-3 mil blandad körning så efter jag stannat så bubblar det i behållare.

Min tanka var att det bubblar kanske för att jag har en liten spricka i expansionskärl och trycket kommer jo genom det lilla hålet det bara blåser på lite . Kan detta vara anledning till bubblande ? Eller kan det vara nåt annat?

Tacksam för svar.

Mvh Kale

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.
Snurriz
26 juli 2012 · 87 Inlägg

för min del va d tillslut att toppen va inte riktigt plan så min kokade tillslut men kan va en sprucken slang tongue

One Life to live
Sideway is the only way
DriveOrDie
26 juli 2012 · 258 Inlägg

Snurriz skrev:
för min del va d tillslut att toppen va inte riktigt plan så min kokade tillslut men kan va en sprucken slang tongue

Jag såg bara de två saker så länge, att expansionkärl sprucken i övan kant och där kommer ut trycket, och den slangen som går ut från expansionskärl(den tjockare) det finns en liten linje med vätska som har runnit då o då kanske. Men nivån i behållaren detsamma.

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 juli 2012 · 13 791 Inlägg

DriveOrDie skrev:
Lånar denna tråden, jag har en 940 LTT och den funkar fint motormässigt rycker inget vit eller nåt annat, det ända som jag bara var osäker är att när jag har kört med bilen säg  2-3 mil blandad körning så efter jag stannat så bubblar det i behållare.

Min tanka var att det bubblar kanske för att jag har en liten spricka i expansionskärl och trycket kommer jo genom det lilla hålet det bara blåser på lite . Kan detta vara anledning till bubblande ? Eller kan det vara nåt annat?

Tacksam för svar.

Mvh Kale

trycker den fysiskt ur vatten eller låter det bara?

låter det bara är det inget att bry sig om framför allt inte om du stängt av motorn

dom brukar nämligen börja koka vid vattenrören på turbon en inbyggd funktion för att vattnet fortfarande ska cirkulera lite för att kyla av turbon
då kan det även låta lite i expansionskärlet

man ska aldrig oroa sig så länge den inte trycker ur vatten ur kärlet
oavsätt om man tycker att slangarna känns hårda eller om det kokar när man skruvar av locket
locket är utformat så att när trycket blir förhögt så åker vattnet ut
och då har man någon form av problem
behöver dock aldrig vara så allvarligt som många tror
flertal gånger har jag varit med om att locket gått sönder

ett enkelt fel men vet många som blivit lurade av okunnigt folk att riva toppen
när packningen är dålig så märker man det garanterat
går inte att missa

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Snurriz
26 juli 2012 · 87 Inlägg

dock när min ba typ spruta ut så sa du locket då med tongue även om locket e sönder o d sprutar ut så behöver d inte va lockets fel tongue körde 3 mil utan lock utan något sprut alls när ja bytt topplock o nyplanad topp tongue

One Life to live
Sideway is the only way
cpu1337
26 juli 2012 · 766 Inlägg

Snurriz skrev:
dock när min ba typ spruta ut så sa du locket då med tongue även om locket e sönder o d sprutar ut så behöver d inte va lockets fel tongue körde 3 mil utan lock utan något sprut alls när ja bytt topplock o nyplanad topp tongue

toppen kan ju vara sprucken

_XenoX_ Tekniker
26 juli 2012 · 221 Inlägg

jag var åxå bekymmersam på min gamle 97a men som sagt det är nog vanligt. så länge man inte rörde locket så var de inte någon fara. turbon värmer vattnet en bit över kokpunten och så länge locket är tätt och det är övertryck i systemet så kokar de inte. tro mig skulle det koka på riktigt så hade stora slangen till kylet vibrerat som en dildo. och försvinner de inget vatten och tempen håller sig så är de ingen fara

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang