Volvo 940 ltt övertryck i expansionskärl

DriveOrDie
26 juli 2012 · 258 Inlägg

Growe skrev:

DriveOrDie skrev:
Lånar denna tråden, jag har en 940 LTT och den funkar fint motormässigt rycker inget vit eller nåt annat, det ända som jag bara var osäker är att när jag har kört med bilen säg  2-3 mil blandad körning så efter jag stannat så bubblar det i behållare.

Min tanka var att det bubblar kanske för att jag har en liten spricka i expansionskärl och trycket kommer jo genom det lilla hålet det bara blåser på lite . Kan detta vara anledning till bubblande ? Eller kan det vara nåt annat?

Tacksam för svar.

Mvh Kale

trycker den fysiskt ur vatten eller låter det bara?

låter det bara är det inget att bry sig om framför allt inte om du stängt av motorn

dom brukar nämligen börja koka vid vattenrören på turbon en inbyggd funktion för att vattnet fortfarande ska cirkulera lite för att kyla av turbon
då kan det även låta lite i expansionskärlet

man ska aldrig oroa sig så länge den inte trycker ur vatten ur kärlet
oavsätt om man tycker att slangarna känns hårda eller om det kokar när man skruvar av locket
locket är utformat så att när trycket blir förhögt så åker vattnet ut
och då har man någon form av problem
behöver dock aldrig vara så allvarligt som många tror
flertal gånger har jag varit med om att locket gått sönder

ett enkelt fel men vet många som blivit lurade av okunnigt folk att riva toppen
när packningen är dålig så märker man det garanterat
går inte att missa

det bara låter. men då vet jag svaret på det. tackar bra föklarat wink

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.
_XenoX_ Tekniker
26 juli 2012 · 221 Inlägg

DriveOrDie skrev:

Growe skrev:

DriveOrDie skrev:
Lånar denna tråden, jag har en 940 LTT och den funkar fint motormässigt rycker inget vit eller nåt annat, det ända som jag bara var osäker är att när jag har kört med bilen säg  2-3 mil blandad körning så efter jag stannat så bubblar det i behållare.

Min tanka var att det bubblar kanske för att jag har en liten spricka i expansionskärl och trycket kommer jo genom det lilla hålet det bara blåser på lite . Kan detta vara anledning till bubblande ? Eller kan det vara nåt annat?

Tacksam för svar.

Mvh Kale

trycker den fysiskt ur vatten eller låter det bara?

låter det bara är det inget att bry sig om framför allt inte om du stängt av motorn

dom brukar nämligen börja koka vid vattenrören på turbon en inbyggd funktion för att vattnet fortfarande ska cirkulera lite för att kyla av turbon
då kan det även låta lite i expansionskärlet

man ska aldrig oroa sig så länge den inte trycker ur vatten ur kärlet
oavsätt om man tycker att slangarna känns hårda eller om det kokar när man skruvar av locket
locket är utformat så att när trycket blir förhögt så åker vattnet ut
och då har man någon form av problem
behöver dock aldrig vara så allvarligt som många tror
flertal gånger har jag varit med om att locket gått sönder

ett enkelt fel men vet många som blivit lurade av okunnigt folk att riva toppen
när packningen är dålig så märker man det garanterat
går inte att missa

det bara låter. men då vet jag svaret på det. tackar bra föklarat wink

som jag sa...

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Snurriz
27 juli 2012 · 87 Inlägg

cpu1337 skrev:

Snurriz skrev:
dock när min ba typ spruta ut så sa du locket då med tongue även om locket e sönder o d sprutar ut så behöver d inte va lockets fel tongue körde 3 mil utan lock utan något sprut alls när ja bytt topplock o nyplanad topp tongue

toppen kan ju vara sprucken

nope ingen spricka i den inte o den sitter fortfarande i o har kört ca 100-200 mil efter det o inga problem alls tongue

One Life to live
Sideway is the only way
cpu1337
27 juli 2012 · 766 Inlägg

Snurriz skrev:

cpu1337 skrev:

Snurriz skrev:
dock när min ba typ spruta ut så sa du locket då med tongue även om locket e sönder o d sprutar ut så behöver d inte va lockets fel tongue körde 3 mil utan lock utan något sprut alls när ja bytt topplock o nyplanad topp tongue

toppen kan ju vara sprucken

nope ingen spricka i den inte o den sitter fortfarande i o har kört ca 100-200 mil efter det o inga problem alls tongue

kör utan vatten du kommer många 100 mil för de:D

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juli 2012 · 13 807 Inlägg

Snurriz skrev:
dock när min ba typ spruta ut så sa du locket då med tongue även om locket e sönder o d sprutar ut så behöver d inte va lockets fel tongue körde 3 mil utan lock utan något sprut alls när ja bytt topplock o nyplanad topp tongue

kan så klart vara massa olika fel
men locket är ett vanligt fel som många river sina toppar och felet är kvar när dom monterar ihop
allt pga att ventilen i locket gått sönder smile

termostaten kan oxå ställa till en del problem

men man ska aldrig rita fan på vägen förens man kollat alla enkla och billiga alternativ

många  vill gärna tro det värsta i första hand

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Snurriz
29 juli 2012 · 87 Inlägg

jo klart alla tror det värsta i denna unkla värld wink ingen positivitet kvar längre wink

One Life to live
Sideway is the only way
cpu1337
29 juli 2012 · 766 Inlägg

Growe skrev:

Snurriz skrev:
dock när min ba typ spruta ut så sa du locket då med tongue även om locket e sönder o d sprutar ut så behöver d inte va lockets fel tongue körde 3 mil utan lock utan något sprut alls när ja bytt topplock o nyplanad topp tongue

kan så klart vara massa olika fel
men locket är ett vanligt fel som många river sina toppar och felet är kvar när dom monterar ihop
allt pga att ventilen i locket gått sönder smile

termostaten kan oxå ställa till en del problem

men man ska aldrig rita fan på vägen förens man kollat alla enkla och billiga alternativ

många  vill gärna tro det värsta i första hand

då kokar alla golfar då som inte ens har en ventil i locket utan de är ett helslutet system:) bra byggt isf av vw som gör så motorerna ska koka hela tiden:)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juli 2012 · 13 807 Inlägg

cpu1337 skrev:

Growe skrev:

Snurriz skrev:
dock när min ba typ spruta ut så sa du locket då med tongue även om locket e sönder o d sprutar ut så behöver d inte va lockets fel tongue körde 3 mil utan lock utan något sprut alls när ja bytt topplock o nyplanad topp tongue

kan så klart vara massa olika fel
men locket är ett vanligt fel som många river sina toppar och felet är kvar när dom monterar ihop
allt pga att ventilen i locket gått sönder smile

termostaten kan oxå ställa till en del problem

men man ska aldrig rita fan på vägen förens man kollat alla enkla och billiga alternativ

många  vill gärna tro det värsta i första hand

då kokar alla golfar då som inte ens har en ventil i locket utan de är ett helslutet system:) bra byggt isf av vw som gör så motorerna ska koka hela tiden:)

märkligt..jag har det iaf på min seat...det sprutade så fint ur övertrycksventilen härom dagen när termostaten gick sönder.

ritade inte fan på dörren utan gjorde en snabb felsökning och konstaterade att elfläkten är död och motorn gick varm så termostaten pajade
tog 20mins felsökning/mek att lösa problemet

skulle man tro på alla som skriver överallt så skulle jag rivit toppen lämnat in den på planing monterat toppen igen och konstaterat att den fortfarande kokat
och då skulle jag mest troligen få rådet byt vattenpump

sista förslaget hade troligen varit termostaten för 200kr och som tar några minuter att byta smile


det jag menar med det jag skriver är att tro aldrig det värsta utan försök att kolla ordenkligt innan man gör något onödigt och kostsam repration som mest troligen inte löser problemet

vet inte hur många som bytit topp packningen på sina volvo 850turbo fast det bara är kylaren som är trasig
bara för att ingen tänker till först innan dom börjar riva hela bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang