Volvo 940 Exteriör, Styling mm. Första Bilen!

Styling mm. inför körkort 2014! Körkortet är nu taget 30/4 2014. Mer info om vad som skall göras kan läsas i första inlägget i Projekttråden. // Mathson
  • 171 Följare
  • 320 474 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 oktober 2014
mmathson Turboknuff finns det gott om plats för!
3 mars 2014 · 484 Inlägg

robb192 skrev:

mmathson skrev:

robb192 skrev:
spridare, 3"lmm 3" dp, ryck wg slangen eller svetsa fast wgn i öppet läge å se hur länge de håller big_smile
haha

Skulle uppskattat lite mer seriöst svar big_smile
Jag har inga problem att spendera pengar, men jag vill inte snåla eller betala för mycket.

hahha 3" lmm 3" o 3"dp samt spridare är la seriöst ^^

en bekant körde med fastsvetsad wg på sin d24 ^^
laddade 2.6 bar sen sa stackarna upp sig big_smile

Jo, men det brukar vara lite mer... typ BTR, kam, 3" från turbo med racekat. mm...
Jag behöver veta lite mer specifikt vad som skall inhandlas och en liten prislista hade inte suttit fel smile

Sen vill jag gärna ha en motor som funkar och som inte exploderar tongue

Volvo 940 Turbo "Clean and Mean" (1996)
Robb192 Tokig 08a
3 mars 2014 · 1 019 Inlägg

mmathson skrev:

robb192 skrev:

mmathson skrev:

Skulle uppskattat lite mer seriöst svar big_smile
Jag har inga problem att spendera pengar, men jag vill inte snåla eller betala för mycket.

hahha 3" lmm 3" o 3"dp samt spridare är la seriöst ^^

en bekant körde med fastsvetsad wg på sin d24 ^^
laddade 2.6 bar sen sa stackarna upp sig big_smile

Jo, men det brukar vara lite mer... typ BTR, kam, 3" från turbo med racekat. mm...
Jag behöver veta lite mer specifikt vad som skall inhandlas och en liten prislista hade inte suttit fel smile

Sen vill jag gärna ha en motor som funkar och som inte exploderar tongue

fan hade en komplett inköpslista med länkar och sådant.
typ kam, turbo, spridare, avgas och sådant sad nu hittar jag den inte ..

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
Dynamic_Bass
3 mars 2014 · 926 Inlägg

mmathson skrev:

robb192 skrev:

mmathson skrev:

Skulle uppskattat lite mer seriöst svar big_smile
Jag har inga problem att spendera pengar, men jag vill inte snåla eller betala för mycket.

hahha 3" lmm 3" o 3"dp samt spridare är la seriöst ^^

en bekant körde med fastsvetsad wg på sin d24 ^^
laddade 2.6 bar sen sa stackarna upp sig big_smile

Jo, men det brukar vara lite mer... typ BTR, kam, 3" från turbo med racekat. mm...
Jag behöver veta lite mer specifikt vad som skall inhandlas och en liten prislista hade inte suttit fel smile

Sen vill jag gärna ha en motor som funkar och som inte exploderar tongue

du kan nog få en 16t för ca 5000-6000 på volvo (7700 för 19t) k-kam, vx3? btr som sitter på t5 är på 3 bar vilket duger gott till 300 tongue kanske 100 lapp på skroten eller kanske 1000 på volvo, avgas kan du väl snickra ihop själv om du vill spara pengar annars finns de jt, ferita mm men de kostar ju med 8000.. 3" lmm behöver du inte om du kör 300 hk eller över, för dina spridare är så pass små tongue så org 850 lmm och spridare eller 940 (vet ej storlek på dom)

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
3 mars 2014 · 1 481 Inlägg

Det jag har hört ska funka kalas är:

3" LMM
r-spridare
Anpassade chip till dessa
3" downpipe
racekatt
sen en annan kam än original! då original knappt duger som blompinne...

15g eller 16T är inga problem med i besiktningen, syns knappt att dem är större heller smile

Sen får du ju ställa laddet efter behag, 1bar och uppåt brukar ge bra skjuts! wink
du behöver en WG från antingen en FTT eller köpa en från typ turbomeck eller nån annan smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
mmathson Turboknuff finns det gott om plats för!
3 mars 2014 · 484 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:
Det jag har hört ska funka kalas är:

3" LMM
r-spridare
Anpassade chip till dessa
3" downpipe
racekatt
sen en annan kam än original! då original knappt duger som blompinne...

15g eller 16T är inga problem med i besiktningen, syns knappt att dem är större heller smile

Sen får du ju ställa laddet efter behag, 1bar och uppåt brukar ge bra skjuts! wink
du behöver en WG från antingen en FTT eller köpa en från typ turbomeck eller nån annan smile

Okej, Tack!

Tips på bra kam? Har hör många olika, men jag vet inte vilken som är "bäst". Länkar till var man kan köpa allt vore bra. Kan skickas i PM. smile

Volvo 940 Turbo "Clean and Mean" (1996)
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
3 mars 2014 · 1 481 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

mmathson skrev:

robb192 skrev:

hahha 3" lmm 3" o 3"dp samt spridare är la seriöst ^^

en bekant körde med fastsvetsad wg på sin d24 ^^
laddade 2.6 bar sen sa stackarna upp sig big_smile

Jo, men det brukar vara lite mer... typ BTR, kam, 3" från turbo med racekat. mm...
Jag behöver veta lite mer specifikt vad som skall inhandlas och en liten prislista hade inte suttit fel smile

Sen vill jag gärna ha en motor som funkar och som inte exploderar tongue

du kan nog få en 16t för ca 5000-6000 på volvo (7700 för 19t) k-kam, vx3? btr som sitter på t5 är på 3 bar vilket duger gott till 300 tongue kanske 100 lapp på skroten eller kanske 1000 på volvo, avgas kan du väl snickra ihop själv om du vill spara pengar annars finns de jt, ferita mm men de kostar ju med 8000.. 3" lmm behöver du inte om du kör 300 hk eller över, för dina spridare är så pass små tongue så org 850 lmm och spridare eller 940 (vet ej storlek på dom)

Med så många procent större spridare man sätter dit, så många procent större ska din LMM också vara smile

BTR på 940 ligger redan på 3 bar så en från 850 behövs inte smile

850s spridare är inte mycket större dem, det behövs inte lika mycket soppa per cylinder som det krävs på 940. 850R har större spridare och dem är vita, dock är det inte lönt att köpa dem då det inte är så pass stor skillnad på dem.. Har för mig 940 ligger på 337 cc/min och 850R på 350cc/min. T5ans spridare är mindre än 940 vet jag med, men hur mycket dem flödar har jag ingen aning om. hmm

Sen passar inte LMM från 850 på 940 heller för den delen smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Regeskog
3 mars 2014 · 78 Inlägg

bessade min i december med 19T och 3 " hela vägen bak från turbon.. blankt papper! smile
inga problem! smile

Volvo 740 GL 16v "Etcetra" (1988)
Dynamic_Bass
3 mars 2014 · 926 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:

Dynamic_Bass skrev:

mmathson skrev:

Jo, men det brukar vara lite mer... typ BTR, kam, 3" från turbo med racekat. mm...
Jag behöver veta lite mer specifikt vad som skall inhandlas och en liten prislista hade inte suttit fel smile

Sen vill jag gärna ha en motor som funkar och som inte exploderar tongue

du kan nog få en 16t för ca 5000-6000 på volvo (7700 för 19t) k-kam, vx3? btr som sitter på t5 är på 3 bar vilket duger gott till 300 tongue kanske 100 lapp på skroten eller kanske 1000 på volvo, avgas kan du väl snickra ihop själv om du vill spara pengar annars finns de jt, ferita mm men de kostar ju med 8000.. 3" lmm behöver du inte om du kör 300 hk eller över, för dina spridare är så pass små tongue så org 850 lmm och spridare eller 940 (vet ej storlek på dom)

Med så många procent större spridare man sätter dit, så många procent större ska din LMM också vara smile

BTR på 940 ligger redan på 3 bar så en från 850 behövs inte smile

850s spridare är inte mycket större dem, det behövs inte lika mycket soppa per cylinder som det krävs på 940. 850R har större spridare och dem är vita, dock är det inte lönt att köpa dem då det inte är så pass stor skillnad på dem.. Har för mig 940 ligger på 337 cc/min och 850R på 350cc/min. T5ans spridare är mindre än 940 vet jag med, men hur mycket dem flödar har jag ingen aning om. hmm

Sen passar inte LMM från 850 på 940 heller för den delen smile

jo jag har hört de med tongue

hur mycket dom spridarna flödar de vet jag ej wink men R spridare och 3" lmm funkar ju wink dock flödar ju R spridarna bara 465cc vid 3.8 bar, vet inte hur mycket de flödar vid 3 bar tongue

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
3 mars 2014 · 1 481 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Turbo-Fransson skrev:

Dynamic_Bass skrev:

du kan nog få en 16t för ca 5000-6000 på volvo (7700 för 19t) k-kam, vx3? btr som sitter på t5 är på 3 bar vilket duger gott till 300 tongue kanske 100 lapp på skroten eller kanske 1000 på volvo, avgas kan du väl snickra ihop själv om du vill spara pengar annars finns de jt, ferita mm men de kostar ju med 8000.. 3" lmm behöver du inte om du kör 300 hk eller över, för dina spridare är så pass små tongue så org 850 lmm och spridare eller 940 (vet ej storlek på dom)

Med så många procent större spridare man sätter dit, så många procent större ska din LMM också vara smile

BTR på 940 ligger redan på 3 bar så en från 850 behövs inte smile

850s spridare är inte mycket större dem, det behövs inte lika mycket soppa per cylinder som det krävs på 940. 850R har större spridare och dem är vita, dock är det inte lönt att köpa dem då det inte är så pass stor skillnad på dem.. Har för mig 940 ligger på 337 cc/min och 850R på 350cc/min. T5ans spridare är mindre än 940 vet jag med, men hur mycket dem flödar har jag ingen aning om. hmm

Sen passar inte LMM från 850 på 940 heller för den delen smile

jo jag har hört de med tongue

hur mycket dom spridarna flödar de vet jag ej wink men R spridare och 3" lmm funkar ju wink dock flödar ju R spridarna bara 465cc vid 3.8 bar, vet inte hur mycket de flödar vid 3 bar tongue

Tror det är någonstans runt 420cc/min smile

Dock räcker dem till nästan 300hk smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
Dynamic_Bass
3 mars 2014 · 926 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:

Dynamic_Bass skrev:

Turbo-Fransson skrev:

Med så många procent större spridare man sätter dit, så många procent större ska din LMM också vara smile

BTR på 940 ligger redan på 3 bar så en från 850 behövs inte smile

850s spridare är inte mycket större dem, det behövs inte lika mycket soppa per cylinder som det krävs på 940. 850R har större spridare och dem är vita, dock är det inte lönt att köpa dem då det inte är så pass stor skillnad på dem.. Har för mig 940 ligger på 337 cc/min och 850R på 350cc/min. T5ans spridare är mindre än 940 vet jag med, men hur mycket dem flödar har jag ingen aning om. hmm

Sen passar inte LMM från 850 på 940 heller för den delen smile

jo jag har hört de med tongue

hur mycket dom spridarna flödar de vet jag ej wink men R spridare och 3" lmm funkar ju wink dock flödar ju R spridarna bara 465cc vid 3.8 bar, vet inte hur mycket de flödar vid 3 bar tongue

Tror det är någonstans runt 420cc/min smile

Dock räcker dem till nästan 300hk smile

300 med r spridarna är ju inge svårt wink det går att få 300 med org spridare på 850 t5 wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
3 mars 2014 · 1 481 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:

Turbo-Fransson skrev:

Dynamic_Bass skrev:

jo jag har hört de med tongue

hur mycket dom spridarna flödar de vet jag ej wink men R spridare och 3" lmm funkar ju wink dock flödar ju R spridarna bara 465cc vid 3.8 bar, vet inte hur mycket de flödar vid 3 bar tongue

Tror det är någonstans runt 420cc/min smile

Dock räcker dem till nästan 300hk smile

300 med r spridarna är ju inge svårt wink det går att få 300 med org spridare på 850 t5 wink

Kan nog stämma tongue

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
mmathson Turboknuff finns det gott om plats för!
9 mars 2014 · 484 Inlägg

Imorgon är det dags för Besiktning (om vi kan släcka SRS lampan innan).
Kommer med lite nya bilder och uppdatering imorgon om det blev något och planer framöver.

Kan också meddela att idén med sportstol fortfarande finns aktuell då jag min gamla stol ej har gått och sälja. Då är det ganska synd att bara slänga den, så vi kan nog rädda stolsfästet smile

Må bara var spekulationer, men får se hur det blir.

Mer kommer imorgon!

// Mathson

Volvo 940 Turbo "Clean and Mean" (1996)
mmathson Turboknuff finns det gott om plats för!
10 mars 2014 · 484 Inlägg

Blir ingen uppdatering idag. Jag skjuter upp den till helgen då det inte blev någon besiktning idag.

Ska börja lacka fälgarna med Plastidip i helgen iaf. så då blir det lite roligare bilder smile. Bland annat en jämförelse med silver (nuvarande) och svarta. Sen vill jag också höra era åsikter om vilken färg som passar bäst när bilderna kommer.

Håll ut! 

// Mathson

Volvo 940 Turbo "Clean and Mean" (1996)
mmathson Turboknuff finns det gott om plats för!
17 mars 2014 · 484 Inlägg

Äntligen är det dags för Uppdatering!!!

Vi börjar bra och slutar på topp!

I helgen kom jag till skott och började leka med plastidippen på mina 18" R.
Jag valde att göra 4 lager och resultatet blev över förväntan. smile

Nu kommer lite bilder på allt. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173228/173228-3ebd78927222f852ed36a17dc981f9d8.jpg
Allt börjar såklart med tvätt av R-fälgarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173228/173228-d8f8e79871c11a0bc189f674b8e40fbf.jpg
Blev ganska rent tycker jag. Det blev nästan som ny. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173228/173228-5c926391f41779fe7d3d58ce954dbf26.jpg
Dags för maskering...

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173228/173228-1fdd8790bb2378b9da633a5eb3b8e2d8.jpg
Man skulle kanske jobba som maskerare tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173228/173228-612a4b827a086651f490eb72d9641354.jpg
Nu till det roliga! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173228/173228-277b653c07a1ec7b4a881d98f8dea25d.jpg
Här har vi det första av 4 lager. Ser redan lovande ut här...

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173228/173228-f21c64a32a9d49e20860ac372f5e8af5.jpg
Man får inte glömma att visa var man arbetar. Inte jättestort, men det duger smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173228/173228-41febbb55dd710eefa25ac35aeac5b27.jpg
Tredje lagret. Ser klart ut, men fortfarande ett kvar smile

Nu till lite jämförelser och resultatet!

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173228/173228-32dfe69c00c78f0ff6730a2eea3cfec2.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173228/173228-0f484b4f202ccccfac58cc85e7845f9d.jpg

Vad tycker ni såg bäst ut? Jag tycker svart blev bäst, men ska kolla hur det ser ut när dem väl är på bilen.
Målade dock bara en fälg, så ska fixa dem andra 3 så snabbt som möjligt smile

Nu till det som hände idag... Besiktning!
Skönt att man fick en lite yngre kille som kollade bilen. Såg dock hur en "gubbe" kollade först på 4,5" röret bak och sedan började kolla motorn och Turbon direkt. Han kollade även lite extra på mitt luftfilter.
Så det blir inget turbo byte! (Dock chip trim).

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173228/173228-e827c96d0414948e95d44acdb8a2a3a7.jpg
Han var mycket positiv och hade bara bra saker att säga om bilen. Den var jättefin undertill och hade minimalt med rost. Dock sade han lite om mina lampor i parkeringljuset och halvljuset. "De är på gränsen till att vara för blåa, men jag låter det gå. Var bara beredd på att Polisen kanske har lite åsikter."

Jag åkte med när han tog en provrunda och han tyckte det var en mycket bra bil med mycket puts.
När han hade testat handbromsen, som var "skitbra", så sa han: "Fan, den tar ju bra. Nu är det bara ut och sladda".

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173228/173228-ae4699febdb2211be1082749b2ebf265.jpg
Såhär blev slutresultatet!
Som ni ser så är Lambda värdet ligger precis på gränsen.

Ser fram emot att åka till besiktningen nästa gång med R-Fälgar, Sidokjolar, förhoppningsvis nytt avgassystem, toning, uppfräschat motorrum, mm. och se hur "gubbarna/skeptikerna" reagerar på bilen tongue

Så för att sammanfatta:
Vilken färg på fälg tycker ni var snyggast? Svart eller Silver?

Lambda värdet var i högsta nivå, är det något man kan ändra på ganska lätt eller är det bara att hoppas på det bästa nästa gång? (Bilen är en Helt original i motor).

Nu har jag också ägt bilen i 2 år och om drygt en månad är det dags för körkort!

// Mathson

Volvo 940 Turbo "Clean and Mean" (1996)
MelinPerformance Just livin' life - VIP Style
17 mars 2014 · 315 Inlägg

De är bara hänga på turbo och allting.  Dem har ingenting dem får säga om de, jag har besiktigat min 745a med stor aluminium IC, större turboagg, andra spridare osv.. min 760 har ju 3" från turbon.. dem kan inte göra så mycket om de, och du skall allt vara påläst på sådant för vissa kan lura dig.

Jag hade en gubbe som klagade på min 745a som fan, men jag vet vad som är rätt och inte så jag sa allt emot och vem fick rätt? Jo jag. smile

Bara trimma, styla och allt.  :-)

Jag tycker de ska bli kul att åka in soplåg bil som dem inte kan klaga på för de är lagligt. ;-)

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
17 mars 2014 · 1 481 Inlägg

Svarta blir kalas! smile
De sa inget om mitt avgas med raka rör och jag har lite uppställt ladd och besiktningsgubben bara skrattade och tyckte den gick bra smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
mmathson Turboknuff finns det gott om plats för!
17 mars 2014 · 484 Inlägg

Turbo-Fransson skrev:
Svarta blir kalas! smile
De sa inget om mitt avgas med raka rör och jag har lite uppställt ladd och besiktningsgubben bara skrattade och tyckte den gick bra smile

Låter bra, men jag ska satsa på att göra så mycket som möjligt med original turbon. Känner inget behov av att stortrimma.

Kul att du gillar de svarta fälgarna.

Har du någon aning om hur man ska göra med Lambda- värdet? Ska jag bara låta det va och hoppas på det bästa nästa gång?

Tyckte det är ganska kul med skeptiska "gubbar" på Bilprovningen tongue

// Mathson

Volvo 940 Turbo "Clean and Mean" (1996)
Hakantorp
17 mars 2014 · 324 Inlägg

Man kan sänka lambdavärdet mycket om man gör en "tvätt" av motorn smile En mekaniker pappa lämnar bilen till använder sig utav något som heter "Pro-Tec Engine Flush" Man startade motorn så att oljan blev typ ljummen sen hällde han ner detta medlet i oljan, lät det stå ett tag med motorn igång och sen tömde han ur oljan, bytte filter och hällde i mer olja smile Var en bil som hade sänkt värdet riktigt mycket! Kommer tyvärr inte ihåg exakta siffror hmm
Länk till medlet smile Det är den gröne som är engine flush smile http://www.pro-tec-sweden.se/index.asp?id=14

// Dennis

mmathson Turboknuff finns det gott om plats för!
17 mars 2014 · 484 Inlägg

Ljudet skrev:
Man kan sänka lambdavärdet mycket om man gör en "tvätt" av motorn smile En mekaniker pappa lämnar bilen till använder sig utav något som heter "Pro-Tec Engine Flush" Man startade motorn så att oljan blev typ ljummen sen hällde han ner detta medlet i oljan, lät det stå ett tag med motorn igång och sen tömde han ur oljan, bytte filter och hällde i mer olja smile Var en bil som hade sänkt värdet riktigt mycket! Kommer tyvärr inte ihåg exakta siffror hmm
Länk till medlet smile Det är den gröne som är engine flush smile http://www.pro-tec-sweden.se/index.asp?id=14

// Dennis

Tack för infon! Ska tänka på det till nästa gång smile

Volvo 940 Turbo "Clean and Mean" (1996)
mmathson Turboknuff finns det gott om plats för!
18 mars 2014 · 484 Inlägg

Idag har jag bokat uppkörning på min födelsedag (30:e april) och Risketta, Halkbana och körlektioner fram till uppkörningen!

Nu är allt som gjort för körkortet och det är bara att låta veckorna passera! big_smile

Volvo 940 Turbo "Clean and Mean" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang