Skenanade laddtryck saab 9000.

Kamulen
26 april 2012 · 930 Inlägg

Hej, efter att jag bytte turbon på min bil så har jag fått skenande laddtryck när jag kör med min magnetventil.
Jag vet att ventilen är trasig men det är inte där problemet ligger.

Nu är det så att jag har satt dit en pysventil/strypventil istället. "Fyskäms" på mig för det!
Men så är det iaf.

Men nu till problemet.

Nu när jag har strypventilen ikopplad så har jag likförbannat skenladd över 1.54bar och då kan ni ju räkna ut själva vad som händer.

strypventilen ska eller rättare sagt KAN INTE skicka på mer ladd än 1.1bar men ändå så gör den det!
Alla slangar sitter på rätt plats.
Jag har inget läckage någonstans.

Vad kan problemet vara? Kan wgn vara skruvad? men det låter ändå skumt isf efter som att den är strypt..

Tacksam för svar MVH Marcus S

Senast redigerat av Kamulen (26 april 2012)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Crille88
26 april 2012 · 1 353 Inlägg

kontrollera GLT marcus
slang direkt mellan turbo->wg-klocka

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Kamulen
26 april 2012 · 930 Inlägg

Crille88 skrev:
kontrollera GLT marcus
slang direkt mellan turbo->wg-klocka

har kollat det, och det är 0.3 - 0.4 nånstans

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Crille88
28 april 2012 · 1 353 Inlägg

hur menar du med att strypventilen inte kan skicka på mer? beror juh helt på hur den är ställd, öppna den helt så den går ner på grundladd och sen börjar du justera den tills du får va du vill ha

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Kamulen
28 april 2012 · 930 Inlägg

Crille88 skrev:
hur menar du med att strypventilen inte kan skicka på mer? beror juh helt på hur den är ställd, öppna den helt så den går ner på grundladd och sen börjar du justera den tills du får va du vill ha

Skruven är helt utskruvad vilket resulterar i att den ska ladda som max 1.1bar vilket den har gjort förr.
Det är samma pysventil jag hade förr och den har legat i en låda orörd när jag inte har använt den.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Crille88
28 april 2012 · 1 353 Inlägg

spelar ingen roll, gör som jag säger goddamit annars skapar man inte en tråd och ber om råd om man inte lyssnar tongue
du ska kunna blåsa fritt rakt igenom ventilen så att all luft passerar, då ska du automatiskt få grundladd, sen justerar du bara

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Crille88
28 april 2012 · 1 353 Inlägg

in på msn så tar vi att där istället

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Kamulen
28 april 2012 · 930 Inlägg

Du är ju inte online på msn big_smile

Sen har jag ju redan kollat grundladdet och det ligger på ca 0.4

Senast redigerat av Kamulen (28 april 2012)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
pukan2
28 april 2012 · 3 182 Inlägg

hittar du felet så sig det här, har samma problem på min visligen en 9-5 2,3t med programvara från maptun.

Crille88
28 april 2012 · 1 353 Inlägg

jag var inne ca 25 min från att ja skrev de wink sen bytte ja bränslepump på bilen

har du STRYP ventil eller PYS ventil? dom funkar på olika sätt nämligen

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Mack Forum- och sitemoderator
28 april 2012 · 26 160 Inlägg

Kamulen skrev:
Du är ju inte online på msn big_smile

Sen har jag ju redan kollat grundladdet och det ligger på ca 0.4

Bara jag som tycker 0.4 låter lite mycket för att vara GLT?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Crille88
28 april 2012 · 1 353 Inlägg

nä 0,3-0,4 ska de ligga på. 0,3 om man ska va petnoga, men sen får man räkna med att detta isåfall ska mätas upp med industrimätare för exakta värden tongue

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Mack Forum- och sitemoderator
28 april 2012 · 26 160 Inlägg

Crille88 skrev:
nä 0,3-0,4 ska de ligga på. 0,3 om man ska va petnoga, men sen får man räkna med att detta isåfall ska mätas upp med industrimätare för exakta värden tongue

Ok. 0.3 känns lite mer lagomt faktiskt, om det ska vara GLT.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Kamulen
29 april 2012 · 930 Inlägg

Ventilen den ser ut som en hög bult med 3 nipplar på sig.

en nippel på toppen och två på sidorna (mitt emot varandra)

Senast redigerat av Kamulen (29 april 2012)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
uffetutte
4 maj 2012 · 48 Inlägg

mitt glt ligger på 0,45 och det har jag blivit tillsagd att de ska va på

Miblo
11 maj 2012 · 88 Inlägg

Grundladdet ska vara 0.45 bar inget annat så länge det är orginal turbo och orginalmjukvara.

Pysventilen ska bort direkt då den sätter bilens riktiga styrsystem ur spel vill du ha högre laddtryck fixa ett riktigt chip. Min bil laddar långt över ett bar utan pysventil, känns som det räcker.
Du får inte ut någon direkt högre effekt med pysventil, dock stor risk för motorskador

Om du blåser i slangen som går till wastegaten rör sig stången då ? Händer ibland att membrantet går sönder då kan det också bli skenande laddtryck.

Kamulen
11 maj 2012 · 930 Inlägg

micke bl skrev:
Grundladdet ska vara 0.45 bar inget annat så länge det är orginal turbo och orginalmjukvara.

Pysventilen ska bort direkt då den sätter bilens riktiga styrsystem ur spel vill du ha högre laddtryck fixa ett riktigt chip. Min bil laddar långt över ett bar utan pysventil, känns som det räcker.
Du får inte ut någon direkt högre effekt med pysventil, dock stor risk för motorskador

Om du blåser i slangen som går till wastegaten rör sig stången då ? Händer ibland att membrantet går sönder då kan det också bli skenande laddtryck.

Jag har satt dit ventilen för att jag inte vill ha skenande laddtryck.
Som sagt den ska vara begränsad på 1.1bar men ändå så tuggar man rätt så fort man gasar. (Mapsensorn säger ifrån)

Och min bil är chippad med riktig programvara.

Senast redigerat av Kamulen (11 maj 2012)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2012 · 26 160 Inlägg

Kamulen skrev:

micke bl skrev:
Grundladdet ska vara 0.45 bar inget annat så länge det är orginal turbo och orginalmjukvara.

Pysventilen ska bort direkt då den sätter bilens riktiga styrsystem ur spel vill du ha högre laddtryck fixa ett riktigt chip. Min bil laddar långt över ett bar utan pysventil, känns som det räcker.
Du får inte ut någon direkt högre effekt med pysventil, dock stor risk för motorskador

Om du blåser i slangen som går till wastegaten rör sig stången då ? Händer ibland att membrantet går sönder då kan det också bli skenande laddtryck.

Jag har satt dit ventilen för att jag inte vill ha skenande laddtryck.
Som sagt den ska vara begränsad på 1.1bar men ändå så tuggar man rätt så fort man gasar. (Mapsensorn säger ifrån)

Och min bil är chippad med riktig programvara.

Låter som du har nåt annat problem i så fall, för som sagt en pysventil ska du inte behöva om den är chippad riktigt och allt annat funkar som det ska.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
jonTe
11 maj 2012 · 5 710 Inlägg

Kamulen skrev:
Jag vet att ventilen är trasig men det är inte där problemet ligger.

En magnetventil kan gå sönder på flera sätt....jag har varit med om flera gånger att brickan innuti går sönder och mekanisk inte kan reglera luft till WG = det laddar så möe det orkar.
Så bara för att den är "trasig" behöver det absolut inte betyda att den ger GLT.
Skall du nu köra pysventil så gör det på riktigt då...ta bort hela mv:n wink

GLT
Grundladdtrycket varierar beroende på vilken turbo/motormodell man har.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=121463
Så varken 0.3 eller 0.45 är rätt i ditt fall.....

MVH Jonas
..............
Kamulen
11 maj 2012 · 930 Inlägg

jonTe skrev:

Kamulen skrev:
Jag vet att ventilen är trasig men det är inte där problemet ligger.

En magnetventil kan gå sönder på flera sätt....jag har varit med om flera gånger att brickan innuti går sönder och mekanisk inte kan reglera luft till WG = det laddar så möe det orkar.
Så bara för att den är "trasig" behöver det absolut inte betyda att den ger GLT.
Skall du nu köra pysventil så gör det på riktigt då...ta bort hela mv:n wink

GLT
Grundladdtrycket varierar beroende på vilken turbo/motormodell man har.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=121463
Så varken 0.3 eller 0.45 är rätt i ditt fall.....

MV är helt borta, kör enbart pysventilen det är de som är så sjukt.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang