Snabba svar ang val av bilstereo!

Limpan_92
2 maj 2012 · 66 Inlägg

Hej!

Tänkte inhandla en bilstereo idag men är totalt novis på vad man ska satsa på,vill ha en huvudenhet med lite kvalitet,som man sedan kan komplettera med några riktiga högtalare.

Hur pass viktigt är det med dubbla lågnivå utgångar?

lägger upp en länk till dom huvud enheter jag överväger i första hand,tips på andra mottages tacksamt!

Men annars vilken utav dom som anses vara det bättre köpet!

Tack på förhand // Jimmy

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH … gigantenSE

Saabarn_Eric
2 maj 2012 · 265 Inlägg

varför ha dubbla lågnivåutgångar?
finns ju rca kablar med dubbla kontakter (ett par i ena änden och två par i andra)  smile

Rise and rise again, until lambs become lions!
Limpan_92
2 maj 2012 · 66 Inlägg

det var jag totalt ovetande om att det fanns:-)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 maj 2012 · 13 773 Inlägg

Saabarn_Eric skrev:
varför ha dubbla lågnivåutgångar?
finns ju rca kablar med dubbla kontakter (ett par i ena änden och två par i andra)  smile

finns ganska många anledningar...

dels kan man inte flytta ljudet mellan fram och bak
sen försämras kvaliten eftersom du delar signalen


har testat många enheter men oavsätt prisklasser så har pioneer låtit bäst

oavsätt om det varit i 1500kr klassen eller 5000kr klassen
kör pioneer i alla mina bilar efter att ha varit så besviken så många gånger

exakt samma grejer förutom bilstereo så har pioneer enheterna låtit bättre

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Limpan_92
2 maj 2012 · 66 Inlägg

Jo Pioneer har jag hört mycket bra om men samtidigt verkar många vara nöjda med Kenwood också.

mb_pucken
2 maj 2012 · 5 089 Inlägg

Nu vet jag inte hur pass avanserad spelare du vill ha men kenwood-bt9260 är en mycket prisvärd spelare tycker jag. Pris  runt 2500 och har allt du behöver och mera där till. Blåtand, usb, sd, aux och 3 gånger lågnivå.  alla inställninsmöjligeter du kan tänka dig. Tycker den ligger väldigt bra till ljudmässigt gämfört med konkurenterna. Vill du ha en enklare spelare med väldigt bra ljud för pengarna har den även en lillebror till denna spelare.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
patrik79
2 maj 2012 · 782 Inlägg

Ska du inte ha något slutsteg så behöver du inte ha någon lågnivå alls.

Ska du ha slutsteg till bara baslåda i framtiden så räcker det med en lågnivå.

Ska du ha slutsteg till både baslåda och frontsystem så är det mycket smidigare med 2 lågnivå utgångar när du ska ställa nivån mellan basen o dom andra högtalarna.

Ska du ha ett 4 kanals slutsteg till högtalarna fram o bak så behöver du dubbla lågnivåutgångar för att justera mellan fram/bak annars går det med en lågnivå o ett bra 2-kanalssteg.

Ska du bygga ihop något bättre system så ska du ha 3 lågnivåutg, tidskomp o inbyggda delningsfilter.

Bara fundera på hur många lågnivåutgångar du behöver.

Dom märkena på stereo som jag varit nöjd med är kenwood, alpine o pioneer. Sony tyckte jag inte alls om o köpa något okänt kinesiskt märke skulle jag inte rekommendera någon förutom om det är fredagkväll, cruising o du bara behöver något som låter o det inte går att hitta något annat inom 20 mil.

Senast redigerat av patrik79 (2 maj 2012)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 maj 2012 · 13 773 Inlägg

patrik79 skrev:
Ska du inte ha något slutsteg så behöver du inte ha någon lågnivå alls.

Ska du ha slutsteg till bara baslåda i framtiden så räcker det med en lågnivå.

Ska du ha slutsteg till både baslåda och frontsystem så är det mycket smidigare med 2 lågnivå utgångar när du ska ställa nivån mellan basen o dom andra högtalarna.

Ska du ha ett 4 kanals slutsteg till högtalarna fram o bak så behöver du dubbla lågnivåutgångar för att justera mellan fram/bak annars går det med en lågnivå o ett bra 2-kanalssteg.

Ska du bygga ihop något bättre system så ska du ha 3 lågnivåutg, tidskomp o inbyggda delningsfilter.

Bara fundera på hur många lågnivåutgångar du behöver.

oftast ångrar man att man köper budget varianter

för man vill alltid ha bättre
har sätt att pioneer har släppt en efterföljare till p88rs är bra sugen på den
kör redan nu p88rs aktivt delat i min 854:a otroligt trevligt ljud

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
patrik79
2 maj 2012 · 782 Inlägg

Growe skrev:

patrik79 skrev:
Ska du inte ha något slutsteg så behöver du inte ha någon lågnivå alls.

Ska du ha slutsteg till bara baslåda i framtiden så räcker det med en lågnivå.

Ska du ha slutsteg till både baslåda och frontsystem så är det mycket smidigare med 2 lågnivå utgångar när du ska ställa nivån mellan basen o dom andra högtalarna.

Ska du ha ett 4 kanals slutsteg till högtalarna fram o bak så behöver du dubbla lågnivåutgångar för att justera mellan fram/bak annars går det med en lågnivå o ett bra 2-kanalssteg.

Ska du bygga ihop något bättre system så ska du ha 3 lågnivåutg, tidskomp o inbyggda delningsfilter.

Bara fundera på hur många lågnivåutgångar du behöver.

oftast ångrar man att man köper budget varianter

för man vill alltid ha bättre
har sätt att pioneer har släppt en efterföljare till p88rs är bra sugen på den
kör redan nu p88rs aktivt delat i min 854:a otroligt trevligt ljud

Klart man vill ha mer o dela allt aktivt med tidskomp är riktigt nice, dock framgår det inte om TS har tänkt att köpa 4 lite bättre högtalare o köra på inbyggda effekten eller om han har tänkt att köra på ett 4-kanals steg.
Tror inte han är målgrupen för någon efterföljare till P88an iaf

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 maj 2012 · 13 773 Inlägg

patrik79 skrev:

Growe skrev:

patrik79 skrev:
Ska du inte ha något slutsteg så behöver du inte ha någon lågnivå alls.

Ska du ha slutsteg till bara baslåda i framtiden så räcker det med en lågnivå.

Ska du ha slutsteg till både baslåda och frontsystem så är det mycket smidigare med 2 lågnivå utgångar när du ska ställa nivån mellan basen o dom andra högtalarna.

Ska du ha ett 4 kanals slutsteg till högtalarna fram o bak så behöver du dubbla lågnivåutgångar för att justera mellan fram/bak annars går det med en lågnivå o ett bra 2-kanalssteg.

Ska du bygga ihop något bättre system så ska du ha 3 lågnivåutg, tidskomp o inbyggda delningsfilter.

Bara fundera på hur många lågnivåutgångar du behöver.

oftast ångrar man att man köper budget varianter

för man vill alltid ha bättre
har sätt att pioneer har släppt en efterföljare till p88rs är bra sugen på den
kör redan nu p88rs aktivt delat i min 854:a otroligt trevligt ljud

Klart man vill ha mer o dela allt aktivt med tidskomp är riktigt nice, dock framgår det inte om TS har tänkt att köpa 4 lite bättre högtalare o köra på inbyggda effekten eller om han har tänkt att köra på ett 4-kanals steg.
Tror inte han är målgrupen för någon efterföljare till P88an iaf

man ska aldrig säga aldrig ;-) alla kan övertalas

den är inte ens dyr
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 80prs.html

Senast redigerat av Growe (2 maj 2012)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang