Borglig regering - åsikter

lanred
18 september 2006 · 555 Inlägg

lundwall skrev:
Självklart så sänks kriminaliteten med fler poliser, mer utbildning, mer satsningar i de områden som för många år av socialdemokratisk invandrar/socialpolitik har förstört. Om du varit ute på helgerna i "alla dina år" och aldrig sett något kriminellt så är du ett statistiskt missöde. Jag såg en grov misshandel så sent som i lördags kväll, och jag bor ändå i en liten lugn stad.

Jag har jobbat inom bevakning i olika form i många år, och det är otroligt mycket vapen i olika former, kassa droger, socialt efterblivna människor, arga, unga, frustrerade människor. Och allt detta har vi politiken som förts att tacka för. Och att folk är idioter, men det kommer de tyvärr att fortsätta tillåtas vara.

Jojo, du tror inte en våldtäkt hinner fullbordas även om poliser patrollerar? du tror inte folk hinner bli misshandlade innan polisen kommer? du tror inte man hinner sno en persons egendom innan polisen hinner komma?

Nu ljög jag lite om att jag inte har sett något kriminellt men inte någon våldtäkt eller rån iaf, jag såg någon blev misshandlad för något år sedan men det var för att han själv muckade bråk och då är det hans eget fel, sen har man själv varit med om några slagsmål, men alla gånger självförsvar så jag har inte sett någon blivit våldtagen nej..

självklart är det mycket droger och vapen överallt, men förklara för mig hur det ska gå tillväga att förebygga så att man kollar om folk bär sådant eller säljer det, skulle inte tro att fler poliser skulle kunna förebygga det på ett bättre sätt än nu.. då måste man ta med drastiska åtgärder att stå vid varje hörn och snacka med varje människa och kolla in i ögonen och beteende. tror heller inte det skulle vara så uppskattande att få bli visiterad ute på stan när du ska på en krogrunda eftersom du anses som aggressiv.

okej, berättade inte hela sanningen heller om min morsa, hon är inte arbetslös för tillfälligt, men blir troligtvis det eftersom alla företag alltid kör med anställning genom arbetsförmedlingen som betalar min morsas lön med försäkringskassan och allt sånt skit, och sedan inte anställer henne. så får hon hitta ett nytt jobb som sedan leder till nytt och under den mellantiden så får hon a-kassa som gör så att hon klarar sig.. så bara för andra människor missbrukar det så förstör det hennes möjligheter att klara sig, bra system av alliansen, verkligen!

så vi får se vad alliansen kan tillföra sverige, jag känner redan att dagen har blivit bättre pga den nya borgliga regeringen, tack! /sarcasm off

Senast redigerat av lanred (18 september 2006)

AlvereZ
18 september 2006 · 787 Inlägg

Sverige kommera att gå under.
Men det är klart, hade jag varit "rik" "egen företagare" så hade jag antagligen också firat nu, men nu är jag vanlig "svensson". Hoppas för fan att ni inte blir sjukskrivna nu, stackars singel Marie med 2 barn tongue

*Bara att packa väskan och dra till holland*

jonesono Personal- och beteendevetare
18 september 2006 · 1 082 Inlägg

Edman skrev:
Så sjukt höga hyror på studentboende att ca 7200 spänn inte räcker till hyra å mat är det fan inte nånstans.

Eh, jo det finns det! Kanske inte i torneträsk.. men söder om polcirkeln så kan hyrorna för en etta t.ex överstiga 3700kr. Har du dessutom barn och fan vet allt, ja då blir det ännu roligare.
Gå in på http://hojstudiemedlet.sfs.se/ och läs.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Edman Busdriver
18 september 2006 · 389 Inlägg

men seriöst. om man förväntar sig att man ska kunna försörja sin familj på studiemedel, alternativt bo i centrala stockholm, då får man fan tänka om

Senast redigerat av Edman (18 september 2006)

jonesono Personal- och beteendevetare
18 september 2006 · 1 082 Inlägg

lanred skrev:
har lite blandade känslor inför detta, dels för att min mamma är arbetslös så hon får lägre a-kassa så jag som har jobb får bidra mer med pengar till henne, så det blir ingen förändring ..

det som var det roligaste med valkampanjen var att moderaterna hade "måste vi ha dubbellås på nätterna?" vad är det för jävla skitsnack, som om tjuvarna inte kan klara av det om de verkligen vill komma in..

dessutom kommer det bara bli skoj om det kommer bli ett bättre samhälle just för att den borgliga alliansen har tagit över.. ska bara bli skoj och kritisera eller ge de cred för några improvements

Vi måste nog ha dubbellås på dörrarna snart, så inte poliserna bryter sig in och brukar övervåld. wink ironi jag vet.. men det är ett skamligt förslag, om man inte först går till botten med problemet.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
18 september 2006 · 1 082 Inlägg

Edman skrev:
men seriöst. om man förväntar sig att man ska kunna försörja sin familj på studiemedel, alternativt bo i centrala stockholm, då får man fan tänka om

Och då var ditt inlägg genomtänkt för att..?? aldrig tänkt på att folk kanske vill omskola sig för att det inte finns jobb att få? Eller skall de dömas att vara t.ex lastbilschaffisar i all evighet?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Edman Busdriver
18 september 2006 · 389 Inlägg

Och då var ditt inlägg genomtänkt för att..?? aldrig tänkt på att folk kanske vill omskola sig för att det inte finns jobb att få? Eller skall de dömas att vara t.ex lastbilschaffisar i all evighet?

du förstår att det är människorna som jobbar och har sina studielån att betala av som ska "betala" dessa studenters "studielön" va? i och med att vidareutbildning gynnar studenten senare i livet med högre lön så tycker jag det är befängt att det dessutom ska ge honom mer pengar under tiden han/hon utbildar sig, plus att alla de människor som studerar bara för att slippa arbeta(ja det är många såna) kommer kosta massor med pengar totalt i onödan.

Germax
18 september 2006 · 12 086 Inlägg

Äntligen borgarstyre.. ska bli intressant o se nu vad de lyckas prestera! Jag är positiv ! smile

Founder
18 september 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:

Edman skrev:
men seriöst. om man förväntar sig att man ska kunna försörja sin familj på studiemedel, alternativt bo i centrala stockholm, då får man fan tänka om

Och då var ditt inlägg genomtänkt för att..?? aldrig tänkt på att folk kanske vill omskola sig för att det inte finns jobb att få? Eller skall de dömas att vara t.ex lastbilschaffisar i all evighet?

Vems är felet att det inte finns jobb att få då?

Har man idag jobbat o tjänat ihop mer än 150'000 på ett år när man är över 25 får man upp till 8600 i månaden som student ifrån CSN, det tycker jag är gott o väl tillräckligt för att klara sig på. Man kan även få extra lån för rese ersättningar m.m. jag tycker att det finns ganska gott om pengar att söka om man nu har det tight. Dessutom kan du ju söka bostadsbidrag vilket är en liten hjälp på vägen...

Ska jag vara ärlig så vore det fint med 500-1000 kr mer i månaden i bidrag men jag ser det inte som realistiskt eftersom det blir mer o mer lockande att plugga i Sverige och sedan dra utomlands med denna utbildning... MEN man klarar sig allt gott o väl med dom pengar man får idag om man tänker plugga. Jag har haft så högt som 11600 i månaden ifrån CSN och det är bra mycker mer än många tjänar på att jobba...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Alphasonic Piratpartiet
18 september 2006 · 339 Inlägg

Edman skrev:
du förstår att det är människorna som jobbar och har sina studielån att betala av som ska "betala" dessa studenters "studielön" va? i och med att vidareutbildning gynnar studenten senare i livet med högre lön så tycker jag det är befängt att det dessutom ska ge honom mer pengar under tiden han/hon utbildar sig, plus att alla de människor som studerar bara för att slippa arbeta(ja det är många såna) kommer kosta massor med pengar totalt i onödan.

varför inte försöka få sverige mer utbildat genom att höja bidragen? Jag gick NV-programmet på gymnasiet, hur lätt tror du att det e att få jobb? högre lön senare i livet... ja om man har gått skola 30% längre än en annan så bör man ju få högre lön.. varför bestraffas om man går i skola? du vet att man får börja betala tillbaks lånen (som har brutal ränta) direkt efter studierna va? 800 kr i månaden oavsett om man har jobb eller inte... den som säger att det är gratis att studera i sverige ljuger

Fel_xi
18 september 2006 · 211 Inlägg

lanred skrev:

lundwall skrev:
Det kan tyckas personligt, men varför är din mamma arbetslös? Om hon nu mot förmodan inte kan få arbete där ni bor, och ni inte vill flytta, varför (vidare)utbildar hon sig inte, och på så sätt ökar chansen att få jobb?

Du den frågan är mycket enkel att svara på, om du skulle känt till hennes möjligheter att göra det.

lundwall skrev:
Det är självklart figurativt menat. Precis som "Du ska kunna ta en korv på stan på natten utan att själv bli till mos". Små och snärtiga slogans som påpekar att det är på tok för osäkert att gå ute på natten, pga för hög kriminalitet och stängda polisstationer.

Det är rent skitsnack, jag tror inte på att kriminaliteten sänks pga regeringsbyte, som max kan man satsa mer på polisstyrka. Med hur mycket för att göra det så säkert att den svenska ekonomin tillåter? så osäkert är det ändå inte i det svenska samhället, jag har varit ute i alla mina år på helger och har aldrig råkat ut eller sett nåt kriminellt där jag bor. Visst finns det patruller men inte så att det hindrar ett impulsiv handling som en kriminell kan komma med..

Ett ganska enkelt sätt att minska risken för bråk/misshadel som M i jönköping har föresalagit var/är att låta krogarna ha öppet längre på natten (För i jkpg så stänger alla vid kl 2), detta leder till att det blir mindre folk i rörelse på samma gång på lite yta. Var så sent som förförra helgen med om ett bråk. Sen att det finns nötter i den här stan som enbart går ut runt kl 2 för att enbart slå ner o råna killar på väg hem från stan är ju en annan sak..Ni kan väl kanske gissa vad V o S tyckte om det här förslaget wink

lundwall
18 september 2006 ·

jonesono skrev:
Kan du ge mig lite källor på detta.. så kan jag svara dig sen.. en sak är dock säker.. det partierna (gäller alla) har gjort tidigare har inte alltid varit det mest begåvade. Kan bara säga att vänstern ibland agerar konstigt ja, det håller jag med om. Men t.ex så skapade (har jag läst från en insändare) borgarna 1976-1982 ett statligt budgetunderskott på 86 miljarder. 91-94 var det 186 miljarder som underskottet blev.. undrar vad det blir denna gång. :)

Källor? Jag har varit politiskt aktiv sen 1989. Jag återberättar historien som den är.

Om du på fullaste allvar tror att något av dessa underskott skapades av den borgerliga regeringen, och att vi låg på noll innan båda gångerna så har du problem med att uppfatta verkligheten. 2009 går ett gäng bra tjocka lån ut, som sossarna har tagit. Är det återigen borgarna som har skapat dessa, för att de sitter vid makten då?

lundwall
18 september 2006 ·

AlvereZ skrev:
Sverige kommera att gå under.
Men det är klart, hade jag varit "rik" "egen företagare" så hade jag antagligen också firat nu, men nu är jag vanlig "svensson". Hoppas för fan att ni inte blir sjukskrivna nu, stackars singel Marie med 2 barn tongue

Du får väldigt gärna förklara för mig vad det innebär för skillnader på att bli sjukskriven i sossarnas Sverige och i moderaternas Sverige, du som är så insatt i det hela.

AlvereZ skrev:
*Bara att packa väskan och dra till holland*

Jag vill inte göra dig besviken, men Nederländerna styrs av en koalitionsregering med till största delen borgerliga partier sen ett gäng år tillbaka, och ligger långt före Sverige i den utveckling som moderaterna verkar för här och nu.

Ostsåsen
18 september 2006 · 173 Inlägg

Lundwall, du verkar insatt. Vänligen besvara denna fråga för mig.

Om Göran Persson hela tiden har sagt att "Det går bra för Sverige", varför har man inte betalat tillbaka statsskulden utan fortsatt att belåna? Om man inte betalar tillbaka när det går bra, så gör man det deffinitivt inte när det går dåligt, eller?

Det är alltså ingen kritik, det är en fråga som riktas till någon som verkar veta fakta.

mvh // Fredric, som röstade på sverigedemokraterna.

Senast redigerat av Ostsåsen (19 september 2006)

lundwall
18 september 2006 ·

lanred skrev:
Jojo, du tror inte en våldtäkt hinner fullbordas även om poliser patrollerar? du tror inte folk hinner bli misshandlade innan polisen kommer? du tror inte man hinner sno en persons egendom innan polisen hinner komma?

Om vi vänder på steken, om vi fortsätter dra ner på närpolisstationer och stationer i mindre städer, tror du att brotten ökar eller minskar då? Vänd sedan på steken så har du svar på din fråga.

lanred skrev:
självklart är det mycket droger och vapen överallt, men förklara för mig hur det ska gå tillväga att förebygga så att man kollar om folk bär sådant eller säljer det, skulle inte tro att fler poliser skulle kunna förebygga det på ett bättre sätt än nu.. då måste man ta med drastiska åtgärder att stå vid varje hörn och snacka med varje människa och kolla in i ögonen och beteende. tror heller inte det skulle vara så uppskattande att få bli visiterad ute på stan när du ska på en krogrunda eftersom du anses som aggressiv.

Om man anses som så aggressiv att man blir visiterad på stan, så kanske man ska jobba lite på sin framtoning. Folk som säljer droger är inte ett problem, det är folk som använder droger och flippar som är ett problem.

lanred skrev:
okej, berättade inte hela sanningen heller om min morsa, hon är inte arbetslös för tillfälligt, men blir troligtvis det eftersom alla företag alltid kör med anställning genom arbetsförmedlingen som betalar min morsas lön med försäkringskassan och allt sånt skit, och sedan inte anställer henne. så får hon hitta ett nytt jobb som sedan leder till nytt och under den mellantiden så får hon a-kassa som gör så att hon klarar sig.. så bara för andra människor missbrukar det så förstör det hennes möjligheter att klara sig, bra system av alliansen, verkligen!

Alla företag kör inte med anställning genom arbetsförmedlingen. Om de betalar din mammas lön så är det för att din mamma hamnat i en arbetspolitiskt åtgärd, pga långtidssjukskrivning, personliga problem, annan sjukdom, svårigheter med att arbeta, etc.

Om din mamma nu är så bra, varför skaffar hon inte ett jobb baserat på hennes kunskap, utbildning och erfarenhet då? Det finns över 30.000 lediga jobb i Sverige idag, enbart hos AMS. Det är inte statens uppgift att vara dadda åt människor som inte lägger manken till.

lundwall
19 september 2006 ·

Alphasonic skrev:
den som säger att det är gratis att studera i sverige ljuger

Inte alls. Studierna är gratis, det du betalar är (den förövrigt vidriga) kåravgiften, dina böcker och övrigt studiematerial.

Jämför med t.ex. Harvard som tar $22.000 per termin, bara i terminsavgift. Eller ett vanligt icke-ivy league-universitet som t.ex. Berkeley, som tar $10.000. Och innan du börjar skrika om massa anti-USA-propaganda; det är likadant i de flesta länder i västvärlden.

lundwall
19 september 2006 ·

Fel_xi skrev:
Ett ganska enkelt sätt att minska risken för bråk/misshadel som M i jönköping har föresalagit var/är att låta krogarna ha öppet längre på natten (För i jkpg så stänger alla vid kl 2), detta leder till att det blir mindre folk i rörelse på samma gång på lite yta. Var så sent som förförra helgen med om ett bråk. Sen att det finns nötter i den här stan som enbart går ut runt kl 2 för att enbart slå ner o råna killar på väg hem från stan är ju en annan sak..Ni kan väl kanske gissa vad V o S tyckte om det här förslaget wink

Men det är väl självklart att det inte går för sig att folk är ute på stan och har kul hur länge som helst. Vi måste tänka på folkhälsan! Detta kommer från samma gubbar som äger Vin & Sprit AB som varje år exporterar 40 miljoner liter Absolut Vodka. Bara till USA.

lundwall
19 september 2006 ·

Ostsåsen skrev:
Lundwall, du verkar insatt. Vänligen besvara denna fråga för mig.
Om Göran Persson hela tiden har sagt att "Det går bra för Sverige", varför har man inte betalat tillbaka statsskulden utan fortsatt att belåna? Om man inte betalar tillbaka när det går bra, så gör man det deffinitivt inte när det går dåligt, eller?

Jag önskar att jag hade ett svar på det. Och jag önskar att jag kunde förstå hur han egentligen menar, när fler och fler företag flyttar utomlands, sossarna under de senaste tio åren har lånat så astronomiska belopp att jag inte ens kan räkna alla nollor och uttala det, när vi tack vare nejet till euron redan nu backar med upp till 20% i turismen från övriga euroländer... jag har ärligt talat inte en jävla aning.

Jämför gärna med andra uttalanden av Persson, "Sverige har det lägsta skattetrycket i världen" och "Om alliansen tar hem det här valet så kommer allt det vi kämpat för att uppnå blåsas bort", och tänk sen hur trovärdigt någonting han säger är.

Hakan_J
19 september 2006 · 380 Inlägg

lundwall skrev:
Du får väldigt gärna förklara för mig vad det innebär för skillnader på att bli sjukskriven i sossarnas Sverige och i moderaternas Sverige, du som är så insatt i det hela.

Om jag har förstått det hela rätt så blir det stora skillnaden att, det blir två karensdagar,ersättningen sänks till 75% till att börja med och sen till 65%,rätta mig om ja har fel.

TS_quattro fyrkrafsare
19 september 2006 · 1 443 Inlägg

för det första: lundwall att du inte tröttnar, det är samma jävla härjande på dej här som när du satt på HaTriC för ett par år sedan. sen vad finns att säga om en borgerlig regering? tja, inte mycket, de har bara haft makten i en dag än så länge, ställ frågan om två år istället. sedan dethär med sänkt skatt spelar ingen större roll, det är alltid "den lilla människan" som får betala förr eller senare... om staten ska kunna bibehålla sjukvård etc med sänkta skatter och avgifter så måste de ta pengarna nån annanstans. det positiva är väl att blyförbudet i jaktammunitionen hävs, om de nu håller sina vallöften vilket väl politiker alltid gör?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang