Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud"

En Projekt bil för Totalljud.se
  • 49 Följare
  • 86 927 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 oktober 2013
Kniffarn
13 juni 2012 ·

kul projekt! kommer följas smile

Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
13 juni 2012 · 187 Inlägg

Kniffarn skrev:
kul projekt! kommer följas smile

Tackar:)

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
kenny_s Im Awesome!!
13 juni 2012 · 281 Inlägg

Kul projekt, inte många som bygger med US Blaster...

Men varför har du monterat diskanterna nere vid fötterna i bakdörrarna? Man vill ju ha upp ljudbilden. Samma i framdörren såg jag, men antar att du även monterar i a-stolpen eller på instrumentbrädan fram?

Sen så ska du egentligen slita loss tyget/skinnet från dörrsidan innan du plastar/spacklar för att det ska sitta kvar bra. Finns risk för att det kommer att lossna med tiden annars :-/

Men lycka till! Det blir nog bra i slutändan smile

Åk på rätt sätt, åk brett :D
Volkswagen Passat "2.0 Tdi 4 motion" (2017)
Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
13 juni 2012 · 187 Inlägg

kenny_s skrev:
Kul projekt, inte många som bygger med US Blaster...

Men varför har du monterat diskanterna nere vid fötterna i bakdörrarna? Man vill ju ha upp ljudbilden. Samma i framdörren såg jag, men antar att du även monterar i a-stolpen eller på instrumentbrädan fram?

Sen så ska du egentligen slita loss tyget/skinnet från dörrsidan innan du plastar/spacklar för att det ska sitta kvar bra. Finns risk för att det kommer att lossna med tiden annars :-/

Men lycka till! Det blir nog bra i slutändan smile

Det där du sa med diskanterna har jag faktiskt inte tänkt påsmile men att sätta det i à stolpen, ja varför inte:)
Det du sa med skinnet ska jag ta bort det och spackla på insidan oxå då eller hur menar du?
US BLASTER IS THE KING!!!!

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
kenny_s Im Awesome!!
13 juni 2012 · 281 Inlägg

Volvo_V70_D5 skrev:

kenny_s skrev:
Kul projekt, inte många som bygger med US Blaster...

Men varför har du monterat diskanterna nere vid fötterna i bakdörrarna? Man vill ju ha upp ljudbilden. Samma i framdörren såg jag, men antar att du även monterar i a-stolpen eller på instrumentbrädan fram?

Sen så ska du egentligen slita loss tyget/skinnet från dörrsidan innan du plastar/spacklar för att det ska sitta kvar bra. Finns risk för att det kommer att lossna med tiden annars :-/

Men lycka till! Det blir nog bra i slutändan smile

Det där du sa med diskanterna har jag faktiskt inte tänkt påsmile men att sätta det i à stolpen, ja varför inte:)
Det du sa med skinnet ska jag ta bort det och spackla på insidan oxå då eller hur menar du?
US BLASTER IS THE KING!!!!

Om du kollar på andras ljudbyggen så ser du att 90% typ sätter sina diskanter i a-stolpen eller på instrumentbrädan. För att det blir bättre ljudbild.

Angående spacklet så menar jag att skinnet är "halt/glatt" så att det inte fäster så bra med spackel direkt på. Men drar du bort skinnet så är dörrsidan ganska grov och du får då bättre fäste med spacklet och det håller mycket bättre. Finns massvis med byggtrådar där detta tas upp. Men då gäller det när dom ska plasta med glasfiber, men det här är i princip samma teori. Vore ju synd om det skulle spricka eller lossna sad

Åk på rätt sätt, åk brett :D
Volkswagen Passat "2.0 Tdi 4 motion" (2017)
Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
13 juni 2012 · 187 Inlägg

kenny_s skrev:

Volvo_V70_D5 skrev:

kenny_s skrev:
Kul projekt, inte många som bygger med US Blaster...

Men varför har du monterat diskanterna nere vid fötterna i bakdörrarna? Man vill ju ha upp ljudbilden. Samma i framdörren såg jag, men antar att du även monterar i a-stolpen eller på instrumentbrädan fram?

Sen så ska du egentligen slita loss tyget/skinnet från dörrsidan innan du plastar/spacklar för att det ska sitta kvar bra. Finns risk för att det kommer att lossna med tiden annars :-/

Men lycka till! Det blir nog bra i slutändan smile

Det där du sa med diskanterna har jag faktiskt inte tänkt påsmile men att sätta det i à stolpen, ja varför inte:)
Det du sa med skinnet ska jag ta bort det och spackla på insidan oxå då eller hur menar du?
US BLASTER IS THE KING!!!!

Om du kollar på andras ljudbyggen så ser du att 90% typ sätter sina diskanter i a-stolpen eller på instrumentbrädan. För att det blir bättre ljudbild.

Angående spacklet så menar jag att skinnet är "halt/glatt" så att det inte fäster så bra med spackel direkt på. Men drar du bort skinnet så är dörrsidan ganska grov och du får då bättre fäste med spacklet och det håller mycket bättre. Finns massvis med byggtrådar där detta tas upp. Men då gäller det när dom ska plasta med glasfiber, men det här är i princip samma teori. Vore ju synd om det skulle spricka eller lossna sad

Ja man kanske ska sätta en eller två i à-stolpen kanske till och med i b-stolpen smile

Jaha du menar såsmile ja jag ska nog göra en uppsättning till bara för att man ska kunna nya om man känner för det big_smile Du har inga tipps på hur man kan bygga en baslåda med 4st 12 tums basar och alla element ska vara slutna i lådan? Samt att det ska vara en sluten låda ingen portad. big_smile

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
13 juni 2012 · 187 Inlägg

I morgon blir det montering av innerdörr på vänster bak smile och till helgen blir det en del jobb med bakre sänkningen samt en del jobb med att få extrabatteriet att sitta bra på platta samt montera volt mätare på a-stolpen och lite sladd dragningar ihop med pappa Håkan och min kära sambo Malin.
Sänkningen sköter en kollega till mig mesans jag är på dop smile fint ska det vaa:)

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
kenny_s Im Awesome!!
13 juni 2012 · 281 Inlägg

Volvo_V70_D5 skrev:

kenny_s skrev:

Volvo_V70_D5 skrev:
Det där du sa med diskanterna har jag faktiskt inte tänkt påsmile men att sätta det i à stolpen, ja varför inte:)
Det du sa med skinnet ska jag ta bort det och spackla på insidan oxå då eller hur menar du?
US BLASTER IS THE KING!!!!

Om du kollar på andras ljudbyggen så ser du att 90% typ sätter sina diskanter i a-stolpen eller på instrumentbrädan. För att det blir bättre ljudbild.

Angående spacklet så menar jag att skinnet är "halt/glatt" så att det inte fäster så bra med spackel direkt på. Men drar du bort skinnet så är dörrsidan ganska grov och du får då bättre fäste med spacklet och det håller mycket bättre. Finns massvis med byggtrådar där detta tas upp. Men då gäller det när dom ska plasta med glasfiber, men det här är i princip samma teori. Vore ju synd om det skulle spricka eller lossna sad

Ja man kanske ska sätta en eller två i à-stolpen kanske till och med i b-stolpen smile

Jaha du menar såsmile ja jag ska nog göra en uppsättning till bara för att man ska kunna nya om man känner för det big_smile Du har inga tipps på hur man kan bygga en baslåda med 4st 12 tums basar och alla element ska vara slutna i lådan? Samt att det ska vara en sluten låda ingen portad. big_smile

Hur stor låda du ska ha vet jag inte, men fråga han på totalljud eller gör en separat tråd i ljudforumet och fråga där. För alla parametrar finns ju på hemsidan så någon som har ett program kan räkna ut en teoretiskt bra låda till dig.

Hur du ska bygga lådan däremot, den ska vara stabil typ 22mm mdf eller spånskiva. HELST tjockare och baffeln (den sida där basarna sitter) får gärna vara dubbelt så tjock som övriga väggar. Sen så bör du även stabilisera lådan med stag, typ rundstav eller dylikt eftersom lådan kommer bli rätt stor med 4 st basar.

Senast redigerat av kenny_s (13 juni 2012)

Åk på rätt sätt, åk brett :D
Volkswagen Passat "2.0 Tdi 4 motion" (2017)
Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
13 juni 2012 · 187 Inlägg

kenny_s skrev:

Volvo_V70_D5 skrev:

kenny_s skrev:

Om du kollar på andras ljudbyggen så ser du att 90% typ sätter sina diskanter i a-stolpen eller på instrumentbrädan. För att det blir bättre ljudbild.

Angående spacklet så menar jag att skinnet är "halt/glatt" så att det inte fäster så bra med spackel direkt på. Men drar du bort skinnet så är dörrsidan ganska grov och du får då bättre fäste med spacklet och det håller mycket bättre. Finns massvis med byggtrådar där detta tas upp. Men då gäller det när dom ska plasta med glasfiber, men det här är i princip samma teori. Vore ju synd om det skulle spricka eller lossna sad

Ja man kanske ska sätta en eller två i à-stolpen kanske till och med i b-stolpen smile

Jaha du menar såsmile ja jag ska nog göra en uppsättning till bara för att man ska kunna nya om man känner för det big_smile Du har inga tipps på hur man kan bygga en baslåda med 4st 12 tums basar och alla element ska vara slutna i lådan? Samt att det ska vara en sluten låda ingen portad. big_smile

Hur stor låda du ska ha vet jag inte, men fråga han på totalljud eller gör en separat tråd i ljudforumet och fråga där. För alla parametrar finns ju på hemsidan så någon som har ett program kan räkna ut en teoretiskt bra låda till dig.

Hur du ska bygga lådan däremot, den ska vara stabil typ 22mm mdf eller spånskiva. HELST tjockare och baffeln (den sida där basarna sitter) får gärna vara dubbelt så tjock som övriga väggar. Sen så bör du även stabilisera lådan med stag, typ rundstav eller dylikt eftersom lådan kommer bli rätt stor med 4 st basar.

Ja det får bli att förstärka ordentligt:) har pratat med honom och han säger som du smile bara att börja bygga, börjar med lådan på måndag tänkte jag smile vill ha klart allt annat innan jag börjar med den big_smile kommer nog bli bra du får komma till vallåkra då jag ska ställa ut bilen därsmile det kommer vara min Volvo och en Audi A4 som kommer representera totalljud tror jag smile

US BLASTER nästa Vallåkra

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
16 juni 2012 · 187 Inlägg

Tjenare allesammans:)
Har lite mer bilder som skall laddas upp idag tänkte jag smile
Har nu fixat lite med dörrarna på vänster sidan och fått iordning lite mer på alla dörrsidor.
har oxå börjart tona alla rutor hel svarta, det är skoj men jävlar vad svårt det är. Det blir ju inte hundra kanon bra men för att vara första gången man gör det så måste jag säga att det är riktigt bra gjort smile

Vi börjar med en bild på förardörren och ser om ni gillar min design,
http://ladda-upp.se/data/gbopduudwsxijh/
http://ladda-upp.se/data/qwrxsxdpxmmusd/
http://ladda-upp.se/data/yiirqwfrlamulh/
http://ladda-upp.se/data/nhkvdnhavohzzp/
http://ladda-upp.se/data/tewkudncxavopi/

Säg gärna vad ni tycker så kan jag kanske göra det bättre på mina andra dörrsidor jag tänkte jag skulle bygga till hösten smile

Kommer att komma två polare till mig och hjälpa mig att dra kablar samt koppla in Volt mätaren i morgon big_smile

I morgon ska jag försöka dra lite kablar och fortsätta tona två rutor till. Jag funderar på om man skulle ta och försöka att snygga till lite vid extrabatteriet som jag ska försöka mig på att montera i lite snyggare än vad det redan gör smile

skriv gärna komentarer och ladda gärna upp bilder så jag kan se hur ni har byggt ert ljud så kanske det blir nått liknande till hösten big_smile

Tack för idag Malin (sambo) smile

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
16 juni 2012 · 187 Inlägg

Såg att sista bilden ser ut som att jag färgat den grön men det har jag inte utan det är ljuset som gör att den blir i den färgen smile

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
ChrizLoud Totalljud.se
16 juni 2012 · 101 Inlägg

Så grymt läckert! Bra jobbat!!!

/Chrille
Billjud och tillbehör från US Blaster, Autotek och Maxgear ---> Totalljud.se
BMW 535D LCI "CPM Performance STEG 3 Hybrid" (2007)
Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
16 juni 2012 · 187 Inlägg

vill oxå säga att jag nu köpt de nya lycktorna fram dock har jag bara fått tag på vänster ljuset och söker nu efter höger också i bra skick. Om det är någon som vet sig ha en Höger lyckta från V70 06-07 som ni vill bli av med så tveka fan inte jag tar den för ett bra pris smile

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
16 juni 2012 · 187 Inlägg

deejaywasp skrev:
Så grymt läckert! Bra jobbat!!!

Tackar smile sänker bilen bak till på måndagsmorgon också så du vet smile

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
17 juni 2012 · 187 Inlägg

Kom på en ide jag tänkte jag skulle göra smile ska åka till Biltema och köpa 3 st mätar hållare som jag ska sätta på instrumentpanelen och sätta Volt mätaren i mitten sen E diskant till höger och en diskant till vänster så kanske det blir ännu bättre ljud smile
http://ladda-upp.se/data/azgydklggfbjgc/

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
17 juni 2012 · 187 Inlägg

Uppe på denna instrumentbräda. Vad tror folket om det tror ni på det eller tror ni inte på det ? smile
http://ladda-upp.se/data/eulqtrxkhfgexk/
http://ladda-upp.se/data/roawhuzuymfust/

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
ChrizLoud Totalljud.se
17 juni 2012 · 101 Inlägg

Du förstör stereobilden om du gör så.
Så inget jag hade gjort personligen men du gör precis som du vill själv big_smile

/Chrille
Billjud och tillbehör från US Blaster, Autotek och Maxgear ---> Totalljud.se
BMW 535D LCI "CPM Performance STEG 3 Hybrid" (2007)
kenny_s Im Awesome!!
17 juni 2012 · 281 Inlägg

deejaywasp skrev:
Du förstör stereobilden om du gör så.
Så inget jag hade gjort personligen men du gör precis som du vill själv big_smile

Nej asså han menar ju en diskant i varje a-stolpe och då förstör han inte stereobilden. Utan snarare får en bättre ljudbild än han har nu, då allt kommer nerifrån dörrarna.

Åk på rätt sätt, åk brett :D
Volkswagen Passat "2.0 Tdi 4 motion" (2017)
Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
17 juni 2012 · 187 Inlägg

kenny_s skrev:

deejaywasp skrev:
Du förstör stereobilden om du gör så.
Så inget jag hade gjort personligen men du gör precis som du vill själv big_smile

Nej asså han menar ju en diskant i varje a-stolpe och då förstör han inte stereobilden. Utan snarare får en bättre ljudbild än han har nu, då allt kommer nerifrån dörrarna.

Tänkte göra så som jag sa men när jag tänker till så tror jag inte det blir s snyggt men sätta i à-stolpen tror jag på smile

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
Volvo_V70_D5 US BLASTER!!!!!!!
17 juni 2012 · 187 Inlägg

Idag har jag inte hunnit göra så mycket som jag ville men han få dit alla dörrsidor som jag siktade på men lyckades inte koppla in dom två på vänstersidan för hade inte med mig allt som behövdes. Men toningen lyckades jag få ordning på, alla rutor utom 2. Men det blev ganske bra för att vara mig och Malin smile Kirre och Viktor Au kom upp och hjälpte mig få in alla dörrsidor på sina plattser smile I morgon lämnar jag in bilen (Volvo Tranemo) för att dom ska göra så dörren på höger fram går att öppna igen:D och på Tisdag blir det att sänka bilen baktill också big_smile
Hoppas på att kunna börja bygga lådan snart också. Mycket jobb när man jobbar själv nu för tiden men det funkar jävligt bra för att aldrig byggt billjud innan. Man får göra lite som man tror ska funka smile haha ge tips till en nybörjare som jag wink

Tack för idag Malin, Kirre och Viktor Au

Senast redigerat av Volvo_V70_D5 (17 juni 2012)

Volvo V70 D5 "Projekt X by Totalljud" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang