Bilprovningen körde sönder min front, va gör jag??

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 maj 2012 · 13 806 Inlägg

Mack skrev:
Då är jag förmodligen den ende - om man läser i denna tråd - som väl inne i besiktningshallen, kan ställa sig och påpeka att jag till exempel "har ett knarrade ljud nånstans bak under bilen men inte kan komma på vad det är", och så går besiktningsmannen dit och kikar lite extra..

brukar oxå göra det vill veta vad som är felet

normalt har jag sällan anmärkningar på bes är det något är det alltid nått som jag inte förväntar mig direkt

senaste gångerna har jag det varit små skit
dock var jag inne i fredags då blev jag lite förvånad då jag fick 2:a på vindrutan som enligt mig inte störde sikten alls visst var det en spricka på förarsidan men jag ser inte ens sprickan när jag kör bilen

och sen en brusten framfjäder faktist otroligt klantigt av mig att missa den

men bilen är bes 5gånger från förra året tills nu pga avgasvärdena så jag förvänta mig bara att behöva kolla lampor och bromsarna innan bes

avgasvärdena som förra ägaren kämpat med på 5bes tog mig 30meters körniing när jag hämtade bilen hos förra ägaren..ett stycken katalysator som hade pluggat igen hela avgasystemet och katalystorn var helt tom innuti smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
dawwe ...has left the building...
6 maj 2012 · 4 474 Inlägg

Jag hade en Polo -82 en gång, i fint skick, men dessvärre så var tankpåfyllningsröret sönderrostat så det började läcka bensin när jag tog bort allt skit som fanns där. Lagade röret med specialslang (kapade bort den rostiga biten, ersatte med slangen). Väl på besiktningen fanns det en liten-liten droppe bensin vid påfyllningsröret, underkänt naturligtvis. Åkte hem tog bort slangen o körde dubbla slangklämmor plus liiiite silikon utifall att. Man kunde ana den röda silikonen om man "lyfte" på slangstumpen bredvid sista slangklämman, men det var verkligen lite. Allt var 100% tätt, inget läckage (förblev så oxå!). Iaf så fick jag en nyanställd yngre som skulle kolla, han var osäker o frågade sin äldre kollega, som tyckte det såg bra ut. MEN sedan dyker den där sura gubbjäveln upp som underkände bilen första gången, tittar bra noga o "spottar" det lilla man kunde ana av silikonet o utbrister "Det där är inte godkänt", givetvis försöker han påverka den osäkra nyanställde tekninkern, som nu hade dels en "second opinion" om att det är "OK" medan gubbjäveln försöker få honom att underkänna. Det slutar iaf med att killen tar sitt eget beslut, vilket innebar godkänt. För övrigt så suger Carspect i Arninge, de flyger ner i bromsprovaren, hamnar fel o måste  backa o trixa TRE gånger. Dessutom bänder de precis överallt trots att de ser att ALLT är helt nytt, vilket är helt OK men att ta fram det stora spettet??? Nej aldrig mer Carspect, har betydligt bättre erfarenhet av Bilprovningen även om det finns klantarslen där med.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
RThelander
6 maj 2012 · 179 Inlägg

kameramannen skrev:

RThelander skrev:
Menart, borde reta dem mer faktist... borde vara nog mer fjäskande istället. Risken för 2or är högre med något provokativt.

Men det borde inte göra det. Vi har ju redan konstaterat att bilprovningen skall vara sakliga, ta för det de hittar och följa reglementet. En provokativ text skall inte ändra på det på samma sätt som det inte skall funka att köpa en jordgubbstårta och säga "Vi glömmer detdär med kompressor och pissiga avgasvärden så käkar vi tårta istället"

Ja det är ju klart.. Men fortfarande. Provocerar du tjänstemän lär de ju inte vara snällare mot dig ändå ?, tjafsar du med en polis så kommer de ju hitta något problem.
Tänkte dig bara in i situationen om du var en bes. man, kanske inte det roligaste att se när du får in en kund.
Btw busig din bil var på träffen igår, riktigt rå smile

AC Cobra "Drive-in marodören" (2010)
Nissan 240sx "LHD Silvia" (1992)
BMW E46 "320" (2001)
AudiFors
6 maj 2012 · 906 Inlägg

Ska väl fortfarande inte spela någon roll eller? Ni sitter här och försvarar att de är okej för en tjänsteman att döma på annat sätt bara för han/hon blir provucerad!

De är verkligen inte rätt, varken åt ena eller andra hållet, denne ska inte vara snällare pga att du är snäll, dem ska fortfarande gå efter sitt protokoll och regelverk, INGET ANNAT, simplare än så är det inte!

=)
RThelander
6 maj 2012 · 179 Inlägg

740Fors skrev:
Ska väl fortfarande inte spela någon roll eller? Ni sitter här och försvarar att de är okej för en tjänsteman att döma på annat sätt bara för han/hon blir provucerad!

De är verkligen inte rätt, varken åt ena eller andra hållet, denne ska inte vara snällare pga att du är snäll, dem ska fortfarande gå efter sitt protokoll och regelverk, INGET ANNAT, simplare än så är det inte!

...... Ne teorin ska vara så att det inte går att provocera, Men nu är detta verkligheten. De är människor som oss och så enkelt är det, var sig det spelar roll eller ej. Jag varken försvarar eller talar emot.

Sen är det IAF dumt att provocera, helt onödigt.

Nissan 240sx "LHD Silvia" (1992)
AC Cobra "Drive-in marodören" (2010)
BMW E46 "320" (2001)
TURBONY
6 maj 2012 · 17 Inlägg

RThelander skrev:

740Fors skrev:
Ska väl fortfarande inte spela någon roll eller? Ni sitter här och försvarar att de är okej för en tjänsteman att döma på annat sätt bara för han/hon blir provucerad!

De är verkligen inte rätt, varken åt ena eller andra hållet, denne ska inte vara snällare pga att du är snäll, dem ska fortfarande gå efter sitt protokoll och regelverk, INGET ANNAT, simplare än så är det inte!

...... Ne teorin ska vara så att det inte går att provocera, Men nu är detta verkligheten. De är människor som oss och så enkelt är det, var sig det spelar roll eller ej. Jag varken försvarar eller talar emot.

Sen är det IAF dumt att provocera, helt onödigt.

Skillnaden KAN vara att dom kanske inte hjälper till att justera ett halvljus för att vara snälla , vilket dom inte egentligen heller ska göra, men varför hjälpa en som skriver provocerande saker under bilen tex ?

AudiFors
6 maj 2012 · 906 Inlägg

Och ska de finnas tjänstemän i verkligheten så ska de väl ändå kunna följa ett protokoll? Ja de är människor som oss, men skulle tex jag jävlas med dem som jävlas med mig på jobbet så skulle folk kunna dö(ej genom våld utan genom jävelskap via arbetet) är de något som jag gör bara för folk är dryga tror du? Nej, alla ska väl kunna sköta sitt jobb på ett riktigt sätt annars är man verkligen felplacerad!

Som tur är, kan man göra anmälan mot sånt här folk!

Visst är det dumt, har aldrig sagt det är bra, MEN dem ska fortfarande bara ignorera det!

Senast redigerat av 740Fors (6 maj 2012)

=)
AudiFors
6 maj 2012 · 906 Inlägg

TURBONY skrev:

RThelander skrev:

740Fors skrev:
Ska väl fortfarande inte spela någon roll eller? Ni sitter här och försvarar att de är okej för en tjänsteman att döma på annat sätt bara för han/hon blir provucerad!

De är verkligen inte rätt, varken åt ena eller andra hållet, denne ska inte vara snällare pga att du är snäll, dem ska fortfarande gå efter sitt protokoll och regelverk, INGET ANNAT, simplare än så är det inte!

...... Ne teorin ska vara så att det inte går att provocera, Men nu är detta verkligheten. De är människor som oss och så enkelt är det, var sig det spelar roll eller ej. Jag varken försvarar eller talar emot.

Sen är det IAF dumt att provocera, helt onödigt.

Skillnaden KAN vara att dom kanske inte hjälper till att justera ett halvljus för att vara snälla , vilket dom inte egentligen heller ska göra, men varför hjälpa en som skriver provocerande saker under bilen tex ?

Varför justera de ens då om dem inte ska göra det? Tjänstefel av dem dvs då? Jag vet inte exakt hur deras regelverk är upplagt, men som jag sa tidigare ska gå åt båda hållen, bara för att man är snäll ska inte dem va snälla i en bedömning, dem måste väl ändå kunna följa en riktlinje eller?

Låt halvljuset vara fel justerat, de är kundens uppgift! Dock måste alla följa samma linje och inte göra avvikanden titt som tätt!

=)
TURBONY
6 maj 2012 · 17 Inlägg

740Fors skrev:

TURBONY skrev:

RThelander skrev:

...... Ne teorin ska vara så att det inte går att provocera, Men nu är detta verkligheten. De är människor som oss och så enkelt är det, var sig det spelar roll eller ej. Jag varken försvarar eller talar emot.

Sen är det IAF dumt att provocera, helt onödigt.

Skillnaden KAN vara att dom kanske inte hjälper till att justera ett halvljus för att vara snälla , vilket dom inte egentligen heller ska göra, men varför hjälpa en som skriver provocerande saker under bilen tex ?

Varför justera de ens då om dem inte ska göra det? Tjänstefel av dem dvs då? Jag vet inte exakt hur deras regelverk är upplagt, men som jag sa tidigare ska gå åt båda hållen, bara för att man är snäll ska inte dem va snälla i en bedömning, dem måste väl ändå kunna följa en riktlinje eller?

Låt halvljuset vara fel justerat, de är kundens uppgift! Dock måste alla följa samma linje och inte göra avvikanden titt som tätt!

För att om det är lätt att justera så kan man göra det för att vara snäll kanske ?

AudiFors
6 maj 2012 · 906 Inlägg

Men du ska inte vara snäll i en bedöming? Visst kan man vara trevlig som person, klart man ska vara men man ska följa sina riktlinjer, de är ingen välgörenhetsgala!

Jag åker inte till bes och förväntar mig att dem ska fixa mina små fel, de gör jag så glatt själv!

Sitta och försvara att besmän avviker från deras riktlinje är bara fel, då ska man inte klaga när dem gör något åt andra hållet heller, sen ska man även påpeka de man vet om på sin bil! Jävla dubbelmoral de är här på garaget!

=)
RThelander
6 maj 2012 · 179 Inlägg

740Fors skrev:
Men du ska inte vara snäll i en bedöming? Visst kan man vara trevlig som person, klart man ska vara men man ska följa sina riktlinjer, de är ingen välgörenhetsgala!

Jag åker inte till bes och förväntar mig att dem ska fixa mina små fel, de gör jag så glatt själv!

Sitta och försvara att besmän avviker från deras riktlinje är bara fel, då ska man inte klaga när dem gör något åt andra hållet heller, sen ska man även påpeka de man vet om på sin bil! Jävla dubbelmoral de är här på garaget!

Men du, chilla tongue. Vi har varken försvarat eller klankat, vi diskuterar ?. Och sen tror jag inte du skulle erkänna att du har betydligt mer häst en reggat även om de frågade wink(För vad jag sätt på din bil så antar jag det inte är original). Som att erkänna för en polis som frågar om man har bränt däck under kvällen tongue

AC Cobra "Drive-in marodören" (2010)
Nissan 240sx "LHD Silvia" (1992)
BMW E46 "320" (2001)
TURBONY
6 maj 2012 · 17 Inlägg

740Fors skrev:
Men du ska inte vara snäll i en bedöming? Visst kan man vara trevlig som person, klart man ska vara men man ska följa sina riktlinjer, de är ingen välgörenhetsgala!

Jag åker inte till bes och förväntar mig att dem ska fixa mina små fel, de gör jag så glatt själv!

Sitta och försvara att besmän avviker från deras riktlinje är bara fel, då ska man inte klaga när dem gör något åt andra hållet heller, sen ska man även påpeka de man vet om på sin bil! Jävla dubbelmoral de är här på garaget!

Pratade inte om bedömningen ?
Går det inte att justera ljuset så ändras ju inte bedömningen...

volvo240tic Egen företagare & Flockare
6 maj 2012 · 314 Inlägg

Men ibland så verkar det som om dom ger en återbeskitning för att stationen ska gå ihop ekonomiskt.
Fick 2a sist på avsaknade reflex bakljus , gula lampor i positionen istället för vita ( trodde man fick ha det i positionen ) och kärvande huvlåsmekanism(???). Tycker samtliga dom där är bra att veta = kom inte tillbaka med samma fel nästa år för allt var ju fixat på 10min , men det var tydligen farliga fel för att åka på vägen..... Men dom gör väl sitt jobb , mer eller mindre bra som många andra kategorier på arbetare i detta land.

Senast redigerat av volvo240tic (6 maj 2012)

Volvo 240 turbo 4 life
AudiFors
6 maj 2012 · 906 Inlägg

Rthelander: Ni och ni, pratar med flera i tråden, anklagar inte någon speciell för något, läser man tråden så ser man snabbt vem som tar ställning till vem(i diskussionen som egentligen inte har ett skit med ts att göra) dock kan man snabbt se att här sitter man och beskyddar dem i alldra högsta grad, sen sitter man och klagar i nästa tråd, menar överlag och inte dig utpekad som person!

Dock sa tjejen som besiktiga att min bil att den är ändrad i motor, med större turbo, annan intercooler osv och jag svarade ja på den frågan och när hon frågade om den går bättre än original fick hon även ett ja där, har inget att dölja i min motor, är de riktiga besmän och kvinnor så ser dem själva vad som är okej och inte, men som sagt, så ställer jag mig inte bakom att dem får vika ut ur riktlinjerna heller, jag accepterar mina 2or och lever vidare i livet.

Varför skulle man inte kunna erkänna de för? Dem får inte ta dig ändå, så spelar ingen direkt roll om du sitter där och erkänner för honom/henne? Sen är de verkligen inte samma sak, dock om polisen låter dig komma undan för att du är snäll mot hon/han, då är de samma sak, dem ska också följa sina regler och stadga upp lagens långa arm med sin lagbok!

Turbony: Så de är okej om de är enkelt att fixa? Så bara för att en person har ett halvljus som är krångligt att fixa ska han få en 2a, men en som har ett enkelt ska inte få pga att besmannen är snäll?
De ska väl ändå vara lika för alla och ingen ska särbehandlas bara för att dem kan använda orden bättre och har en mer lättmekad bil?

=)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 maj 2012 · 13 806 Inlägg

volvo240tic skrev:
Men ibland så verkar det som om dom ger en återbeskitning för att stationen ska gå ihop ekonomiskt.
Fick 2a sist på avsaknade reflex bakljus , gula lampor i positionen istället för vita ( trodde man fick ha det i positionen ) och kärvande huvlåsmekanism(???). Tycker samtliga dom där är bra att veta = kom inte tillbaka med samma fel nästa år för allt var ju fixat på 10min , men det var tydligen farliga fel för att åka på vägen..... Men dom gör väl sitt jobb , mer eller mindre bra som många andra kategorier på arbetare i detta land.

mm bilprovningen är ett riktigt lotteri

min gamla vento är bes med fjäderbrott 4år i rad.
med bra att veta

jag fick en 2:a direkt på tantens bil

bes min 855:A utan drag var beredd på att ta en omreggning men knappast att man nämner det
och dom missade det helt

borde funnits fel att hitta då bilen stått 1.5år och dom släpper igenom den med blankt papper
enda jag gjorde var att fixa lite lampor som inte fungerade innan

iof har den rullat hela vintern utan minsta problem märkligt nog

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
RThelander
6 maj 2012 · 179 Inlägg

volvo240tic skrev:
avsaknade reflex bakljus , gula lampor i positionen istället för vita

Mestadels standard prylar, varför tror du de flesta byter sina USA blinkers på 850 ?, de lyser orange/gult frammåt, inte tillåtet (löjligt, ja). reflex lysande bakåt är mest bara för om man står still så skall det reflektera att det står ett fordon framöver.

740Fors; Jo de kan bötfälla dig om du erkänner ett brott som de framför, men sen är det skillnad iochmed straffskalan och uppföljning. Därav erkännade av att rita lakrits ger böter, men erkännade av mord har viss mer uppföljning.

TURBONY
6 maj 2012 · 17 Inlägg

740Fors skrev:
Turbony: Så de är okej om de är enkelt att fixa? Så bara för att en person har ett halvljus som är krångligt att fixa ska han få en 2a, men en som har ett enkelt ska inte få pga att besmannen är snäll?
De ska väl ändå vara lika för alla och ingen ska särbehandlas bara för att dem kan använda orden bättre och har en mer lättmekad bil?

Vi pratade ju om man ska vara snäll eller inte i bemötandet.
Går det att justera ett bländande halvljus tex så KAN man göra det , finns dock inget krav på att man MÅSTE göra det.
Just halvljuset är en sådan sak som man kan få "hjälp" med.


Sen verkar vissa tro att man kan välja bedömningar mellan villkorstvåor eller inte. Men det går inte.
Saknas en reflex bak så är det villkorstvåa , saknas båda så är det en skarp tvåa.

AudiFors
6 maj 2012 · 906 Inlägg

RThelander: Nej de kan de inte, de finns vissa brott som de måste ta dig på bargärning, spelar ingen roll om du sitter och erkänner, de måste kunna bevisa att de ägt rum.

Polisstaten har lärt sig ett och annat än att sitta och lyssna på erkännande, för dem kan få äta upp de i en rättegång sedan, är lite skillnad på små brott som dessa och tex våldtäkt,misshandel och mord! Där kan dem ta dig på ett erkännande och utpekande, funkar inte riktigt så med burnouter, klottring och andra sådana småbrott!

Viss uppföljning? Dem har ändå lärt sig lite av många av flinks påhitt under åren!

=)
RThelander
6 maj 2012 · 179 Inlägg

haha jo men de kan ge en böter ifall du erkänner ett brott, även om de inte tar dig på bar gärning, tro mig. sätt det allt för ofta och vart med om det tongue. Det går även med på kompromisser och de är ibland villiga att förhandla sig fram en vettigare lösning om bevis saknas. Om det är tjänstefel eller ej, hör inte hit något mer då TS startade tråd om hans front tongue

AudiFors
6 maj 2012 · 906 Inlägg

Nja tveksam ändå, har erkänt flera gånger till poliser som hatar mig och som jag hatar, känns som dem hade bötfällt mig då, kan säga jag inte är helt hundra(sånt kan jag erkänna) men du får gärna länka där de står att de faktiskt kan fälla än på det? Då de ofta iaf i korrupta media står att dem måste ta dig på bargärning på flera av sådana här brott.

Men visst, åter till besmännens agerande!

=)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang