Hjälp med statsskick...

Tyskestuk MK Stance Squad
7 maj 2012 · 139 Inlägg

Tjena fick omprov på statsskick har fått en fråga som jag skall besvara senast den 9e tänkte fall någon snäll person skulle kunna hjälpa mig lite big_smile

Detta är frågan
Statsskick
Beskriv principen för den svenska parlamentarismen och diskutera dess fördelar och nackdelar! Tänk på nyckelord som representativ demokrati, maktförskjutning, proportionella val.
1 A4 sida..

Och detta har jag skrivit roll Säkert skit men hjälp mig tack!

Parlamentarism innebär att regeringen utses av och måste ha stöd av en majoritet av ledamöterna i parlamentet, om de inte har de kan den när som helst avsättas av parlamentet.

Fördelen med detta system är att alla har en chans till att vara med och påverka eftersom vi har ett demokratiskt samhälle, med detta innebär det alla som är fyllda 18 år har en röst eller svenskmedborgare.

Nackdelar med det är att det är tidskrävande och långprocess för att få igenom ett beslut och kan kännas att det är lite trögt.

Det är 349 platser att tillsätta i riksdagen genom vårt proportionella valsystem är det den procenten som ett parti får i röster tilldelas dom i procent i de platser som finns (349). Nackdelen med detta är att det oftast blir en svag regering, och när man har en svag regering under 50 % så måste de söka stöd hos andra partier för att får igenom sina förslag och då förskjuts makten.

Senast redigerat av Tyskestuk (7 maj 2012)

..Low and Slow , that's the life style..
Volkswagen Golf Mk5 "GALTEN-Scrape No.3" (2006)
Lothigiius
7 maj 2012 · 591 Inlägg

Hade det inte varit för att man läste på som fan inför proven och sen inte kom ihåg eller kunde någonting efter provet så hade jag kunnat hjälpa dig...men tyvärr inte! smile

Tyskestuk MK Stance Squad
7 maj 2012 · 139 Inlägg

Lothigiius skrev:
Hade det inte varit för att man läste på som fan inför proven och sen inte kom ihåg eller kunde någonting efter provet så hade jag kunnat hjälpa dig...men tyvärr inte! smile

Tack endå tongue

..Low and Slow , that's the life style..
Volkswagen Golf Mk5 "GALTEN-Scrape No.3" (2006)
careau
8 maj 2012 · 1 624 Inlägg

xiitah.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 maj 2012 · 2 972 Inlägg

Lägger mig inte i faktan då jag inte är intresserad eller insatt, men detta var en grymt konstig mening:
"Fördelen med detta system är att alla har en chans till att vara med och påverka eftersom vi har ett demokratiskt samhälle, med detta innebär det alla som är fyllda 18 år har en röst eller svenskmedborgare."

Några andra var också lite konstiga, men denna var nog värst smile Formulera om den åtminstone..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Noqa
9 maj 2012 · 2 Inlägg

din jävla sopa paddan! kommer och tror andra ska göra dina uppgifter wink

Tyskestuk MK Stance Squad
9 maj 2012 · 139 Inlägg

Noqa skrev:
din jävla sopa paddan! kommer och tror andra ska göra dina uppgifter wink

Möller, möller... jag har inga ord för dej wink

..Low and Slow , that's the life style..
Volkswagen Golf Mk5 "GALTEN-Scrape No.3" (2006)
Noqa
9 maj 2012 · 2 Inlägg

böööh ja skulle aldrig göra sådana lååga saker !

p12
9 maj 2012 · 551 Inlägg

Noqa skrev:
böööh ja skulle aldrig göra sådana lååga saker !

Haha ja visst är det en brutal uppgift killen fått? Hela en sida...

Haters gonna hate.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang