Ingen gnista på cyl 2-4 på volvo B230F -91

kleinis
11 maj 2012 · 253 Inlägg

Hej

en kompis råka ut för att bilen tvärdog på motorvägen igår.

det som är kollat.

-Bensin fram till spridarna finns
-Felkod 2-2-4 kommer på Tändsystem (Motortempsignal) kan detta ha något med tändningen att göra ?
-felkod 2-2-3 kommer från bränsle (Signal fel från tomgångsventilen) samma här, kan detta ha något med tändningen att göra ?
-Gnista på cyl 1 finns
-Ingen gnista på 2-4 även bytt tändstift och tändkablar.
-Bytt fördelningslock, blir ändå samma fel.


någon som har någon ide vad som kan vara fel ?

Senast redigerat av kleinis (11 maj 2012)

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
kleinis
11 maj 2012 · 253 Inlägg

om någon nu undrar så kan jag berätta att kamremen var av !
inte det första jag kollar på mina bilar då jag byter oftare än vad man ska. smile

blev bara gnista på 1 cyl för att inte kamen/rotor flytta sig.

bara o nolla och slänga på ny rem så ska nog skiten starta smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2012 · 14 077 Inlägg

kleinis skrev:
om någon nu undrar så kan jag berätta att kamremen var av !
inte det första jag kollar på mina bilar då jag byter oftare än vad man ska. smile

blev bara gnista på 1 cyl för att inte kamen/rotor flytta sig.

bara o nolla och slänga på ny rem så ska nog skiten starta smile

Jamen måste inte rotorn snurra för att det ska bli gnista? Det blir väl inte gnista bara för att rotorn "råkar" stå på ettans tändkabel? Bara en tanke.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
kyngas Varvstopparn
11 maj 2012 · 460 Inlägg

Vettemannen skrev:

kleinis skrev:
om någon nu undrar så kan jag berätta att kamremen var av !
inte det första jag kollar på mina bilar då jag byter oftare än vad man ska. smile

blev bara gnista på 1 cyl för att inte kamen/rotor flytta sig.

bara o nolla och slänga på ny rem så ska nog skiten starta smile

Jamen måste inte rotorn snurra för att det ska bli gnista? Det blir väl inte gnista bara för att rotorn "råkar" stå på ettans tändkabel? Bara en tanke.

/Benny

nej för givarn som ger gnista sitter på svänghjulet ,vilket snurrar ändå ju.

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
kleinis
11 maj 2012 · 253 Inlägg

precis som kyngas skriver.

rotorn roterar och ser enbart till att skicka gnista till den cylinder den är vänd mot smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2012 · 14 077 Inlägg

kleinis skrev:
precis som kyngas skriver.

rotorn roterar och ser enbart till att skicka gnista till den cylinder den är vänd mot smile

Men i inlägg 2 skrev du ju: blev bara gnista på 1 cyl för att inte kamen/rotor flytta sig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
kleinis
11 maj 2012 · 253 Inlägg

Vettemannen skrev:

kleinis skrev:
precis som kyngas skriver.

rotorn roterar och ser enbart till att skicka gnista till den cylinder den är vänd mot smile

Men i inlägg 2 skrev du ju: blev bara gnista på 1 cyl för att inte kamen/rotor flytta sig.

/Benny

ja för att inte kamremen var hel och fick kamen/rotorn att rotera smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2012 · 14 077 Inlägg

kleinis skrev:

Vettemannen skrev:

kleinis skrev:
precis som kyngas skriver.

rotorn roterar och ser enbart till att skicka gnista till den cylinder den är vänd mot smile

Men i inlägg 2 skrev du ju: blev bara gnista på 1 cyl för att inte kamen/rotor flytta sig.

/Benny

ja för att inte kamremen var hel och fick kamen/rotorn att rotera smile

Jamen om kamremmen var trasig hur kunde då rotorn snurra så ettan stift fick gnista när inte rotorn kan snurra utan kamrem? Jag blir alldeles snurrig och fattar inget.

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
sleepyoh
11 maj 2012 · 1 319 Inlägg

Vettemannen skrev:

kleinis skrev:

Vettemannen skrev:

Men i inlägg 2 skrev du ju: blev bara gnista på 1 cyl för att inte kamen/rotor flytta sig.

/Benny

ja för att inte kamremen var hel och fick kamen/rotorn att rotera smile

Jamen om kamremmen var trasig hur kunde då rotorn snurra så ettan stift fick gnista när inte rotorn kan snurra utan kamrem? Jag blir alldeles snurrig och fattar inget.

Du skrev

Jamen måste inte rotorn snurra för att det ska bli gnista? Det blir väl inte gnista bara för att rotorn "råkar" stå på ettans tändkabel? Bara en tanke.

    /Benny

Skrev kyngas

nej för givarn som ger gnista sitter på svänghjulet ,vilket snurrar ändå ju.

Hans ''nej'' är till att rotorn inte behöver snurra. Och att gnistan ges av en givare från svänghjulet.

_----------'
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2012 · 14 077 Inlägg

sleepyoh skrev:

Vettemannen skrev:

kleinis skrev:

ja för att inte kamremen var hel och fick kamen/rotorn att rotera smile

Jamen om kamremmen var trasig hur kunde då rotorn snurra så ettan stift fick gnista när inte rotorn kan snurra utan kamrem? Jag blir alldeles snurrig och fattar inget.

Du skrev

Jamen måste inte rotorn snurra för att det ska bli gnista? Det blir väl inte gnista bara för att rotorn "råkar" stå på ettans tändkabel? Bara en tanke.

    /Benny

Skrev kyngas

nej för givarn som ger gnista sitter på svänghjulet ,vilket snurrar ändå ju.

Hans ''nej'' är till att rotorn inte behöver snurra. Och att gnistan ges av en givare från svänghjulet.

Så om rotorn hade råkat stå på 2:ans stift så hade detta fått gnista då?  Måste fråga för jag vet ganska lite om detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
sleepyoh
11 maj 2012 · 1 319 Inlägg

Vettemannen skrev:

sleepyoh skrev:

Vettemannen skrev:

Jamen om kamremmen var trasig hur kunde då rotorn snurra så ettan stift fick gnista när inte rotorn kan snurra utan kamrem? Jag blir alldeles snurrig och fattar inget.

Du skrev

Jamen måste inte rotorn snurra för att det ska bli gnista? Det blir väl inte gnista bara för att rotorn "råkar" stå på ettans tändkabel? Bara en tanke.

    /Benny

Skrev kyngas

nej för givarn som ger gnista sitter på svänghjulet ,vilket snurrar ändå ju.

Hans ''nej'' är till att rotorn inte behöver snurra. Och att gnistan ges av en givare från svänghjulet.

Så om rotorn hade råkat stå på 2:ans stift så hade detta fått gnista då?  Måste fråga för jag vet ganska lite om detta.

/Benny

Jag har själv ingen kunskap om detta, men enligt herrarna ovanför så är det så ja.

_----------'
kleinis
11 maj 2012 · 253 Inlägg

precis så som ni skriver.

tänk er att rotorn är som en strömbrytare med 4 lägen.
när du ställer den i
1 då går gnistan till cylinder 1
2 till 2 och så vidare.

så nu när den stod på 1 så skickades alla gnistor till första cylindern

säg till om jag förklara detta otydligt smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2012 · 14 077 Inlägg

kleinis skrev:
precis så som ni skriver.

tänk er att rotorn är som en strömbrytare med 4 lägen.
när du ställer den i
1 då går gnistan till cylinder 1
2 till 2 och så vidare.

så nu när den stod på 1 så skickades alla gnistor till första cylindern

säg till om jag förklara detta otydligt smile

Det hade ju kunnat vara så att rotorn hamnat mellan anslutningarna då hade det väl inte kommit nån gnista alls? Eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
kyngas Varvstopparn
11 maj 2012 · 460 Inlägg

Vettemannen skrev:

kleinis skrev:
precis så som ni skriver.

tänk er att rotorn är som en strömbrytare med 4 lägen.
när du ställer den i
1 då går gnistan till cylinder 1
2 till 2 och så vidare.

så nu när den stod på 1 så skickades alla gnistor till första cylindern

säg till om jag förklara detta otydligt smile

Det hade ju kunnat vara så att rotorn hamnat mellan anslutningarna då hade det väl inte kommit nån gnista alls? Eller?

/Benny

precis smile

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2012 · 13 757 Inlägg

kyngas skrev:

Vettemannen skrev:

kleinis skrev:
precis så som ni skriver.

tänk er att rotorn är som en strömbrytare med 4 lägen.
när du ställer den i
1 då går gnistan till cylinder 1
2 till 2 och så vidare.

så nu när den stod på 1 så skickades alla gnistor till första cylindern

säg till om jag förklara detta otydligt smile

Det hade ju kunnat vara så att rotorn hamnat mellan anslutningarna då hade det väl inte kommit nån gnista alls? Eller?

/Benny

precis smile

fast man borde reagera på motorns ljud blir ett helt annat drag när startmotorn går

så har jag avslöjjat alla kamrems ras på volvosar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
kleinis
11 maj 2012 · 253 Inlägg

ja jag tyckte det lät lite konstigt men tänkte mer på varför det inte blev någon gnista på dom andra cylindrarna. och glömde nog bort ljudet.

är van vid boxer  och bmw diesel ljud tongue 

men nu är kamremen bytt och motorn går som vanligt smile

Subaru Impreza "RWD Imprezan" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2012 · 13 757 Inlägg

kleinis skrev:
ja jag tyckte det lät lite konstigt men tänkte mer på varför det inte blev någon gnista på dom andra cylindrarna. och glömde nog bort ljudet.

är van vid boxer  och bmw diesel ljud tongue 

men nu är kamremen bytt och motorn går som vanligt smile

hehe fördelen med gamla 8v volvosar smile
där byter man inte förens det går av och då ställer man sig efter vägen och kastar dit en ny rem och åker vidare smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 maj 2012 · 14 077 Inlägg

Growe skrev:

kleinis skrev:
ja jag tyckte det lät lite konstigt men tänkte mer på varför det inte blev någon gnista på dom andra cylindrarna. och glömde nog bort ljudet.

är van vid boxer  och bmw diesel ljud tongue 

men nu är kamremen bytt och motorn går som vanligt smile

hehe fördelen med gamla 8v volvosar smile
där byter man inte förens det går av och då ställer man sig efter vägen och kastar dit en ny rem och åker vidare smile

Hur är det? 16V-motorn rasar om kamremmen går sönder, eller?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2012 · 13 757 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

kleinis skrev:
ja jag tyckte det lät lite konstigt men tänkte mer på varför det inte blev någon gnista på dom andra cylindrarna. och glömde nog bort ljudet.

är van vid boxer  och bmw diesel ljud tongue 

men nu är kamremen bytt och motorn går som vanligt smile

hehe fördelen med gamla 8v volvosar smile
där byter man inte förens det går av och då ställer man sig efter vägen och kastar dit en ny rem och åker vidare smile

Hur är det? 16V-motorn rasar om kamremmen går sönder, eller?

/Benny

japp det är mest frågan om hur många ventiler som går sönder

finns 8v motorer av andra märken som inte klarar ett kamrems brott men alla märken som kan bygga motorer klarar det smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang