Volvo 940 -95 Vibrationer när man kopplar

IIHenkeII
11 maj 2012 · 129 Inlägg

Tja!

Har haft detta problem ett tag. Alltså; när jag bromsar, i hastigheter över 50 så kan jag känna små små vibrationer i bromspedalen. MEN när jag sen kopplar då kommer dom stora vibrationerna. Då börjar hela bilen vibrera och detta är kraftigt.

Detta kan inte vara bromsarna, för skillnaden mellan att bara bromsa och att koppla och bromsa är så otroligt stora skillnader. Och bromsar man bara in till under 50 och sen kopplar märker man aldrig av vibrationerna.

Så vad är detta, behöver idéer vad jag kan känna och leta efter. Något med kardan måste det väl vara? Har varit och känt på stödlagren. Dom var inte så hemskt sletna med kan vara dom. Inte så hemskt dyrt heller.

Jag har tänkt på de lite själv att när man bromsar så blir de ett tryck framåt i kardan men inget hörs, jag känner bara små vibrationer, men eftersom kardan fortarande snurrar jätte fort så är den ju spänd, men när jag kopplar så saktar den ju ner och då kommer vibrationerna. Kan den pressas framåt och slå emot något? Jag har ju som sagt ingen aning hur det är uppbyggt.

Tackar så mycket för svar!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2012 · 13 757 Inlägg

jag tror på bromsarna bak

troligen hjälper motorn att bromsa in så vibrationerna blir mindre än vad dom blir när inte motorn hjälper till med inbromsningen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
IIHenkeII
11 maj 2012 · 129 Inlägg

Kan tilläga att min far tyckte att mina "klagomål" på att de vibrerade i bilen kom när jag märkte att bromsoket i bak låg åt. Vi fixade detta genom att motionera upp de. sen trodde vi att skivan var skev. Den byte vi och fortfarande vibrationer.

Men denna extrema skillnad när man kopplar? Kan de verkligen vara bromsar ändå? kolla oket igen eller vad ska jag kolla efter? vi har gått över alla oken på bilen och kollat samtidigt som vi byte skiva.


Vi har haft upp den på billyft också och gasat upp i 80-90 och bromsat och inget kändes då!

Senast redigerat av IIHenkeII (11 maj 2012)

aqulio
11 maj 2012 · 1 146 Inlägg

bussningar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang