Växlar tröga

jjempa Inte bá killar som kan, vi tjejer kan oxå
14 maj 2012 · 324 Inlägg

Började i slutet på vintern att växlarna i min Vr6:a va stumma eller gick trögt.
1-2 går ej att få i och 3-5 går få i och backen ibland går i ibland ej.
Bilen ståt en liten stund så blir den så i växlarna och står den och blir varm så går växlarna få i igen som en klocka utan några problem.

Byte oljan i växellådan för nån månad sen funkat bra sen dess inga problem men började nu för några dagar sen. funderar om det kommer in fukt som gör att det blir så? eftersom varit en regnperiod nu ett tag och fuktigt ute eftersom de började precis då.

Några tips???


Over N' Out / jempa

Inte bara ni killar som kan, vi tjejer kan vi med :)
BMW e91 318d "KUA" (2010)
burre91
14 maj 2012 · 169 Inlägg

jjempa skrev:
Började i slutet på vintern att växlarna i min Vr6:a va stumma eller gick trögt.
1-2 går ej att få i och 3-5 går få i och backen ibland går i ibland ej.
Bilen ståt en liten stund så blir den så i växlarna och står den och blir varm så går växlarna få i igen som en klocka utan några problem.

Byte oljan i växellådan för nån månad sen funkat bra sen dess inga problem men började nu för några dagar sen. funderar om det kommer in fukt som gör att det blir så? eftersom varit en regnperiod nu ett tag och fuktigt ute eftersom de började precis då.

Några tips???


Over N' Out / jempa

Pröva o byt till en bättre tunnare olja smile

jjempa Inte bá killar som kan, vi tjejer kan oxå
14 maj 2012 · 324 Inlägg

burre91 skrev:

jjempa skrev:
Började i slutet på vintern att växlarna i min Vr6:a va stumma eller gick trögt.
1-2 går ej att få i och 3-5 går få i och backen ibland går i ibland ej.
Bilen ståt en liten stund så blir den så i växlarna och står den och blir varm så går växlarna få i igen som en klocka utan några problem.

Byte oljan i växellådan för nån månad sen funkat bra sen dess inga problem men började nu för några dagar sen. funderar om det kommer in fukt som gör att det blir så? eftersom varit en regnperiod nu ett tag och fuktigt ute eftersom de började precis då.

Några tips???


Over N' Out / jempa

Pröva o byt till en bättre tunnare olja smile

har ju nästan nyss byyyytit juuu smile förslag vart man kan köpa bättre då johan? smile

Inte bara ni killar som kan, vi tjejer kan vi med :)
BMW e91 318d "KUA" (2010)
dawwe ...has left the building...
14 maj 2012 · 4 474 Inlägg

1: Kolla så kopplingen "kopplar ur helt" (Tveksamt att felet ligger här men men...)
2: Är vajjrarna (??) till växlingsmekanismen korrekt justerade? Kanske nån vajjer på G? (Tveksamt här oxå...)
3: Oljan då...Om nu inte lådan gått "snusstorr" tidigare o att den "kärvar" pga det så skall du inte behöva byta olja igen, förutsätter att du hällt på RÄTT olja, tror den heter G200 på VW språk eller nåt liknande, gissningsvis INTE en vanlig transmissionsolja...

Mitt förslag är att kolla punkt 1-2 efter bästa förmåga. Ser det OK ut o så låt det vara, byt oljan till "original oljan", behöver inte inhandlas på VW men köp RÄTT olja.

Tips: Slit inte i spaken om en växel inte vill gå i...Varför? Jo för har du "tur" så böjer du en gaffel o då blir det ÄNNU svårare att få i växeln, eller att den hoppar ur...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
olivernilsson Den med lägst bil vinner
15 maj 2012 · 617 Inlägg

jag tror som tidigare sagt smile kolla så det är rätt olja, är det inte oljan så kolla allt annat som dawwe sa smile säg till om du vill ha hjälp smile

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)
Bleeker
15 maj 2012 · 4 Inlägg

slitna lameller?

Lidköping Rules
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang