Hur bygger man om en fyrhjulsdriven bil till bakhjulsdriven?

musen35
15 maj 2012 · 17 Inlägg

Hej 

Jag undrar hur man bygger om en fyrhjulsdriven bil till bakhjulsdriven, t.ex vad som behövs för att de ska hålla osv



Bilen jag vill bygga evo 9


Tack på förhand!

Audi Rs3 "Nardogrey" (2018)
Saab 9-3 ss "merlot red" (2004)
BMW 3 serie "The whitebeast" (2013)
VinDisel
15 maj 2012 · 456 Inlägg

Ta bort  drivaxlarna fram

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
dawwe ...has left the building...
15 maj 2012 · 4 474 Inlägg

Tar bort drivaxlarna fram...Öh...Eller inte. Beror ju på hur 4-hjulsdriften är konstruerad, men jag är tveksam att det räcker med så lite, man lär få "bygga om" "kopplingen" som fördelar kraften mellan bak/fram -axel...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
mange_240
15 maj 2012 · 1 562 Inlägg

låter bara dumt köp en bakhjulsdriven bil istället.

Funkiee Saab älskare!
15 maj 2012 · 4 597 Inlägg

du måste spärra diffen fram, typ "aga" så den alltid skickar kraften bakåt samt rycka drivaxlarna fram

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
musen35
15 maj 2012 · 17 Inlägg

Funkiee skrev:
du måste spärra diffen fram, typ "aga" så den alltid skickar kraften bakåt samt rycka drivaxlarna fram

okej okej!   kan de inte hända något med växellådan osv då ? tycker de borde inte va så lätt eller ?

BMW 3 serie "The whitebeast" (2013)
Saab 9-3 ss "merlot red" (2004)
Audi Rs3 "Nardogrey" (2018)
musen35
15 maj 2012 · 17 Inlägg

mange_240 skrev:
låter bara dumt köp en bakhjulsdriven bil istället.

varför de ?  alla har ju typ supra skyline, vem har en evo 9 bakhjulsdriven t.ex lär ju inte va så många ?

BMW 3 serie "The whitebeast" (2013)
Saab 9-3 ss "merlot red" (2004)
Audi Rs3 "Nardogrey" (2018)
musen35
15 maj 2012 · 17 Inlägg

dawwe skrev:
Tar bort drivaxlarna fram...Öh...Eller inte. Beror ju på hur 4-hjulsdriften är konstruerad, men jag är tveksam att det räcker med så lite, man lär få "bygga om" "kopplingen" som fördelar kraften mellan bak/fram -axel...

okej okej! tack ändå!

Audi Rs3 "Nardogrey" (2018)
Saab 9-3 ss "merlot red" (2004)
BMW 3 serie "The whitebeast" (2013)
Etingelholm
15 maj 2012 · 979 Inlägg

Finns trådar där folk har typ svetsad lådan osv så man endast använd8er sig av bakhjulsdriften. enklaste är väl som khracing här på forumet gör och sätter dit en bmw växellåda & rakställer motorn. Mycket jobb men det håller och motorn hamnar på rätt håll med. Kan du skruva och är händig med kap/svets, egna lösningar osv så kan du ro det i hamn, annars låt bilen va som den är.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
VinDisel
15 maj 2012 · 456 Inlägg

dawwe skrev:
Tar bort drivaxlarna fram...Öh...Eller inte. Beror ju på hur 4-hjulsdriften är konstruerad, men jag är tveksam att det räcker med så lite, man lär få "bygga om" "kopplingen" som fördelar kraften mellan bak/fram -axel...

Jag skämtade altså..

BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
VinDisel
15 maj 2012 · 456 Inlägg

byt bort bilen mot en r32 gt-R , det är väll dom ända som man kanställa att det blir bakhjulsdrivet oc 4 hjulsdrivet vill jag minnas

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
KHRacing
15 maj 2012 ·

VinDisel skrev:
Ta bort  drivaxlarna fram

Ok du skojjade :-) men på 4x4 bilar typ gamla Subaru´s som inte har centerdiff så är detta enda sättet.

dawwe skrev:
Tar bort drivaxlarna fram...Öh...Eller inte. Beror ju på hur 4-hjulsdriften är konstruerad, men jag är tveksam att det räcker med så lite, man lär få "bygga om" "kopplingen" som fördelar kraften mellan bak/fram -axel...

dawwe har helt rätt.

mange_240 skrev:
låter bara dumt köp en bakhjulsdriven bil istället.

förklara varför ?  Finns måååånga märken som har samma motorer/karossen fast med 2wd/ 4wd

Funkiee skrev:
du måste spärra diffen fram, typ "aga" så den alltid skickar kraften bakåt samt rycka drivaxlarna fram

fel. mellandiffen dock rätt ang främre drivaxlarna smile

Senast redigerat av KHRacing (15 maj 2012)

KHRacing
15 maj 2012 ·

AnderssonE30 skrev:
Finns trådar där folk har typ svetsad lådan osv så man endast använd8er sig av bakhjulsdriften. enklaste är väl som khracing här på forumet gör och sätter dit en bmw växellåda & rakställer motorn. Mycket jobb men det håller och motorn hamnar på rätt håll med. Kan du skruva och är händig med kap/svets, egna lösningar osv så kan du ro det i hamn, annars låt bilen va som den är.

tack:  min första ombyggnad bestod av orginal EVO-växellåda med svetsad centerdiff + borttagna främre axelrör,
man skall vid denna operationen behålla främre diffen inne i växellådan o låta den "snurra" med drivningen för tar man bort den så förlorar man en stagande del i lådan & växellådshuset kan spricka.

Stefan Varberg Supraman
16 maj 2012 · 2 300 Inlägg

Försök att få kontakt med företaget som byggde om evo bilarna som användes i F&F tokyo drift.
Dom vet ja va ombyggda till rwd, men tror att det va nog endel jobb med de för att det skulle hålla.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
musen35
16 maj 2012 · 17 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Försök att få kontakt med företaget som byggde om evo bilarna som användes i F&F tokyo drift.
Dom vet ja va ombyggda till rwd, men tror att det va nog endel jobb med de för att det skulle hålla.

vad heter företaget?  har du något nummer dit ?


mvh

Audi Rs3 "Nardogrey" (2018)
BMW 3 serie "The whitebeast" (2013)
Saab 9-3 ss "merlot red" (2004)
KHRacing
16 maj 2012 ·

Stefan Varberg skrev:
Försök att få kontakt med företaget som byggde om evo bilarna som användes i F&F tokyo drift.
Dom vet ja va ombyggda till rwd, men tror att det va nog endel jobb med de för att det skulle hålla.

Rhys Millen Motorsports i USA

Rhys kör Drifting, rally, banracing tillsammans med sin far Rod Millen.

Bilarna i TokyoDrift hade enbart svetsade centerdiff o borttagna axlar i främre drivaxlarna -
inget som helst annat var gjort med dem.

Senast redigerat av KHRacing (16 maj 2012)

henke_99 Offroad Racing
16 maj 2012 · 3 122 Inlägg

Jag kan välja vilket jag vill ha på mina bilar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Dirtymike
16 maj 2012 · 1 532 Inlägg

henke_99 skrev:
Jag kan välja vilket jag vill ha på mina bilar...

Jusr därför man har en riktig fördelningslåda wink

Jeep J20 (1978)
Ghost_Face
16 maj 2012 · 517 Inlägg

musen35 skrev:

mange_240 skrev:
låter bara dumt köp en bakhjulsdriven bil istället.

varför de ?  alla har ju typ supra skyline, vem har en evo 9 bakhjulsdriven t.ex lär ju inte va så många ?

ja, undra varför!?roll
Antagligen för få vill väl slösa flera hundratusen på en nyare evo för att sedan lägga ytterligare en massa tid och pengar på något så onödigt när det finns billigare och bättre alternativ.

musen35
16 maj 2012 · 17 Inlägg

Ghost_Face skrev:

musen35 skrev:

mange_240 skrev:
låter bara dumt köp en bakhjulsdriven bil istället.

varför de ?  alla har ju typ supra skyline, vem har en evo 9 bakhjulsdriven t.ex lär ju inte va så många ?

ja, undra varför!?roll
Antagligen för få vill väl slösa flera hundratusen på en nyare evo för att sedan lägga ytterligare en massa tid och pengar på något så onödigt när det finns billigare och bättre alternativ.

helt ärligt..  varför ska man va som alla andra och köpa sig en som redan är bakhjulsdriven?  varför inte bygga sig något eget som ingen har typ ?

Saab 9-3 ss "merlot red" (2004)
BMW 3 serie "The whitebeast" (2013)
Audi Rs3 "Nardogrey" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang