Hur bygger man om en fyrhjulsdriven bil till bakhjulsdriven?

mange_240
16 maj 2012 · 1 562 Inlägg

musen35 skrev:

Ghost_Face skrev:

musen35 skrev:

varför de ?  alla har ju typ supra skyline, vem har en evo 9 bakhjulsdriven t.ex lär ju inte va så många ?

ja, undra varför!?roll
Antagligen för få vill väl slösa flera hundratusen på en nyare evo för att sedan lägga ytterligare en massa tid och pengar på något så onödigt när det finns billigare och bättre alternativ.

helt ärligt..  varför ska man va som alla andra och köpa sig en som redan är bakhjulsdriven?  varför inte bygga sig något eget som ingen har typ ?

Bygg en om du vill ha en, men är ju inte en fantastisk ombygbnation som du kommer bli helt ensam om. Vill du bli helt ensam om ngt sånt ska du ju ta typ en saab 9000 och bygga om den till bak eller 4WD. fattar bara inte varför man köper en 4WD bil när man vill ha en RWD.

musen35
17 maj 2012 · 17 Inlägg

någon som vet om man måste dela på växellådan för komma åt center diffen ?

Audi Rs3 "Nardogrey" (2018)
Saab 9-3 ss "merlot red" (2004)
BMW 3 serie "The whitebeast" (2013)
KHRacing
17 maj 2012 ·

Har tittat på ett gäng bildern u o det ser ut som att centerdiffen sitter inne i den löstagbara fördelningslådan.

"bara" ta loss denna då alltså o svetsa centerdiffen (tag ej fel på center & framdiff bara ) :-)

Ghost_Face
17 maj 2012 · 517 Inlägg

Det bästa vore ju att hade en ställbar fördelningslåda så man själv kan välja vilket hjulpar som ska få det mesta av kraftfördelningen.

Nu är jag inte sådär jätte insatt i dessa rally-järn men det kanske kan gå att programmera om mjukvaran så datorn som sköter om kraftfördelningen skickar kraften till bakhjulen?

Jag vet iaf att det finns köpa till Nissan Skyline en liten dosa som lurar programvaran och möjliggör att man kan välja mellan fyr- och bakhjulsdrift bara via ett knapptryck... men om det finns något sådant till EVO vette tusan

KHRacing
17 maj 2012 ·

Ghost_Face skrev:
Det bästa vore ju att hade en ställbar fördelningslåda så man själv kan välja vilket hjulpar som ska få det mesta av kraftfördelningen.

Nu är jag inte sådär jätte insatt i dessa rally-järn men det kanske kan gå att programmera om mjukvaran så datorn som sköter om kraftfördelningen skickar kraften till bakhjulen?

Jag vet iaf att det finns köpa till Nissan Skyline en liten dosa som lurar programvaran och möjliggör att man kan välja mellan fyr- och bakhjulsdrift bara via ett knapptryck... men om det finns något sådant till EVO vette tusan

finns inte neutral Bästa som fanns förr var Ford RS200 med steglös fördelning av drivingen :-)

musen35
17 maj 2012 · 17 Inlägg

KHRacing skrev:
Har tittat på ett gäng bildern u o det ser ut som att centerdiffen sitter inne i den löstagbara fördelningslådan.

"bara" ta loss denna då alltså o svetsa centerdiffen (tag ej fel på center & framdiff bara ) :-)

Ja jag har suttit och googlat de, såg också de nu att den sitter i fördelningslådan smile  så de kan inte ta så långtid för att plocka av den smile

BMW 3 serie "The whitebeast" (2013)
Audi Rs3 "Nardogrey" (2018)
Saab 9-3 ss "merlot red" (2004)
musen35
17 maj 2012 · 17 Inlägg

undrar en sak till, center diffen ska svetsas i jigg,, någon som vet vad de innebär ?

Audi Rs3 "Nardogrey" (2018)
Saab 9-3 ss "merlot red" (2004)
BMW 3 serie "The whitebeast" (2013)
KHRacing
17 maj 2012 ·

musen35 skrev:
undrar en sak till, center diffen ska svetsas i jigg,, någon som vet vad de innebär ?

Den skall "spännas" upp och fixeras alltså, så att den inte kan röra sig det minsta vid svetsningen (så att det blir lika rakt som nuvarande)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang