Att koppla stereo till mono

bobkelso
18 maj 2012 · 7 Inlägg

Tjena, Jag tänkte göra en monokanal utav en höger och en vänster stereokanal till en liten bas jag har.
Då jag har lärt mig att Y-kopplingar är no-no så hittade jag en guide på nätet hur man kunde löda en liten "adapter"

http://www.rane.com/n109fig2.gif

Så här ser den ut. Men den fungerade inget bra då nästan allt ljud ströps. Så nu vet jag inte om jag har förstått något fel eller om det är guiden som är felaktig och hoppas att någon här inne kan hjälpa mig att reda ut det!

Här är länken till guiden: http://www.rane.com/note109.html

Tack på förhand!

Who have two thumbs and don't give a crap? Bob Kelso! How are you doing?
M_icke_
18 maj 2012 · 3 466 Inlägg

Eller så skaffar man ett bryggbart steg, vilket kanske 99,9% av alla 2 och 4-kanaliga steg är nu för tiden.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
bobkelso
18 maj 2012 · 7 Inlägg

Jag tänkte inte använda något steg. Jag håller på att bygga lite för kul i min 740 bara. Har en liten baslåda från ett hemmabiosystem som ligger på golvet bara. Jag ska pendla till jobbet hela sommaren och då kan det vara kul att lyssna på lite musik.

Who have two thumbs and don't give a crap? Bob Kelso! How are you doing?
Drönirettab
18 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Den där kretsen är väl avsedd att sitta innan ett delningsfilter, inte på själva högtalarkablarna innan baselementet. Du bör använda ett monodelningsfilter, såna finns hos tex HIFIKIT och Ljudia. smile

Är det alltså själva bilstereon som ska driva baslådan?

M_icke_
18 maj 2012 · 3 466 Inlägg

Haha, kollar du närmare på din källa så kan du se att den är skriven 1991. "RaneNote 109 written 1991; last revised 4/04" Och handlar om hur du ska göra för att brygga signalkablarna till ett aktivt delningsfilter. Får du detta att funka till din stereo så blir jag grymt förvånad må jag säga då det står att ingångsimpedansen är runt 1000 ohm.

För övrigt kommer du inte kunna brygga stereon över basen så länge du inte har en stereo med bryggningsbara bakre kanaler (väldigt ovanligt).

Enda vettiga alternativet är alltså slutsteg.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
bobkelso
19 maj 2012 · 7 Inlägg

Drönirettab skrev:
Den där kretsen är väl avsedd att sitta innan ett delningsfilter, inte på själva högtalarkablarna innan baselementet. Du bör använda ett monodelningsfilter, såna finns hos tex HIFIKIT och Ljudia. smile

Är det alltså själva bilstereon som ska driva baslådan?

Ja jag märkte ju att det va nå fuffens med så höga ohm, men jag testade ändå utifall det var något "mirakulöst" som gjorde att allt fungerade bara.

Ja det är stereon som driver basen. just nu sitter den kopplad på höger kanal bara, får se hur det löser sig. Funkar ovanligt bra för det "hashmeck" som det ändå är..

M_icke_ skrev:
Haha, kollar du närmare på din källa så kan du se att den är skriven 1991. "RaneNote 109 written 1991; last revised 4/04" Och handlar om hur du ska göra för att brygga signalkablarna till ett aktivt delningsfilter. Får du detta att funka till din stereo så blir jag grymt förvånad må jag säga då det står att ingångsimpedansen är runt 1000 ohm.

För övrigt kommer du inte kunna brygga stereon över basen så länge du inte har en stereo med bryggningsbara bakre kanaler (väldigt ovanligt).

Enda vettiga alternativet är alltså slutsteg.

Ja men plus och minus då är ju plus och minus idag med tongue. Nej men skämt åsido, det funkade ju inte alls, så jag skrotade den idén. Jag förstod nog inte helt innebörden med själva guiden, jag googlade ju bara "stereo till mono" och stirrade blint på sökresultaten.

Det här med att brygga, det är jag inte riktigt med på vad det är? Åtminstone så har de bakre utgångarna på min stereo "subwoofer-läge" dvs de spelar bara på det lägre registret. men om det gör att både höger och vänster kanal spelar mono eller stereo, det vet jag inte..

Who have two thumbs and don't give a crap? Bob Kelso! How are you doing?
Drönirettab
19 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Vad heter din stereo?

Vissa av Pioneers bilstereoapparater har möjlighet till bryggkoppling av de bakre kanalerna, kallas tydligen för "direct sub drive". smile

bobkelso
19 maj 2012 · 7 Inlägg

det är en Pioneer DEH-P7000BT

Who have two thumbs and don't give a crap? Bob Kelso! How are you doing?
Drönirettab
19 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Den kan köras på det sättet, kolla i manualen så ser du hur högtalarkablarna (rear) ska kopplas och vilken inställning du ska göra i stereons meny. smile

bobkelso
20 maj 2012 · 7 Inlägg

Okej! Då ska jag sätta mig och ner och kika i den! Tack för hjälpen! smile

Vet någon föresten hur det är med Basportar, är det den totala volymen av porten som är viktig eller är det längd och diameter var för sig som ger karaktären?

Senast redigerat av bobkelso (20 maj 2012)

Who have two thumbs and don't give a crap? Bob Kelso! How are you doing?
Drönirettab
20 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Det är portens längd och area kombinerat med lådvolymen som används vid en beräkning av lådans avstämning. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang