Volvo 855 kokar och låter.

criller Aktiv Medlem
18 maj 2012 · 1 303 Inlägg

Hej hej.

Tänkte ni kunde hjälpa mig med ett problem jag har.

Bilen är en Volvo 855 se 2.5 95-

Igår så började bilen koka och jag googlade lite på olika forum mm och de vanligaste felen va att locket inte va tätt för det måste det va då det är ett slutet system med övertryck. Men den var det inte den är tät. Läcker inget där.,
Fyllde på vatten så det va exakt till max då det stod i boken att om det inte är det kan den koka.

Gjorde detta och körde någon mil stannade och körde osv i ca 20-30 min men den kokade alldrig.

Filmade detta oljud som jag inte vet vad det är. Den skjuter ut vatten från returen till expantionskärlet exakt samtidigt som det låter. Vattenpumpen? Termostaten? Vad är fet och vad börjar bli slitet?

Men den gick bra ändå och gick alldrig upp i temp så jag hoppades på att det inte va det.

Men sedan idag på morgonen så tog sambon bilen till sitt jobb (en längre sträcka) och då gick den upp i temp och började koka.

Kan någon säga vad som är fel smile

Tack på förhand

Ps: här är filmen http://www.garaget.org/video/122176

Mvh Christian
criller Aktiv Medlem
18 maj 2012 · 1 303 Inlägg

Jag tror jag gör en chansning idag och åker och köper en ny termostat och byter den.

Återkommer om det fortarande låter eller kokar.

Mvh Christian
CoolGate84
18 maj 2012 · 51 Inlägg

Min 855 gjorde likadant.. bytte termostat men ingen lycka där inte.. det som låter är vattnet som trycks runt i returslangen..
Min kokade hela tiden o "tappade" ut vattnet.. försökte täta med ingerfära som man kan hälla i kylarn som ska täta hål osv men hjälpte inte.. fortsatte likadant.. till slut kokade bilen sönder o det var bara o sälja som reservdels bil. Tror topplockspackningen pajjade långt innan det dock.. fick fylla på vatten hela tiden o sen kunde man köra o sen fick man fylla på vatten igen.. Den kokade i stort sätt hela tiden när vattnet blev lågt
Så chansar på topplockspackningen?

Senast redigerat av CoolGate84 (18 maj 2012)

perzy Snål gnällspik
18 maj 2012 · 402 Inlägg

Det är väldigt enkelt att byta termostat på 850 så det är ju en bra första åtgärd. Jag är dock lite skeptisk till att det är problemet, enligt min erfarenhet så stannar termostater oftast i öppet läge. Men det kan kanske hända.
Vitmotorn sätter inte igen kylaren heller om rätt kylvätska är i så det borde inte vara problemet. Vattenpumpen drivs av kamremmen, så den är av väldigt bra kvalitet och brukar aldrig sällan ge upp.
Kan det vara topp-packningen som gått? Bubblar det i kylarvattnet?

Volvo S80 2,9.
criller Aktiv Medlem
18 maj 2012 · 1 303 Inlägg

Tack för svar

Det bubblar i kärlet när den kokar ja.

Vitmotorer är inte bra om dom kokar då toppen kan bli sne. alu sad så detta måste lösas snart annars blir det som din Coolgate sad

Men frågan är om man ska chansa på en termostat ändå och lufta systemet samt ny glokol/vatten.

Det är ju bara 200 kr så.

Mvh Christian
CoolGate84
18 maj 2012 · 51 Inlägg

criller skrev:
Tack för svar

Det bubblar i kärlet när den kokar ja.

Vitmotorer är inte bra om dom kokar då toppen kan bli sne. alu sad så detta måste lösas snart annars blir det som din Coolgate sad

Men frågan är om man ska chansa på en termostat ändå och lufta systemet samt ny glokol/vatten.

Det är ju bara 200 kr så.

Skruva bort termostaten lägg den i en kastrull o koka vattnet.. se om den drar ihop sig.. isf är det inget fel på den smile

criller Aktiv Medlem
18 maj 2012 · 1 303 Inlägg

CoolGate84 skrev:

criller skrev:
Tack för svar

Det bubblar i kärlet när den kokar ja.

Vitmotorer är inte bra om dom kokar då toppen kan bli sne. alu sad så detta måste lösas snart annars blir det som din Coolgate sad

Men frågan är om man ska chansa på en termostat ändå och lufta systemet samt ny glokol/vatten.

Det är ju bara 200 kr så.

Skruva bort termostaten lägg den i en kastrull o koka vattnet.. se om den drar ihop sig.. isf är det inget fel på den smile

Det kan man ju göra ja smile ska prova det om jag inte köper en ändå...bilen är inte hemma och ska in till staden och hämta den så kan lika väl köpa en ny tongue

Tackar för hjälpen alla...med min tur är det la topplocks packningen.

Men återkommer i vilket fall om det blev bättre med luftning ny termostat och ny glykol/vatten

Mvh Christian
criller Aktiv Medlem
18 maj 2012 · 1 303 Inlägg

Såg nu idag att när den kommer upp i temp så läcker den i locket på expantionsskärlet (stavning) så ett nytt lock är beställt + inköpt en ny termostat + kylarglykol + att jag ska lufta systemet.

Så när allt detta är bytt och gjort så vore det fan om den kokar/läcker mer.

Skulle den göra det så är det nog toppackningen för pumpen är tydligen överdimensionerad för denna motorn och pajar mycket sällan.

Mvh Christian
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 maj 2012 · 13 776 Inlägg

perzy skrev:
Det är väldigt enkelt att byta termostat på 850 så det är ju en bra första åtgärd. Jag är dock lite skeptisk till att det är problemet, enligt min erfarenhet så stannar termostater oftast i öppet läge. Men det kan kanske hända.
Vitmotorn sätter inte igen kylaren heller om rätt kylvätska är i så det borde inte vara problemet. Vattenpumpen drivs av kamremmen, så den är av väldigt bra kvalitet och brukar aldrig sällan ge upp.
Kan det vara topp-packningen som gått? Bubblar det i kylarvattnet?

hade en 855 t5 som började koka helt plötsligen och där fixade ett termostatbyte alla problem direkt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
criller Aktiv Medlem
18 maj 2012 · 1 303 Inlägg

Growe skrev:

perzy skrev:
Det är väldigt enkelt att byta termostat på 850 så det är ju en bra första åtgärd. Jag är dock lite skeptisk till att det är problemet, enligt min erfarenhet så stannar termostater oftast i öppet läge. Men det kan kanske hända.
Vitmotorn sätter inte igen kylaren heller om rätt kylvätska är i så det borde inte vara problemet. Vattenpumpen drivs av kamremmen, så den är av väldigt bra kvalitet och brukar aldrig sällan ge upp.
Kan det vara topp-packningen som gått? Bubblar det i kylarvattnet?

hade en 855 t5 som började koka helt plötsligen och där fixade ett termostatbyte alla problem direkt

Ok då kanske mina byten + luftning gör susen smile

Mvh Christian
Bonden_91 Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
2 augusti 2012 · 64 Inlägg

Funkade detta? Jag har samma problem med min 855 t5-r sad

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!
Volvo 850 T5-R "Ginger" (1995)
criller Aktiv Medlem
2 augusti 2012 · 1 303 Inlägg

Inget funkade särskilt bra..är topp packningen

Mvh Christian
Dotzie
2 augusti 2012 · 490 Inlägg

Det låter inget vidare det där sad...jag har en fräschare till 850 till salu smile

criller skrev:
Hej hej.

Tänkte ni kunde hjälpa mig med ett problem jag har.

Bilen är en Volvo 855 se 2.5 95-

Igår så började bilen koka och jag googlade lite på olika forum mm och de vanligaste felen va att locket inte va tätt för det måste det va då det är ett slutet system med övertryck. Men den var det inte den är tät. Läcker inget där.,
Fyllde på vatten så det va exakt till max då det stod i boken att om det inte är det kan den koka.

Gjorde detta och körde någon mil stannade och körde osv i ca 20-30 min men den kokade alldrig.

Filmade detta oljud som jag inte vet vad det är. Den skjuter ut vatten från returen till expantionskärlet exakt samtidigt som det låter. Vattenpumpen? Termostaten? Vad är fet och vad börjar bli slitet?

Men den gick bra ändå och gick alldrig upp i temp så jag hoppades på att det inte va det.

Men sedan idag på morgonen så tog sambon bilen till sitt jobb (en längre sträcka) och då gick den upp i temp och började koka.

Kan någon säga vad som är fel smile

Tack på förhand

Ps: här är filmen http://www.garaget.org/video/122176

My car Brings Me Women
BMW 325 Touring "Projekt" (2002)
Bonden_91 Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
2 augusti 2012 · 64 Inlägg

criller skrev:
Inget funkade särskilt bra..är topp packningen

aj hmm då kanske jag måste byta min topppackning hmm

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!
Volvo 850 T5-R "Ginger" (1995)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 augusti 2012 · 13 776 Inlägg

Bonden_91 skrev:

criller skrev:
Inget funkade särskilt bra..är topp packningen

aj hmm då kanske jag måste byta min topppackning hmm

börja med dom enkla grejerna så som termostaten och om du har cirkulation

har du vatten i oljan eller olja i vattnet så kan kylaren gått

varit med om det sistnämnda ett par gånger och man tror att det är packningen som gått fast den inte gjort det
utan då har kylaren gått sönder så oljan blandas med vattnet gäller bara aut eller turbosar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bonden_91 Den som ingen turbo har han Får åka utan bar!
7 augusti 2012 · 64 Inlägg

det är inte olja i vattnet vad jag kan se i allafall.. men jag kanske måste tömma kylaren för att se det..

Hur ser jag om jag har cirkulation i systemet?

volvo 850 T5-R 340 hk its nice!
Volvo 850 T5-R "Ginger" (1995)
Dotzie
8 augusti 2012 · 490 Inlägg

Har du dålig eller ingen cirkulation så får du ingen värme till elementet som värmer kupén, har du normal värme efter det att du fyllt systemet och luftat det så skulle jag beteckna det som om du inte har några "cirkulationsrubbningar" wink

Det kan ju vara så enkelt som at någon har bytt till en billig vattenpump och till den modellen med plasthjul(till BMW fanns ju detta alt förr) då brukar det inträffa efter många sköna mil att detta hjul inte ville sitta fast på axeln utan snurrar lite som det vill. Det innebär ju att du har kylning ibland inkl värme i kupe och ibland så har du det inte. smile

My car Brings Me Women
BMW 325 Touring "Projekt" (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 augusti 2012 · 13 776 Inlägg

Dotzie skrev:
Har du dålig eller ingen cirkulation så får du ingen värme till elementet som värmer kupén, har du normal värme efter det att du fyllt systemet och luftat det så skulle jag beteckna det som om du inte har några "cirkulationsrubbningar" wink

Det kan ju vara så enkelt som at någon har bytt till en billig vattenpump och till den modellen med plasthjul(till BMW fanns ju detta alt förr) då brukar det inträffa efter många sköna mil att detta hjul inte ville sitta fast på axeln utan snurrar lite som det vill. Det innebär ju att du har kylning ibland inkl värme i kupe och ibland så har du det inte. smile

varit med om det på en D5:a med stålhjul smile tog en bra stund innan felet hittades vi testade dock det direkt
men det hade blivit en del följdfel som kylare som gick åt helvete osv

fast d5 är betydligt mer lättmekade än bensin 5:orna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang