FlygandeBesiktning!

MickeTuncer Fotograf
20 september 2006 · 966 Inlägg

Jaha.. Fy fan va lee jag blir asså!
Åkte dit på flygandebesiktning!
Fick en 2a på vingen!!! ORKA!?
Vingen var tydligen trafikfarlig.. Hur fan kan en vinge vara trafikfarlig?! Nån som har åkt dit på det förut?

Hur fan ska jag få bort vingen nu då? den är ju lixom fastlimmad med nå svart jävla gummiliknande lim.. eller någe...

Måste på ombesiktning.. fy fan va le jag blir!

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se
BMW 520d "F11" (2011)
onej84
20 september 2006 · 1 854 Inlägg

MickeTuncer skrev:
Jaha.. Fy fan va lee jag blir asså!
Åkte dit på flygandebesiktning!
Fick en 2a på vingen!!! ORKA!?
Vingen var tydligen trafikfarlig.. Hur fan kan en vinge vara trafikfarlig?! Nån som har åkt dit på det förut?

Hur fan ska jag få bort vingen nu då? den är ju lixom fastlimmad med nå svart jävla gummiliknande lim.. eller någe...

Måste på ombesiktning.. fy fan va le jag blir!

Jag råkade ut för samma sak med Leonen i lördags.

Resultat
Blinkers bak blinka för vitt
tonade ruter fram
öppet filter
och hela kjolpaketet..

inte kul då sidokjolar och vinge sitter med lim+skruv

Nu till din fråga, enligt polisen så får man inte ens byta backspeglar på en så pass ny bil, det är värdelöst.

Åk till besiktningen och fråga dom om du verkligen måste ta bort vingen.

onej84
20 september 2006 · 1 854 Inlägg

Tydligen nya regler from 1 oktober
Läs http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr063.htm

smile

MickeTuncer Fotograf
20 september 2006 · 966 Inlägg

onej84 skrev:

MickeTuncer skrev:
Jaha.. Fy fan va lee jag blir asså!
Åkte dit på flygandebesiktning!
Fick en 2a på vingen!!! ORKA!?
Vingen var tydligen trafikfarlig.. Hur fan kan en vinge vara trafikfarlig?! Nån som har åkt dit på det förut?

Hur fan ska jag få bort vingen nu då? den är ju lixom fastlimmad med nå svart jävla gummiliknande lim.. eller någe...

Måste på ombesiktning.. fy fan va le jag blir!

Jag råkade ut för samma sak med Leonen i lördags.

Resultat
Blinkers bak blinka för vitt
tonade ruter fram
öppet filter
och hela kjolpaketet..

inte kul då sidokjolar och vinge sitter med lim+skruv

Nu till din fråga, enligt polisen så får man inte ens byta backspeglar på en så pass ny bil, det är värdelöst.

Åk till besiktningen och fråga dom om du verkligen måste ta bort vingen.

Vadå måste du ta bort all styling på din bil nu efter flygande besiktningen?
Jo jag ska ner till besiktningen idag och fråga om jag måste verkligen ta bort vingen...
Men jag fattar inte hur en vinge kan vara trafik farlig?=S

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se
BMW 520d "F11" (2011)
Stefan Varberg Supraman
20 september 2006 · 2 300 Inlägg

Åk ner till bilprovningen så släpper dom nog igenom dig.
Finns många inspektörer som jävlas bara för att jävlas.
finns ju en i skaraborgstrakten som är överjävlig och bilprovningen känner till honom så dom släpper igenom dom flesta bilar han har anmärkt på.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
MickeTuncer Fotograf
20 september 2006 · 966 Inlägg

Jag va nyss ner till bilprovningen.. Hann knappt säga hej innan han kom fram till mig och sa: Den där vingen får du plocka bort annars blire en 2a..

Jaha tyckte jag.. va fan.. hur ska jag få bort vingen? den är ju fast limmad... kommer ju att förstöra lacken åxå..! nån som har nå råd på vad jag ska ta mig till?

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se
BMW 520d "F11" (2011)
jimel Mr
20 september 2006 · 47 Inlägg

Försök å hitta en baklucka på skroten eller om någon polare har likadan bil

Kör Saab 9-3 SC
Pitzon
20 september 2006 · 202 Inlägg

Men du fattade väl att den vingen inte är godkänd egentligen innan du limmade fast den för gott?

Löjligt tycker man ju men reglerna är ju som dom är. Den är ju inte så stor din vinge så sett men man ser ju direkt att den inte är orginal och det är väl det dom reagerar på.

Men som andra säger, låna eller köp en lucka på en skrot och åk in och besikta bara smile

Man nog att våga köra en tjejbil :)
Redbull Moderator+
20 september 2006 · 1 081 Inlägg

Ja en risig backlucka oavsett färg bör väl inte vara så dyrt att köpa? Lär ju vara billigare än att lacka om den du har om du förstör lacken genom att plocka bort vingen...

Sen är det ju bara att skifta tillbaks till luckan med vingen efter besiktning smile Lycka till!

Mvh

Vem jag?
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
20 september 2006 · 271 Inlägg

hmm nu e ja rädd för vad sbp kommer säga om min vinge o mätarna...frågade tjejens pappas kompis (polis) o han viste inte om de va laglit men han sa att han skulle följa efter mej om han såg mej big_smile

Founder
20 september 2006 · 1 414 Inlägg

En vinge kan vara farlig på så vis att om du kör på en människa som hamnar ovanför bilen så får inte vingen ge några extra skador på personen. Alltså alla vingar som har en kant som är vassare än en diameter på 0.5 cm klassas som vass och kan orsaka extra skada. Samt att du inte får ha några som helst utstickande muttrar, skruvar eller något annat som kan skapa skärsår.

Vingar som inte klarar av dessa krav är klassade som "farliga" dvs dom flesta vingar som är av typen "ost hyvlar"...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Krucial VW-driver
20 september 2006 · 291 Inlägg

Founder skrev:
En vinge kan vara farlig på så vis att om du kör på en människa som hamnar ovanför bilen så får inte vingen ge några extra skador på personen. Alltså alla vingar som har en kant som är vassare än en diameter på 0.5 cm klassas som vass och kan orsaka extra skada. Samt att du inte får ha några som helst utstickande muttrar, skruvar eller något annat som kan skapa skärsår.

Vingar som inte klarar av dessa krav är klassade som "farliga" dvs dom flesta vingar som är av typen "ost hyvlar"...

Seriöst?

Vilka konstiga lagar vi har i Sverige.

Liksom, hur ofta flyger en person och landar på vingen BAKOM bilen???

Helt sinnessjukt!

MickeTuncer Fotograf
20 september 2006 · 966 Inlägg

Founder skrev:
En vinge kan vara farlig på så vis att om du kör på en människa som hamnar ovanför bilen så får inte vingen ge några extra skador på personen. Alltså alla vingar som har en kant som är vassare än en diameter på 0.5 cm klassas som vass och kan orsaka extra skada. Samt att du inte får ha några som helst utstickande muttrar, skruvar eller något annat som kan skapa skärsår.

Vingar som inte klarar av dessa krav är klassade som "farliga" dvs dom flesta vingar som är av typen "ost hyvlar"...

Exakt så sa polisen igår till mig..
Funderar fan på att köpa ny bak lucka.. Hitta på skroten.. 1750:- skulle dom ha för den..
Nästan så att jag kommer att köpa den och åka in och besikta med den, sen byta tbx..

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se
BMW 520d "F11" (2011)
Chrillee House/Trance diggare
20 september 2006 · 287 Inlägg

Krucial skrev:

Founder skrev:
En vinge kan vara farlig på så vis att om du kör på en människa som hamnar ovanför bilen så får inte vingen ge några extra skador på personen. Alltså alla vingar som har en kant som är vassare än en diameter på 0.5 cm klassas som vass och kan orsaka extra skada. Samt att du inte får ha några som helst utstickande muttrar, skruvar eller något annat som kan skapa skärsår.

Vingar som inte klarar av dessa krav är klassade som "farliga" dvs dom flesta vingar som är av typen "ost hyvlar"...

Seriöst?

Vilka konstiga lagar vi har i Sverige.

Liksom, hur ofta flyger en person och landar på vingen BAKOM bilen???

Helt sinnessjukt!

Mopedister? tongue

Miklen
20 september 2006 ·

onej84 skrev:

MickeTuncer skrev:
Jaha.. Fy fan va lee jag blir asså!
Åkte dit på flygandebesiktning!
Fick en 2a på vingen!!! ORKA!?
Vingen var tydligen trafikfarlig.. Hur fan kan en vinge vara trafikfarlig?! Nån som har åkt dit på det förut?

Hur fan ska jag få bort vingen nu då? den är ju lixom fastlimmad med nå svart jävla gummiliknande lim.. eller någe...

Måste på ombesiktning.. fy fan va le jag blir!

Jag råkade ut för samma sak med Leonen i lördags.

Resultat
Blinkers bak blinka för vitt
tonade ruter fram
öppet filter
och hela kjolpaketet..

inte kul då sidokjolar och vinge sitter med lim+skruv

Nu till din fråga, enligt polisen så får man inte ens byta backspeglar på en så pass ny bil, det är värdelöst.

Åk till besiktningen och fråga dom om du verkligen måste ta bort vingen.

Åkte du dit på öppet luftfilter ??

MickeTuncer Fotograf
20 september 2006 · 966 Inlägg

Pitzon skrev:
Men du fattade väl att den vingen inte är godkänd egentligen innan du limmade fast den för gott?

Ärligt talat så hade jag inte en blekaste av det... hmm

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se
BMW 520d "F11" (2011)
Pitzon
20 september 2006 · 202 Inlägg

Aj då, nej iofs så är det nog inte så många som vet om det iofs.  De som säljer grejerna är väl inte spec pigga på att informera om det heller för då säljer dom väl inte lika många vingar smile 

Sen är det rätt luddigt generellt.  Har 2 kompisar som blev stoppade i flygande och fick ombesiktning på sina bilar som hade orginalvingar smile  En Subaru och en Accord Type-R. De löste det sen genom att fixa papper från återförsäljarna på att vingen var standard osv..  Men det är ganska sjukt..   Så jag blir väl med stannad en vacker dag med org vingen, Ha ha 

*Öppet filter har jag dock aldrig hört någon få anmärkning på, skulle vara skoj o få veta lite mer där och vad som hände onej84..

Man nog att våga köra en tjejbil :)
MickeTuncer Fotograf
20 september 2006 · 966 Inlägg

Ja det undrar jag åxå... vad säger lagen om det?
Går bilen genom besiktningen med öppet-sportluftsfilter eller inte?=S

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se
BMW 520d "F11" (2011)
xisten sixten
20 september 2006 · 252 Inlägg

haha dom som torskar på öppet luftfilter får ju bara skylla sig själva. öppnar du huven så bjuder du ju in polisen i bilen din, du hade ju bara kunnat säga nej sen så hade de inget att säga till om eftersom de skulle behöva en "husransakan" motsvarande för bilar, vet inte om de heter lika men men...

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
20 september 2006 · 1 852 Inlägg

onej84 skrev:
Tydligen nya regler from 1 oktober
Läs http://www20.vv.se/vvfs/htm/2006nr063.htm

smile

gött att ha!

man lever bara en gång så lev väl!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang