Blaupunkt CD-spelare spelar ej skivor

Ziggezork
24 maj 2012 · 36 Inlägg

Hej!

Har en bilstereo vars cd-spelare vägrar spela skivor - brända som original. Radion fungerar dock. När jag stoppar i en cd i skivfacket läser den en stund sedan visas "cd error" på displayen. Har hört att det kan vara lasern som givit upp.


Fast jag läste någonstans att man kunde prova att göra rent linsen med sprit och tops. Dessvärre fattar jag inte (min dumma stackare) exakt hur det ska gå till. Antar att linsen sitter inne i cd-verket. Någon vänlig som kan beskriva hur jag ska gå tillväga.

Tack på förhand.

Mortensen
25 maj 2012 · 285 Inlägg

Ziggezork skrev:
Hej!

Har en bilstereo vars cd-spelare vägrar spela skivor - brända som original. Radion fungerar dock. När jag stoppar i en cd i skivfacket läser den en stund sedan visas "cd error" på displayen. Har hört att det kan vara lasern som givit upp.


Fast jag läste någonstans att man kunde prova att göra rent linsen med sprit och tops. Dessvärre fattar jag inte (min dumma stackare) exakt hur det ska gå till. Antar att linsen sitter inne i cd-verket. Någon vänlig som kan beskriva hur jag ska gå tillväga.

Tack på förhand.

Är det en dyr cd som e värd o laga? För det finns ju billiga modeller med usb till ett par hundralappar om du inte är nån välljuds fantast. mvh

Ha d saarvii
Ziggezork
25 maj 2012 · 36 Inlägg

TJena!

Nej det är en Blaupunkt London MP35. Tänkte bara kolla om det finns något jag själv kan göra innan jag gör mig av med den.

Läste i ett inlägg att man med tops och rengöringssprit försiktigt kunde prova att rengöra linsen, men jag begrep aldrig hur man skulle gå tillväga.

Mortensen
25 maj 2012 · 285 Inlägg

Ziggezork skrev:
TJena!

Nej det är en Blaupunkt London MP35. Tänkte bara kolla om det finns något jag själv kan göra innan jag gör mig av med den.

Läste i ett inlägg att man med tops och rengöringssprit försiktigt kunde prova att rengöra linsen, men jag begrep aldrig hur man skulle gå tillväga.

Okej, tja jag har aldrig provat själv, inte på en bilstereo. Läsaren sitter inte så du kommer åt den utan att skruva isär lite i allafall. Du får börja med höljet o se hur det ser ut. Mvh

Ha d saarvii
Lonefox Bad music kills good sound
25 maj 2012 · 7 241 Inlägg

Finns speciella rengöringsskivor som funkar annars.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Mortensen
25 maj 2012 · 285 Inlägg

Lonefox skrev:
Finns speciella rengöringsskivor som funkar annars.....

Jag tänkte att om den inte läser några skivor alls så funkar väl inte en sån heller? Har fått för att dom bara hjälper när den börjar bli trög på läsa, funkar ibland så säga. mvh

Ha d saarvii
Ziggezork
25 maj 2012 · 36 Inlägg

Hej!

Var hittar man de här speciella rengöringskivorna?

Vissa säger att man inte ska använda rengöringsskivor, men varför vet jag ej.

Mortensen
25 maj 2012 · 285 Inlägg

Ziggezork skrev:
Hej!

Var hittar man de här speciella rengöringskivorna?

Vissa säger att man inte ska använda rengöringsskivor, men varför vet jag ej.

Finns bla på kjell o co och clas ohlson. Framkommer dock inte om dom e avsedda för bilstereo.. står bara cd/dvd

Ha d saarvii
Ziggezork
25 maj 2012 · 36 Inlägg

Jag får ta och testa en rengörings-cd så får vi se.

Tack för hjälpen amigos!

Lonefox Bad music kills good sound
26 maj 2012 · 7 241 Inlägg

Mortensen skrev:

Lonefox skrev:
Finns speciella rengöringsskivor som funkar annars.....

Jag tänkte att om den inte läser några skivor alls så funkar väl inte en sån heller? Har fått för att dom bara hjälper när den börjar bli trög på läsa, funkar ibland så säga. mvh

Det finns lite olika typer.......
Dels de som har ljudspår som linsen läser och har borst.
Sedan finns det de med bara borst...
Finns även de som inte har borst utan mer som ett tyg på sig...
Finns lite andra varianter med. Både med och utan rengöringsmedel...

Alla har dock EN sak gemensamt......de kommer åt linsen och är tänkt att rengöra den när skivan snurrar och linsen FÖRSÖKER att läsa.
Vad det oftast är när en cd/dvd/br inte kan läsa är att linsen inte får fokus, ofta pga ngn form av smuts på den. Och även om skivan inte läses så snurrar den i spelarens försök att läsa....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Mortensen
26 maj 2012 · 285 Inlägg

Lonefox skrev:

Mortensen skrev:

Lonefox skrev:
Finns speciella rengöringsskivor som funkar annars.....

Jag tänkte att om den inte läser några skivor alls så funkar väl inte en sån heller? Har fått för att dom bara hjälper när den börjar bli trög på läsa, funkar ibland så säga. mvh

Det finns lite olika typer.......
Dels de som har ljudspår som linsen läser och har borst.
Sedan finns det de med bara borst...
Finns även de som inte har borst utan mer som ett tyg på sig...
Finns lite andra varianter med. Både med och utan rengöringsmedel...

Alla har dock EN sak gemensamt......de kommer åt linsen och är tänkt att rengöra den när skivan snurrar och linsen FÖRSÖKER att läsa.
Vad det oftast är när en cd/dvd/br inte kan läsa är att linsen inte får fokus, ofta pga ngn form av smuts på den. Och även om skivan inte läses så snurrar den i spelarens försök att läsa....

Där ser man, visste inte där var en hel vetenskap bakom dom skivorna, Jag vill minnas jag prova en för ca 10 år sedan, den var där nån små tygaktiga bitar på. Den hade inte nån större funktion, men dom har säkert blivit bättre
och utvecklingen gått framåt där oxå. mvh

Ha d saarvii
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang