Volvo 850 Automatlåda sköljning???

Matthias_Forsberg
24 maj 2012 · 33 Inlägg

Tjena! Tänkte göra oljebyte i lådan, Sköljning! Det går 2 oljeslangar från v-lådan till kylet o det är väll den översta man tar bort då? Sen tänkte jag på om slangen( genomskilig ) ( stavning) ska i hålet i oljeslangen eller om den ska sitta utanpå... Hur gör jag sen? ingen olja är urtagen! Ska skölja hela lådan o kylet, Är det typ tömma ur 1liter o fylla på 1liter sen tömma ur 1liter o fylla på 1liter osv tills den blir röd?? Men vart ska man fylla på?? Tacksam för snabba svar MVH!

hammarby88
25 maj 2012 · 2 Inlägg

Osäker på vilken slang du ska rycka, men den genomskinliga du ska tömma igenom ska ju logiskt sett sitta utanpå eftersom det då rinner lättare. Starta bilen, då kommer de komma olja genom slangen och så fort du ser bubblor i den genomskinliga stänger du av bilen och fyller lika mycket som har åkt ut. Du fyller genom hålet för oljestickan till växellådan. Upprepa ett par gånger och voilá!

Matthias_Forsberg
25 maj 2012 · 33 Inlägg

Kan ju knappast bli lättare yikes Vill ha bilen i toppskick big_smile

Senast redigerat av Matthias_Forsberg (25 maj 2012)

AudiFors
14 april 2014 · 906 Inlägg

Tja, lyfter en tråd istället för att starta en ny, poängen med sköljning är det just för att lådan ska luftas? Eller är det endast för att man vill ha helt ny olja och ingen gammal ska bli kvar?

=)
bonden_no1
14 april 2014 · 32 Inlägg

Yes man spolar lådan för att få ur all gammal olja som annars blir kvar i ventilpaketet om man bara tömmer och fyller på.

AudiFors
15 april 2014 · 906 Inlägg

Okej smile så det har inget med luftning att göra alls? Läser man lite lätt i Haynes låter det precis som man luftar lådan. Men om man är lat och snål hade man bara kunnat fylla på dvs? Jag har redan köpt så jag ska skölja men allmän tanke? smile

=)
Louksor
16 april 2014 · 1 915 Inlägg

Det har ingenting med luftning att göra!
Visst, är man lat och snål kan man bara göra ett enkelt oljebyte och tappa ur via pluggen o fylla på några liter igen. Man får inte bort all ev smutsig & bränd olja, men är bättre än ingenting!

Är oljan röd o fin och lådan driver/växlar osv utan problem så finns det igen större orsak till att byta.

Enligt Volvo så ska oljan bara bytas/lådan sköljas om man drar mycket släp eller om bilen går som taxi eller polis (efter 7500mil, som då ska göras i samband med vanlig serivce).
Men inte ens det är normalt här i stan! Har en bekant som jobbade på Volvo förr i många år, han har aldrig varit med om sköljning av automatlådorna på volvobilarna, varken gamla eller nya modeller.

Är oljan mörk och luktar bränt och/eller om växellådan växlar hårt, så är det dags att byta olja.
Sen så verkar verkstäder göra på olika sätt om man lämnar in för att skölja lådan.
En del tappar endast ur via lådans oljeplugg och fyller på ny(2-3liter) och sen får kunden köra 100mil och komma in igen för nytt oljebyte och 100mil senare in igen för ett sista byte.

Och sen finns det de som gör som man ska och lossnar övre slangen och sätter på en genomskinlig slang på den och sköljer igenom tills oljan som kommer ut är röd o fin, går åt allt mellan typ 7-20liter, beroende på hur smutsig/bränd den är.

Tänk på att stänga av motorn så fort du ser att det börjar komma bubblor i slangen!
Sen så fyller du på samma mängd olja som du tappat ur hela tiden.
Använd nya oringar och låsning(som ofta går sönder) på slangen sen när du sätter tillbaks den i oljekylaren.
Sen efter du sköljt igenom lådan så ha bilen på tomgång och gå igenom alla växlar/lägen, låt den stå några sekunder på varje läge innan du byter till nästa.
kolla sen nivån och fyll på vid behov.
Ta sedan en provtur tills oljan kommer upp i arbetstemp och kolla sedan nivån igen och fyll på vid behov.

Tänk även på att använda rätt sorts olja!

Senast redigerat av Louksor (16 april 2014)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Xoff Volvo tönt... =)
16 april 2014 · 2 344 Inlägg

Sedan är det ingen nackdel att under sköljningen då och då gå igenom växlarna, för i teorin så fungerar automatlådan som så att det är några hydraulkolvar som trycker ihop olika lamellpaket, och ifall man endast sköljer på P eller N (ingen skillnad på P & N i lådan) så flödar det ju aldrig in någon olja i kolvarna och de behåller således sin dåliga olja annars...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang