Audi A3 1.9tdi -97a, turboproblem

M-Wetter
26 maj 2012 · 212 Inlägg

Hej.
har troligtvis fel på min turbo, men för att vara helt säker innan jag byter turbo så vänder jag mig till er.
Det är så att jag ibland (oftast) tappar ladd strax efter 3000rpm. När detta har inträffat så har jag ingen ork i bilen ens på låga varv på en bra stund. Dessutom så i samband med detta så går tempmätaren ner från 90 grader till 60 grader (nål i botten).

Vad tror ni kan vara för fel? Har lite snabbt kollat över slangar och sånt till turbon men kan ej se något fel.

Tacksam för snabba svar!
//Marcus smile

Rspeter Audi A5 quattro driver.
26 maj 2012 · 2 203 Inlägg

Inga felkoder som kan ge någon ledtråd vad som är trasigt?

PMPerformance
26 maj 2012 · 2 266 Inlägg

Kan vara n75 ventilen som spökar. googla på 1,9tdi orkelös tappar ladd många skriver om luftmassemätaren och n75 ventilen

svetsdiff !!!
M-Wetter
27 maj 2012 · 212 Inlägg

Har ingen möjligt att kolla felkoder. Vart sitter n75 ventilen?

polo_td
27 maj 2012 · 563 Inlägg

På fjäderbenet tror det är det vänstra fram ifrån.

Yttert troligt att det är den det är fel på.

Thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
M-Wetter
27 maj 2012 · 212 Inlägg

Ok märkte även en annan sak idag. När jag stänger av bilen och startar igen så får jag direkt tillbaka laddet. Misstänker vi fortfarande n75-ventilen?

Ulf_W bilder.ulfw.se
27 maj 2012 · 1 103 Inlägg

Felkoden är garanterat 0575, googla på det så har du att göra en stund.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
M-Wetter
27 maj 2012 · 212 Inlägg

Ulf_W skrev:
Felkoden är garanterat 0575, googla på det så har du att göra en stund.

Haha, jasså blir det besvärligt då?

Ulf_W bilder.ulfw.se
27 maj 2012 · 1 103 Inlägg

M-Wetter skrev:
Haha, jasså blir det besvärligt då?

Det kan bero på i princip vad som helst från tjuvluft nånstans till dags att byta dieselfilter.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
M-Wetter
27 maj 2012 · 212 Inlägg

Ulf_W skrev:

M-Wetter skrev:
Haha, jasså blir det besvärligt då?

Det kan bero på i princip vad som helst från tjuvluft nånstans till dags att byta dieselfilter.

Ok men kan det inte vara mer lönt att byta n75an? Jag menar det borde ju vara något elektriskt eftersom den fungerar efter omstart. sedan tappar ladd igen vid belastning (över 3000rpm).

Ulf_W bilder.ulfw.se
27 maj 2012 · 1 103 Inlägg

M-Wetter skrev:
Ok men kan det inte vara mer lönt att byta n75an? Jag menar det borde ju vara något elektriskt eftersom den fungerar efter omstart. sedan tappar ladd igen vid belastning (över 3000rpm).

Den går i nödläge pga av för högt laddtryck, stänger man av och startar om bilen går den som vanligt tills den känner av för högt tryck igen och går i nödläge.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
fish Allfixare
27 maj 2012 · 1 475 Inlägg

Har en kanonfräsch turbo du kan få köpa i värsta fall ja. gått 6000 mil i en gubbkörd caddy, bytt helt i onödan pga en tattarverkstad som konstaterade turboras när det va en slanklämma som hade lossnat.

M-Wetter
27 maj 2012 · 212 Inlägg

Ulf_W skrev:

M-Wetter skrev:
Ok men kan det inte vara mer lönt att byta n75an? Jag menar det borde ju vara något elektriskt eftersom den fungerar efter omstart. sedan tappar ladd igen vid belastning (över 3000rpm).

Den går i nödläge pga av för högt laddtryck, stänger man av och startar om bilen går den som vanligt tills den känner av för högt tryck igen och går i nödläge.

ok, nu förstår jag att jag har o göra en stund.

fish Allfixare
27 maj 2012 · 1 475 Inlägg

Och ja den passar på din a3,a innan nån säger att den inte gör det.

M-Wetter
27 maj 2012 · 212 Inlägg

fish skrev:
Och ja den passar på din a3,a innan nån säger att den inte gör det.

Kanon vad ska du ha för den?

fish Allfixare
27 maj 2012 · 1 475 Inlägg

2000 + frakt hade jag tänkt mig? den är som ny! kostar 7500 + moms på GIK turbo. Vilken motor har du? Alltså hur många hästar är det i din.

M-Wetter
27 maj 2012 · 212 Inlägg

fish skrev:
2000 + frakt hade jag tänkt mig? den är som ny! kostar 7500 + moms på GIK turbo. Vilken motor har du? Alltså hur många hästar är det i din.

Jag har 90 hästarn. Du råkar inte ha magnetventilen hemma? tänkte börja i den änden. 2000 är väl ganska överkomligt kan jag tycka.

fish Allfixare
27 maj 2012 · 1 475 Inlägg

Fan, då har du en något mindre turbo iaf då. Vet inte om den passar ändå. Ingen Magnetventil har jag tyvärr.

Edit, 00,ans 90 hästare har lika turbo som jag har liggandes... Garrett GT 1749V och din har enligt GIK,s lista Garrett GT 1544S. Skillnaden vet jag dock inte.

Senast redigerat av fish (27 maj 2012)

M-Wetter
27 maj 2012 · 212 Inlägg

fish skrev:
Fan, då har du en något mindre turbo iaf då. Vet inte om den passar ändå. Ingen Magnetventil har jag tyvärr.

Dubbel osis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang