LED switchback lampa och motstånd, funkar ej.

Maaacus
1 juni 2012 · 4 Inlägg

Har en importerad bil från USA som jag håller på att göra redo för besiktning. Till saken hör att den har blinkers och positionsljus i samma tvåpoliga lampa, den ena glödtråden lyser då konstant och den andra börjar lysa när man använder blinkersen.
Jag hade tänkt lösa detta med en switchback lampa som lyser vitt konstant som positionsljus och sedan börjar blinka orange när blinkersen slår till.
Jag är medveten om att man behöver motstånd när man byter till LED lampor från vanliga lampor och jag har testat att lägga ett 6 ohms motstånd parallelt, men det blinkar fortfarande för snabbt och jag är lite kluven till varför det inte vill funka.

Ska jag lägga till ytterliggare ett motstånd? Kan det bara ha blivit dålig kontakt så att motståndet inte gör det den ska? (jag har testat 3-4ggr) Eller är det någon annan som har något tips?

Till lamphållaren går det tre kablar. 1 jord, 1 som har ström konstant och 1 för blinkersen, jag har även testat att flytta motståndet mellan dom olika + kablarna men inget verkar hjälpa. Så jag hoppas det finns någon på detta forum med lite bredare kunskap inom bil el än mig själv.

sörman
1 juni 2012 · 18 Inlägg

Vet i stort sett inget om dessa switchback lampor, men om du ska koppla motstånd till denne så får du nog lägga denna i serie med kabel till blinkersen. kabel -> motsånd -> lampa, denna inkoppling innebär att spänningen till blink lampan blir lägre. om du kopplar parallellt så får fortfarande lampan samma spänning som utan motstånd.

Hoppas det hjälpte nått, skadar ju inte att testa smile

Maaacus
1 juni 2012 · 4 Inlägg

Ja att seriekoppla slog mig också först, men vad jag kan komma ihåg från elläran i skolan så kommer det bara göra att lampan lyser svagare? Lägger man in ett motstånd parallellt i kretsen med den nya led lampan så borde så delar strömmen på sig och så flyter det mindre ström genom LED lampan (lågt motstånd) och 6 ohms motståndet (högre motstånd). MEN då BORDE strömförbrukningen bli densamma som innan med orginallampan, och då BORDE det blinka normalt.

Sätter man motståndet i serie borde strömförbrukningen bli lägre än om man sätter det parallellt, eller är jag helt ute och cyklar?

Loci
1 juni 2012 · 471 Inlägg

Kanske skulle kolla på denna sidan wink,så kanske du får hjälp.
På bilden i mitten ser man hur dessa effektmotstånd skall kopplas in.
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id … grp=199888

Volvo V60 "T4 Ocean Race" (2016)
Maaacus
3 juni 2012 · 4 Inlägg

Efter att ha kollat på bilden så vet vet jag att jag har kopplat "rätt" även fast det fortfarande blinkar för fort. Det kan ju vara det att det blivit dålig kontakt eller något, testade nämligen med tjuvklämmor från biltema då jag ville se att det funkade innan jag gjorde en mer permanent lösning. Men ska göra ett test imorgon efter jobbet, har köpt på mig några fler motstånd så kan testa med flera i serie osv.

LOBB
26 november 2012 · 11 Inlägg

Har samma problem som du hadde. Vad var lösningen? Har köpt Biltemas motstånd på 8 ohm för att efterlikna förbruket till en 21w blinklampa. Kanske det är snabbkopplingarna som är problemet? Sockerbit istället! Skal till norska biltilsynet om tre dagar... Hjälp!!!!!

Maaacus
27 november 2012 · 4 Inlägg

Hej!
För mig var det snabbkopplingarna som var felet, det blev helt enkelt inte kontakt på vissa ställen. Jag kontrollmätte så jag var säker på vilka kablar som skulle användas, sedan skalade jag upp kablarna lödde fast motståndet, PARALLELLT(!) och körde med krympslang över lödningarna. Funkade klockrent efter det! Men kör på sockerbitar först om du inte vill löda ihop det innan du har sett att det funkar eller om detta inte ska vara en permanent lösning.
Min bil gick igenom den vanliga besiktningen här i Sverige nu i Oktober utan problem med dessa lampor.
Hoppas det löser sig för dig!! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang