Ska montera öppet filter på Saab 9000 2,3 t -95 men har frågor

Funkiee Saab älskare!
2 juni 2012 · 4 597 Inlägg

har du annat avgas låter det goare med bara en dump IMO, låter lite risigt annars tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Janneutanb
2 juni 2012 · 7 272 Inlägg

Jag hade en billig från typ biltema med en tratt. Det var dock en 35mm så jag fick ha en reduceringsslang.
Den lät jävligt nice och fungerade klockrent. Öppnade DIREKT även vid väldigt, väldigt låga laddtryck.

TooS Hjultomte
2 juni 2012 · 1 500 Inlägg

Ta bort dumpen vid bes bara big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
jocke855R Fullvärdig medlem i NordicR
2 juni 2012 · 119 Inlägg

karlsson_1984 skrev:
mm det är nog så.. tycker dock att endast om man borde få en omregistrering av sin bil så vore det ju om man monterat i en helt annan motor med en annan effekt än det som står i reggbeviset eller helt enkelt breddar bilen så pass att inga mått stämmer överens med bilen bredder  ¨då kan jag förstå det  men som jag förstått det så får man trimma en bil eftersom varenda kotte har ju mer eller mindre chippat:)  ta som ett ex sportfilter eller öppen dump vad jag förstått det hela så ger det ju ingen som helst effektökning.. haha jag undrar hur många poliser och besiktningsmän av den yngre versionen kör med dessa grejer i sina egna privata bilar. det skulle man vilja veta

fick höra att en av våra besiktningsgubbar hemma i byn hade gjort diverse saker på sin bil och han var nära att få sparken eftersom dem försöker få bort just dem sakerna från gatan...
kommer dock inte ihåg vad det var som han hade gjort

Go Hard Or Go Home
BlauMes
2 juni 2012 · 1 801 Inlägg

Ta ett sportluftfilter och ta bort återcirkuleringen. Pyser på bra i min och då har jag ändå insatsfilter smile

Finns plugg och litet filter för återcirkulering att köpa på speedparts

Saab 9-3 (2008)
opeldrifter
2 juni 2012 · 1 253 Inlägg

Får man inte ha dump på bes ?? Iaf är det ju inte dags för bes förrän oktober 2013 big_smile men iaf...

Lev livet nu innan det är för sent
BlauMes
2 juni 2012 · 1 801 Inlägg

opeldrifter skrev:
Får man inte ha dump på bes ?? Iaf är det ju inte dags för bes förrän oktober 2013 big_smile men iaf...

Får och får. Tror inte det finns många besiktningsmän som kan klaga på det. Om du bytt till en värre än original så bryr dom sig inte. Men tekniskt sett så nej.

Saab 9-3 (2008)
opeldrifter
2 juni 2012 · 1 253 Inlägg

:p

Lev livet nu innan det är för sent
TooS Hjultomte
2 juni 2012 · 1 500 Inlägg

opeldrifter skrev:
Får man inte ha dump på bes ?? Iaf är det ju inte dags för bes förrän oktober 2013 big_smile men iaf...

Det blir "Öppen vevhusvent". kan få en 2a om dom tänker på det. bara så du vet wink

Senast redigerat av TooS (2 juni 2012)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
opeldrifter
2 juni 2012 · 1 253 Inlägg

Okej ja bara montera av på bes så slipper man ev griniga gubbar smile

Lev livet nu innan det är för sent
TooS Hjultomte
2 juni 2012 · 1 500 Inlägg

opeldrifter skrev:
Okej ja bara montera av på bes så slipper man ev griniga gubbar smile

precis så jag resonerar. Jag stannade precis utanför bes och satte dit den "stora" dumpen efter bes och pös därifrån big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
opeldrifter
2 juni 2012 · 1 253 Inlägg

Hehe rätta takter big_smile

Lev livet nu innan det är för sent
Mattss0n LTJD
2 juni 2012 · 192 Inlägg

TooS skrev:

opeldrifter skrev:
Får man inte ha dump på bes ?? Iaf är det ju inte dags för bes förrän oktober 2013 big_smile men iaf...

Det blir "Öppen vevhusvent". kan få en 2a om dom tänker på det. bara så du vet wink

Haha! Say whaaaat?! xD

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET
Saab 900 Cabriolet "Aero Wannabe" (1994)
Saab Sonett III "4000 mil" (1971)
TooS Hjultomte
2 juni 2012 · 1 500 Inlägg

Mattss0n skrev:

TooS skrev:

opeldrifter skrev:
Får man inte ha dump på bes ?? Iaf är det ju inte dags för bes förrän oktober 2013 big_smile men iaf...

Det blir "Öppen vevhusvent". kan få en 2a om dom tänker på det. bara så du vet wink

Haha! Say whaaaat?! xD

Tyvärr har jag en kompis Dock fick han genom ny bes igenom bilen genom att göra det återcirkulerande samt att jag frågade sist jag var på bes. Iomed man hade rent mjöl i påsen och han sa det att han kan sätta 2a på det. Det är vad jag har fått fram.

Säger inte att det är fel ändå för kör själv öppet. Men dom KAN om dom vill wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
karlsson_1984
3 juni 2012 · 671 Inlägg

volvogeneration skrev:

karlsson_1984 skrev:
mm det är nog så.. tycker dock att endast om man borde få en omregistrering av sin bil så vore det ju om man monterat i en helt annan motor med en annan effekt än det som står i reggbeviset eller helt enkelt breddar bilen så pass att inga mått stämmer överens med bilen bredder  ¨då kan jag förstå det  men som jag förstått det så får man trimma en bil eftersom varenda kotte har ju mer eller mindre chippat:)  ta som ett ex sportfilter eller öppen dump vad jag förstått det hela så ger det ju ingen som helst effektökning.. haha jag undrar hur många poliser och besiktningsmän av den yngre versionen kör med dessa grejer i sina egna privata bilar. det skulle man vilja veta

fick höra att en av våra besiktningsgubbar hemma i byn hade gjort diverse saker på sin bil och han var nära att få sparken eftersom dem försöker få bort just dem sakerna från gatan...
kommer dock inte ihåg vad det var som han hade gjort

haha oj då hårda bud

jocke855R Fullvärdig medlem i NordicR
3 juni 2012 · 119 Inlägg

karlsson_1984 skrev:

volvogeneration skrev:

karlsson_1984 skrev:
mm det är nog så.. tycker dock att endast om man borde få en omregistrering av sin bil så vore det ju om man monterat i en helt annan motor med en annan effekt än det som står i reggbeviset eller helt enkelt breddar bilen så pass att inga mått stämmer överens med bilen bredder  ¨då kan jag förstå det  men som jag förstått det så får man trimma en bil eftersom varenda kotte har ju mer eller mindre chippat:)  ta som ett ex sportfilter eller öppen dump vad jag förstått det hela så ger det ju ingen som helst effektökning.. haha jag undrar hur många poliser och besiktningsmän av den yngre versionen kör med dessa grejer i sina egna privata bilar. det skulle man vilja veta

fick höra att en av våra besiktningsgubbar hemma i byn hade gjort diverse saker på sin bil och han var nära att få sparken eftersom dem försöker få bort just dem sakerna från gatan...
kommer dock inte ihåg vad det var som han hade gjort

haha oj då hårda bud

ändå logiskt tänkande smile kan inte stoppa bilar me diverse saker ändrat o sen själv köra runt "olagligt" om vi säger så smile

Go Hard Or Go Home
karlsson_1984
4 juni 2012 · 671 Inlägg

nej man är ju inte bättre själv.. ska plocka bort torkaren på bakrutan och hoppas på det bästa tongue

Funkiee Saab älskare!
4 juni 2012 · 4 597 Inlägg

hahah den bess killen som sa att det var öppen vevhus vent måste vart totalt nerdrogad, vilket jävla papparsle! Dumpen får du ha öppen om du vill det, då det är vanlig luft den släpper ut... har bessat med öppen som låter som fan flera gånger, antingen har dom sagt att det låter najs eller så har dom inte brytt sig, har inte haft någon polare som fått nån anmärkning heller, så det är skitsnack att man måste byta till orginaldumpen på bes

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Kungkim Driver kolfibervinyl.se
4 juni 2012 · 120 Inlägg

Är det inte på saabmotorer dumpen sänker effekten?? Bättre du skaffa annat avgas som ger gött ljud:) pysandet låter Jara budget enligt mig, och tur är väll att alla inte tycker som jag:P

En bil, två fil, tre mil
Audi S4 (1999)
Mattss0n LTJD
4 juni 2012 · 192 Inlägg

Kungkim skrev:
Är det inte på saabmotorer dumpen sänker effekten?? Bättre du skaffa annat avgas som ger gött ljud:) pysandet låter Jara budget enligt mig, och tur är väll att alla inte tycker som jag:P

Sänker inte effekten ett dugg. Dock så är det skillnad på återcirkulernade och öppen.. Finns säkert nån FAQ här som handlar om det, annars så finns det på Turbo klubbens forum.

Flyger just nu:
SAAB 9000 AERO
SAAB SONETT III - 71
SAAB 900 CABRIOLET
Saab 900 Cabriolet "Aero Wannabe" (1994)
Saab Sonett III "4000 mil" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang