Jämförelser Mazda 3 & 6 MPS, RX-8, Crossfire v6, 350z

adamsandin
12 juni 2012 · 158 Inlägg

Mackibubba skrev:
Var själv inne på en mazda 6 mps, sen av en ren händelse så prova jag en golf mk5 R32 och jag var fast! Provat många 6 mps och r32 och golfen är så mycket bättre! Går inte o jämföra, kvalité, kör känsla, motor/drivlina,
Har du inte provat en r32 så gör det, och dom är rätt bra i pris nu med!

är mk5 med den gamla eller nya karossen?

Mackibubba
12 juni 2012 · 126 Inlägg

Mk6 är den senaste karossen och den heter bara golf R, Det är 2006 - 2009 som är mk5, sök på blocket eller kolla in min bil. Gillar starkt 6mps men det är något speciellt med golfen och även audi a3 3.2 som delar samma drivlina inte kan leverera! Provkör

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
Kwek
12 juni 2012 · 157 Inlägg

Mazdan har en rätt liten turbo,så effekten finns över hela registret mao ingen ketchupeffekt smile

adamsandin
12 juni 2012 · 158 Inlägg

Mackibubba skrev:
Mk6 är den senaste karossen och den heter bara golf R, Det är 2006 - 2009 som är mk5, sök på blocket eller kolla in min bil. Gillar starkt 6mps men det är något speciellt med golfen och även audi a3 3.2 som delar samma drivlina inte kan leverera! Provkör

Tack för bild kommentaren smile svårt att hitta r32 2006-2009 för samma pris som mazda 3 mps tycker jag.

Mackibubba
12 juni 2012 · 126 Inlägg

Vad för växellåda är du ute efter? Det blir alltid "bråk" över manuell och dsg, att dsgn är lite snabbare och dricker lite mindre. Personligen så vill jag ha manuell då det känns så mycket bättre när man får in växlarna rätt och lärt sej köra bilen! Mazda 3 mps är en schysst bil men avsaknaden av 4wd passar inte riktigt vår land, att ha 4wd är en stor fördel när det är både våt och snö! Hur mycket är du bredd på att lägga på en bil?

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
adamsandin
12 juni 2012 · 158 Inlägg

Mackibubba skrev:
Vad för växellåda är du ute efter? Det blir alltid "bråk" över manuell och dsg, att dsgn är lite snabbare och dricker lite mindre. Personligen så vill jag ha manuell då det känns så mycket bättre när man får in växlarna rätt och lärt sej köra bilen! Mazda 3 mps är en schysst bil men avsaknaden av 4wd passar inte riktigt vår land, att ha 4wd är en stor fördel när det är både våt och snö! Hur mycket är du bredd på att lägga på en bil?

Växellåda spelar mindre roll, kul med paddlar men inget jag värderar. vill inte ha automat utan paddlar.
4wd hade jag gärna också haft men det bidrar också till högre bensinförbrukning så tycker inte det är hela världen att det är fwd. Jag skall lägga mellan 80-110/120 000.

en mazda 3 mps kan du få för 110 000 som gått ca 10 000 mil.
A3 3.2 v6 kan du också få där någon stans men det är lite svårare.
R32 känns inte som det finns i den prisklassen.

Mackibubba
12 juni 2012 · 126 Inlägg

Ja det blir svårt att få ner en r32 till dom pengarna med vettiga mil! Då är nog 3mps en bra ide, det finns ju Ford Focus st också som är i den prisklassen?

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
adamsandin
12 juni 2012 · 158 Inlägg

Mackibubba skrev:
Ja det blir svårt att få ner en r32 till dom pengarna med vettiga mil! Då är nog 3mps en bra ide, det finns ju Ford Focus st också som är i den prisklassen?

jo har kollat lite på den också. gillar dock inte ford så mkt. tråkig inredning och man får ej ett trevligt bemötande på ford här.. sen är det inte lika många hästar smile

Mackibubba
12 juni 2012 · 126 Inlägg

Ja inte helt jätte glad i ford själv heller! tongue Du har ju civic type r som också är riktigt rolig att köra, när man kommer upp vid 8000rpm så kittlar det lite i magen!

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
adamsandin
12 juni 2012 · 158 Inlägg

Mackibubba skrev:
Ja inte helt jätte glad i ford själv heller! tongue Du har ju civic type r som också är riktigt rolig att köra, när man kommer upp vid 8000rpm så kittlar det lite i magen!

har kollat på den ocksåtongue känns dock lite tunt med 200 hk. kollar man på den "gamla modellen" som är 2003 där ngt så känns den lite gammal och inte så trevlig inredning.
Så jag kollade på den "nya karossen" och tittade på youtube när topgear testade den, där sågade dom den ganska rejält och den var bra mkt långsammare än föregångaren.

Mackibubba
12 juni 2012 · 126 Inlägg

Ja dom sågar den rätt bra, men det är en trevlig vardagsbil! Kan rekommendera att provköra dom bilar du tittar på så mycket som möjligt, det öppnar upp på ett helt annat sätt, det är många som har åsikter om bilar dom aldrig ens kört! Och bara för top gear säger en sak så behöver det inte vara dåligt och den va långsammare nån sekund på deras bana. Tycker att du får skaffa dej en egen uppfattning det är ju trots allt du som ska ha den!

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
Rquired Allmänt envis
12 juni 2012 · 12 512 Inlägg

TopGear är ett mycket roligt program men fokuserar tydligt på att vara roliga istället för sakliga och konsekventa, senaste generationens Type-R bör vara mycket mer bekväm och användbar till vardags, till priset av någon sekund på bana med ett proffs bakom ratten. Kort och gott ingen skillnad en vanlig förare någonsin kommer märka av...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mackibubba
12 juni 2012 · 126 Inlägg

Exakt! Ibland blir folk så närsynta på siffror och recensioner men det handlar om vad du som individ vill ha och det som inte passar dig passar säker en annan! Var inne ett tag på en type r (den nya) och gillar den skarpt, men jag kom på att jag ville ha 4wd! Men jämför man R32 ( mk5 ) mot type r  ( fn2 ) så har dom samma vikt mot hästkraft!
Summa kardemumma, Kör bilen själv, man blir ofta överraskad hur verkligheten är jämfört om vad man läst!

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
adamsandin
13 juni 2012 · 158 Inlägg

Får hålla med alla 3 smile ska ta och provköra en när jag får chansen. Det kryllar dock inte av sportbilar i denna prisklassen på bilfirmorna i närheten tongue

Har bevakning på ca 7-8 olika modeller på blockets app och det kommer kanske in 1-3 intressanta /vecka.

Mackibubba
13 juni 2012 · 126 Inlägg

Ja det är inte helt lätt, men om det finns ett genuint intresse så får man prova hos privatare med, bara man är tydlig med att förklara hur läget ligger till, du har pengar men vill prova bilen innan för du vet inte hur bilen är att köra och passar inte den bilen dig så får du tacka för provkörningen! Inte alla som nappar på det men hellre en person som är ärlig än en som bara blåser dig på tid! Lycka till och det ska bli kul o se vad där blir för bil!

Volkswagen Passat "Autopiloten" (2012)
adamsandin
13 juni 2012 · 158 Inlägg

Mackibubba skrev:
Ja det är inte helt lätt, men om det finns ett genuint intresse så får man prova hos privatare med, bara man är tydlig med att förklara hur läget ligger till, du har pengar men vill prova bilen innan för du vet inte hur bilen är att köra och passar inte den bilen dig så får du tacka för provkörningen! Inte alla som nappar på det men hellre en person som är ärlig än en som bara blåser dig på tid! Lycka till och det ska bli kul o se vad där blir för bil!

Jo klar det går ju ocksåtongue men då vill jag först sälja min bil så möjligheten finns till affär vid provtilfället.

adamsandin
13 juni 2012 · 158 Inlägg

Såg att Saabs konkursbo blivit öppköpt nu ! Hur är det med reservdelar osv? kommer allt att bli som vanligt med reperationer av de äldre modellerna?

Vågar man köpa en 9-3 aero?

Wicca
13 juni 2012 · 886 Inlägg

Företaget Sab Parts skall leva vidare enskilt från Elbilssatsningen så att köpa Saabar kommer helt säkert inte vara några problem med reservdelar iaf när tillverkningen kommer igång ordentligt. Jag har hört att det varit lite si och så under tiden det nu krånglat men det lär bli bra täckning igen snart.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Kwek
13 juni 2012 · 157 Inlägg

Det va väl en del reservdelar som va svår att få tag på hörde jag..Minns dock inte riktigt va det va.

Kwek
13 juni 2012 · 157 Inlägg

Det va väl en del reservdelar som va svår att få tag på hörde jag..Minns dock inte riktigt va det va.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang