VW Sharan med självöppnande fönsterhissar & c-lås.

Masve
5 juni 2012 · 3 Inlägg

Kan börja med att nämna att jag har sökt på nätet efter nån sorts lösning på detta problem men har inte hittat så mycket matnyttigt. Jag kanske är kass på att googla?

Jag har en VW Sharan 1,8T comfortline -00 där fönsterhissarna (och c-låset, bara inte lika ofta) har börjat bete sig minst sagt intressant. De åker ner av sig självt! Oftast när man precis stängt av motorn men även efter ett litet tag eller för den delen flera timmar. Ibland har c-låset låst upp dörrarna dessutom.
En detalj som gör det extra intressant är att jag har tagit ur säkringen till fönsterhissarna (nr2) utan att det hjälper.

I vintras höll c-låset ensamt på och dummade sig på liknande vis men det felet försvann av sig självt lika plötsligt som det uppkom.

Jag är tacksam för alla förslag på lösningar jag kan få. Det är inte så kul om bilen öppnar fönstren på vid gavel när det regnar tex och det känns ju inte så käckt att parkera på stan om bilen när som helst kan låsa upp dörrarna...

AutoCool
7 juni 2012 · 197 Inlägg

Bara lite generellt råd ...

Är inte bilen släkt även med Ford Galaxy och Seat Alhambra? Då får du mer att googla med i så fall...

Kolla om du har ett skadat gummiskydd på kabelhärvan mellan dörren och karosseriet, har du det då skulle jag misstänka att du har kabelbrott i kabelhärvan från att kablarna har blivit klämd. Du skrev inte vilken fönsterhiss men det är ett vanligt orsak till elfel på dörren som öppnas/stängas oftast (dvs till föraren) Lycka till. mvh, Henry/AutoCool

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
IX ____________________________________
7 juni 2012 · 1 340 Inlägg

Masve skrev:
Jag kanske är kass på att googla?

Svar: ja big_smile

Sök: vw sharan window problems
http://www.bba-reman.com/forums/Topic79048.aspx

(vill inte vara dryg haha tongue)

som tråden föreslår så kanske det är vid bakluckan (var nytt för mig att VW kopplade så) som du har något kabelbrott

Lycka till smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
AutoCool
7 juni 2012 · 197 Inlägg

Tycker det är dags för ett nytt ord som betyder "att fuska genom att kolla på google". "Googluska" kanske? cool

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Masve
7 juni 2012 · 3 Inlägg

AutoCool skrev:
Är inte bilen släkt även med Ford Galaxy och Seat Alhambra? Då får du mer att googla med i så fall...

Jo, det är samma lika. Shambraxy... cool


AutoCool skrev:
Kolla om du har ett skadat gummiskydd på kabelhärvan mellan dörren och karosseriet, har du det då skulle jag misstänka att du har kabelbrott i kabelhärvan från att kablarna har blivit klämd. Du skrev inte vilken fönsterhiss men det är ett vanligt orsak till elfel på dörren som öppnas/stängas oftast (dvs till föraren) Lycka till. mvh, Henry/AutoCool

Tack tack.

Det är alltså alla fönstren som åkt ner...
Kabelhärvan till bakluckan ser aningen klämd ut. Precis som RightFront föreslår så är den är starkt misstänkt...

Följdfråga: Är kabelhärvan så pass homogen och åtkomlig så att man kan åka på skroten och köpa en och byta ut den relativt enkelt??

IX ____________________________________
9 juni 2012 · 1 340 Inlägg

Masve skrev:
Följdfråga: Är kabelhärvan så pass homogen och åtkomlig så att man kan åka på skroten och köpa en och byta ut den relativt enkelt??

Tycker de brukar var ont om sådana på skroten? dessutom kan ju härvan du tar på skroten vara sönder eller påväg att gå sönder den också!

Är du någorlunda händig och har krympslang, kabel och lödkolv så är det ju lättast att byta till nya kablar i härvan bara smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
MartyCentury
9 juni 2012 · 20 Inlägg

Hej! Vill bara säga att det drabbade min ford också, alltid när jag låst bilen gått iväg så åkte dom ner. vem som helst hade kunnat sno grejjer ur den.

slutade använda nyckeln med fjärr då slutade dom åka ner. antog att det var nyckeln som var trasig och så fort jag klämde på den (tex. vrider tändningen eller stoppar den i fickan) så hörde man typ hur det klicka från bilen och vipps så åkte dom ner.  hmm. gillar att det sker utan ström..? dock så vet jag också att bagagelåset slutade fungera dessutom? fanns också med på nyckeln men slutade även fungera med knappen på luckan med efter ett tag.

I live my life a quarter mile at the time
AutoCool
10 juni 2012 · 197 Inlägg

Håller med RightFront att det är bättre och billigare att TESTA kabelhärvan och att det som du hittar på bildemo kan också vara trasigt. Är du osäkert om hur man använder en multimeter för att hitta kabelbrott så kan du "youtuba" efter "continuity test".

Det finns säkert massor av kablar i kabelhärvan, men hittar du en trasig kabel så kan du oftast dra ut bara den som är trasigt och ersätta bara den. Om du måste öppna gummiskyddet för att byta kabeln (till exempel om kabelhärvan är även tejpad ihop) då kan du använda superlim för att limma ihop gumminskyddet igen. Superlim fungerar ganska bra för att limma gummi mot gummi.

Eller kolla priset för en ny kabelhärva hos VW, det kan vara  billigare än du tror..

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang