Får polisen öppna motorhuven ??

Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
6 juni 2012 · 114 Inlägg

har dom nått lagligt stöd för det?   kan man neka dom att kolla under huvven dvs om dom ber en öppna den ?

Remember Everything Forgive Nothing
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2012 · 17 563 Inlägg

Foxxen skrev:
har dom nått lagligt stöd för det?   kan man neka dom att kolla under huvven dvs om dom ber en öppna den ?

Ja. Utan tvekan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TLO
6 juni 2012 · 1 062 Inlägg

Foxxen skrev:
har dom nått lagligt stöd för det?   kan man neka dom att kolla under huvven dvs om dom ber en öppna den ?

Ja vid skälig misstanke om brott. Du kan alltid neka men då spär du bara på misstanken och allt blir värre, än om man bara är smidig och öppnar huven.

"You Go, we go!"
SOLFILM Ocean Race NR:1
6 juni 2012 · 475 Inlägg

Tvivlar på det! Har för mig om det är vanliga trafikpoliser så måste dom ha tillstånd eller bevis för brott ska begåtts fö att få gå igenom bilen!
Är det trafikinspektions poliser så är det bara snällt öppna huven!
mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
beckstroem
6 juni 2012 · 871 Inlägg

jag låter alltid poliserna öppna å kolla, tycker det är bättre att låta dem göra som dem vill för då är dom alltid trevliga smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2012 · 17 563 Inlägg

De får kolla under huven. Det räcker att de misstänker att du har ett sportluftfilter monterat... Misstanke om brott alltså. Däremot får de inte snoka runt i fordonet eller kolla i bagage utan en husrannsakan om jag inte minns fel. Fast den kan de få när som helst via ett telefonsamtal bara. Dygnet runt. Sätter du dig på tvären blir det ingen fortsatt resa utan att de är nöjda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
6 juni 2012 · 114 Inlägg

HM  borde rent juridiskt sätt vara samma regler som att få gå igenom bilens bagageutrymme  DVS även om det är bagageluckan dom vill titta i  eller titta in i  motorutrymmet  bägge fallen är ju vid misstanke om brott !

Remember Everything Forgive Nothing
Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
6 juni 2012 · 114 Inlägg

ska fråga några högre personer  inom polisväsendet om just detta så att vi får en klarhet i vad som faktiskt gäller !att fråga nån vanlig trafik polis på gatan  är bara korkat då man vet att dom istortsett  "vet" att dom kan göra vad dom vill !

Remember Everything Forgive Nothing
arenwik
6 juni 2012 ·

Foxxen skrev:
ska fråga några högre personer  inom polisväsendet om just detta så att vi får en klarhet i vad som faktiskt gäller !att fråga nån vanlig trafik polis på gatan  är bara korkat då man vet att dom istortsett  "vet" att dom kan göra vad dom vill !

Gör det, blev nyfiken nu.
Poliserna ute på gatan vet ju knappt själva vad som är lagligt och inte lagligt lol

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2012 · 17 563 Inlägg

Foxxen skrev:
ska fråga några högre personer  inom polisväsendet om just detta så att vi får en klarhet i vad som faktiskt gäller !att fråga nån vanlig trafik polis på gatan  är bara korkat då man vet att dom istortsett  "vet" att dom kan göra vad dom vill !

Har en "Sheriff" som mina föräldrar känner. Ska se om jag får tag på honom imorgon. Han är Polischef i U-valla och Växsjö och bör veta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
6 juni 2012 · 114 Inlägg

mejlat diverse  polis "styrkor" nu  får se vad dom svarar !   kommer lägga upp  deras svar här  DVS OM  dom nu svarar smile

Remember Everything Forgive Nothing
5E
6 juni 2012 · 92 Inlägg

För mig känns det som är man misstänkt för nånting som ger fängelse straff då får dom öppna och rota igenom hela bilen. Är man inte misstänkt för nånting som ger fängelsestraff har man rätt att neka dom kolla bilen inklusive under huven. Men jag har säkert fel ändå.

nordstromj
6 juni 2012 · 1 772 Inlägg

Klart dom får, dom får göra precis vad dom vill.

Iallafall när den står en stum svensson gapande bredvid.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
TLO
6 juni 2012 · 1 062 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
De får kolla under huven. Det räcker att de misstänker att du har ett sportluftfilter monterat... Misstanke om brott alltså. Däremot får de inte snoka runt i fordonet eller kolla i bagage utan en husrannsakan om jag inte minns fel. Fast den kan de få när som helst via ett telefonsamtal bara. Dygnet runt. Sätter du dig på tvären blir det ingen fortsatt resa utan att de är nöjda.

Precis. Varför skall man sätta sig på tvären när man inte har något att dölja? Eller erkänna sitt "brott" och kanske bara få en vänlig tillsägelse istället för böter eller värre? Varför tuppa sig och försöka "lära Poliserna sitt jobb"? Men det är väl det vanliga Polishatet som spökar som är så vanligt på garaget.org tyvärr.

Misstanke om brott
Husis på fordonet.

Polisen kan och får.

"You Go, we go!"
Streetfreak
6 juni 2012 · 693 Inlägg

Håller med helt! varför "tuppa" sig?

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
KHRacing
6 juni 2012 ·

nordstromjimmy skrev:
Klart dom får, dom får göra precis vad dom vill.

Iallafall när den står en stum svensson gapande bredvid.

Därför man skall ha koll på läget... inget olagligt i att ha en trasig vajer till huvlåset.

granadadr
6 juni 2012 · 7 303 Inlägg

polisen får inte titta under huven hur somhelst har jag hört,, men som många sagt,, visar vi inte så får de ju bara beslut om det wink så i slutändan så förlorar vi å inte polisen

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Mervolic Yawn...
6 juni 2012 · 3 151 Inlägg

Dessutom brukar dem bli sura om man inte samarbetar, och då finns stor risk att dem börjar leta efter massa andra fel också...

granadadr
6 juni 2012 · 7 303 Inlägg

Mervolic skrev:
Dessutom brukar dem bli sura om man inte samarbetar, och då finns stor risk att dem börjar leta efter massa andra fel också...

precis,, å dessutom tar det en jävla tid,, såg en vanlig bil vid kanten,, de stod där ca en timma,,

nordstromj
6 juni 2012 · 1 772 Inlägg

granadadr skrev:

Mervolic skrev:
Dessutom brukar dem bli sura om man inte samarbetar, och då finns stor risk att dem börjar leta efter massa andra fel också...

precis,, å dessutom tar det en jävla tid,, såg en vanlig bil vid kanten,, de stod där ca en timma,,

Prioriteringar kallas det.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang