Audi a4 1.8ts oljelampan lyser

Latino
8 juni 2012 · 48 Inlägg

Hejsan.

Det är så att jag har ett problem med att olje lampan lyser (den röda).

När det har hänt så har jag stannat och kollat på oljestickan och på oljetrycksmätaren.
Allt är som vanligt, har fått göra det här ett par gånger och har även märkt att lampan bara lyser när jag kör bilen mer än nån timme eller så, börjar misstänka att oljan jag har i (castrol edge 5-30w) är för tunn så att den inte smörjer som den ska.
Nu har jag haft det här problemet sen jag köpte bilen har även varit i en bilverkstad som genomförde servicen och gjorde motorflush, men problemet har varit den samma det här gjorde jag för ungefär 6 månader sen.

Kanske någon som har erfarenhet av detta, eller vet någon som har haft problem och åtgärdat det.

Förresten så har motorn nästan gått 20000 mil.

MarcusGronberg Lowlife
8 juni 2012 · 809 Inlägg

byt ut givaren till oljemätarn.. !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
Latino
8 juni 2012 · 48 Inlägg

Har redan gjort det, för knappt en månad sen och det är samma problem.

KHRacing
8 juni 2012 ·

Sliten oljepump va ?

tonimakaroni
8 juni 2012 · 747 Inlägg

Bara plocka ner tråg och ventilkåpa och rengöra och byta ut silen, ska du vara på säkra sidan bör du byta oljepump också.

/ Toni Larsson
Latino
8 juni 2012 · 48 Inlägg

Ok, får väll göra det, hur mycket tror ni detta går på i en bilverkstad, kanske därför mina ventil lyftare låter som fan också..?

Tobbetdi Diesel ska man ha!
8 juni 2012 · 482 Inlägg

Byt oljesilen! Omkring 10-12.000 kr lär det kosta då det är stort jobb eftersom ramen under motor ska ner och sen är det en massa andra saker som ska göras.  Har själv gjort detta ett par gånger.

Senast redigerat av Tobbetdi (8 juni 2012)

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
VAnd3rsson
8 juni 2012 · 438 Inlägg

Då är det dags för en avkoksning och det innebär att du får först köra bilen med en flaska motorrens på tomgång en timme,tappa av oljan, plocka ner sumpen och byta eller rengöra silen till oljepumpen och göra rent sumpen.
Dina problem är väldigt vanligt på just 1,8 t motorerna.
Såfort det börjar klydda med oljetrycket så måste man göra en avkoksning för det hjälper inte att bara göra en engineflush.
man måste rengöra eller byta silen,

Mvh VAnd3rsson

Volvo 740 "Snövit" (1988)
Latino
8 juni 2012 · 48 Inlägg

Ok fan det var inga bra nyheter för mig då jag pluggar just nu så jag har inte mycket pengar att göra det här, kan man endå köra eller vad finns det för risker ?

Tacksam för alla svar.

Senast redigerat av Latino (8 juni 2012)

Tobbetdi Diesel ska man ha!
8 juni 2012 · 482 Inlägg

Kör inte med bilen! Oljesilen riskerar att täppas igen helt och då får motorn ingen smörjning eftersom oljetrycket saknas och då finns det risk för motorras.. Det beövs inte många 100 meter för att motorn ska rasa

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Latino
8 juni 2012 · 48 Inlägg

Ok..men nu är det så att sedan jag köpte bilen har det varit sådär och även efter jag gjorde servicen som jag skrev tidigare, oljetrycket verkar den samma även när oljelampan lyser och jag har kört bilen sen dess nästan varje dag och lampan lyser ju inte alltid, utan det händer när man kör nån timme, annars lyser den aldrig kan hända att den lyser en gång i månaden eller en gång i veckan...

zalle08
9 juni 2012 · 26 Inlägg

Latino skrev:
Ok..men nu är det så att sedan jag köpte bilen har det varit sådär och även efter jag gjorde servicen som jag skrev tidigare, oljetrycket verkar den samma även när oljelampan lyser och jag har kört bilen sen dess nästan varje dag och lampan lyser ju inte alltid, utan det händer när man kör nån timme, annars lyser den aldrig kan hända att den lyser en gång i månaden eller en gång i veckan...

Varför tror du att oljetrycket verkar den samma även när oljelampan lyser? Om du inte har monterat en oljetrycksmätare så kan du väl inte se oljetrycket?

LeafBox Lat Perfektionist
9 juni 2012 · 6 359 Inlägg

Men shit, om det ens finns ngt kvar utav motorn, för guds skull, sluta kör med den och rensa silen!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
JUSTer
9 juni 2012 · 451 Inlägg

De är oljesilen som är igensatt.

trycket dippar då och då och varninslampa tänds,

Har kört med tryckmätare och de går att köra med bilen, trycket kan försvinna för nån sekund bara för att sedan återkomm

Du måste släppa ner framvagansbryggan för att få ner tråget!

Bultarna som sitter till tråget längst in bakom svänghjulet, insexor storlek fem vinkelbar huvud. var försiktig där så du inte rundar den!!

ganska enkelt jobb om du har tillgång

Latino
9 juni 2012 · 48 Inlägg

Ok...Nej jag har inte tillgång till att kunna skruva nånstans..och när jag skrev att jag hade samma oljetryck, då menade jag att måtaren som visas på intrumment tavlan är densamma hela tiden mellan..

Känns lite dumt att fråga såhär här nu men jag gör det endå, finns nån i stockholms trakten som kan hjälpa mig att göra detta? alltså självklart får du något för hjälpen...

fish Allfixare
9 juni 2012 · 1 475 Inlägg

Mätaren som finns i instrumenthuset är oljeTEMP mätaren, inte tryck. Ner med tråget, BYT silen, rensa pickup röret och tråget sätt ihop skiten och kör. Eller så kör du vidare nu och byter motor om ett tag när den har rasat pga snålhet/lathet/dumhet.

mb_pucken
9 juni 2012 · 5 090 Inlägg

när du ändå har ner silen och gör ren den skulle jag passa på att lyfta på ventilkopan och kolla kamkediesträckaren. dom brukar ha en tendens till att bli täpta och sträcka kedian på tok för mycket. sen kolla kamaxellagren.. brukar vilja ge sig dom med när den går med dåligt oljetryck. sen brukar det vara en bra ide att byta oljetrycksröret till turbon. den brukar bli tät den med. jobbar som vag mekaniker och har stött på en uppsjö av motorer med samma fel. och efterssom du skrev att dina lyftare låter så kan toppen mycket väl vara på gång. och har du sen åkt länge med detta fel brukar de tyvärr resultera i att dom tagit skada i lager osv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Latino
9 juni 2012 · 48 Inlägg

Ok, tack för all hjälp!

zalle08
10 juni 2012 · 26 Inlägg

mb_pucken skrev:
när du ändå har ner silen och gör ren den skulle jag passa på att lyfta på ventilkopan och kolla kamkediesträckaren. dom brukar ha en tendens till att bli täpta och sträcka kedian på tok för mycket. sen kolla kamaxellagren.. brukar vilja ge sig dom med när den går med dåligt oljetryck. sen brukar det vara en bra ide att byta oljetrycksröret till turbon. den brukar bli tät den med. jobbar som vag mekaniker och har stött på en uppsjö av motorer med samma fel. och efterssom du skrev att dina lyftare låter så kan toppen mycket väl vara på gång. och har du sen åkt länge med detta fel brukar de tyvärr resultera i att dom tagit skada i lager osv.

Vad täpps det till med? Oljeslam?

mb_pucken
10 juni 2012 · 5 090 Inlägg

Japp eller oljekox eller hur det stavas. En svart tjock beläggning som sätter igen dom flästa små hål. Har sett allt för många exempel på jobbet. Vissa motorer har gått å rädda, andra är bara att byta ut.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang