Kapa fjädrar Mercedes w116?

chevrolet_57
15 juni 2012 · 11 Inlägg

Nu äre så att jag bestämt mig för o kapa fjädrarna på min merca.
De jag undrar över är: Hur många varv är lagom o ta? Den ska bli låg, men kanske inte totalt bottsänkt.
Hur ska jag gå till väga om jag ska kapa fjädrarna på plats? De verkar ju inte va några fjädrar o leka med (Väldigt styva). tongue
Tacksam för svar! smile

Mercedes 280 SE "w116" (1973)
Clintan66
15 juni 2012 · 2 011 Inlägg

Ska du kapa dem på plats så ta fjäder spännare och dra ihop resten som inte ska kapas bort. Har du otur så är där en jäkla malle och kan gå snätt när du kapar genom fjädern om du har otur. Jag hade inte chansat med dem på plats alla fall. Fjädern sitter för sig själv på denna också om jag minns rätt eller du har dämparen inuti fjädern där bak?

Har du inga, så finns det på Biltema för c:a 125:-

Jag hade tagit 2 varv först och sett hur det blivit. Mest så du inte tar för mycket. Jobbigt att få upp den sen.

Senast redigerat av Clintan66 (15 juni 2012)

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
chevrolet_57
15 juni 2012 · 11 Inlägg

Okej smile

Mercedes 280 SE "w116" (1973)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
15 juni 2012 · 5 042 Inlägg

börja med 3 varv. 2 varv får bilen o bara bli ( Finsänkt )
3 varv o mer där börjar sänkandet på riktigt big_smile

C H E V R O L E T <3
Clintan66
15 juni 2012 · 2 011 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
börja med 3 varv. 2 varv får bilen o bara bli ( Finsänkt )
3 varv o mer där börjar sänkandet på riktigt big_smile

Härligt big_smile

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Absinthe-Racing
15 juni 2012 · 310 Inlägg

Känner igen bilen. Är inte det här Turbo Dieseln som jag hittade på blocket jag ringde och tjatade på säljaren att släppa om jag skyndade mig innan han som skulle titta på den var framme?

torsten-r
15 juni 2012 · 2 Inlägg

Fjädrarna är väldigt styva och långa så att kapa på plats är fullkomligt livsfarligt och likaså att använda vanliga fjäderspännare(googla lite kring sänka och byta/kapa fjädrar och mercedes om du inte tror mig).

Angående hur mycket du skall ta av så har jag inget bra tips men om det finns mellanlägg också (som på bla. w124) så kan man ju finjustera lite där.

chevrolet_57
15 juni 2012 · 11 Inlägg

Absinthe: jo jag var den första som ringde på bilen hehe :p
Torsten: jo jag har märkt de, jag funderar på o ta en lång gängstång med ett par muttrar och en platta i varje ände o skruva ihop, så drar ju inte fjädern iväg någonstans om man spänner ihop det och kapar?

Mercedes 280 SE "w116" (1973)
torsten-r
16 juni 2012 · 2 Inlägg

chevrolet_57 skrev:
Torsten: jo jag har märkt de, jag funderar på o ta en lång gängstång med ett par muttrar och en platta i varje ände o skruva ihop, så drar ju inte fjädern iväg någonstans om man spänner ihop det och kapar?

Skall jag vara ärlig så bangade jag på att ta bort fjädrarna på min 124:a då jag inte hade verktyg till det. Om du vill göra det och inte köpa spännare så är mitt tips att låna/hyra det på någon verkstad, det känns dumt att chansa och även om din variant med gängstång kanske gör att fjädern inte  hoppar iväg så kan den säkert hoppa snätt eller böja sig vilket kan bli lite jobbig i ett trångt hjulhus.

Team-Adolfsson Gödseldräng
16 juni 2012 · 4 529 Inlägg

torsten-r skrev:

chevrolet_57 skrev:
Torsten: jo jag har märkt de, jag funderar på o ta en lång gängstång med ett par muttrar och en platta i varje ände o skruva ihop, så drar ju inte fjädern iväg någonstans om man spänner ihop det och kapar?

Skall jag vara ärlig så bangade jag på att ta bort fjädrarna på min 124:a då jag inte hade verktyg till det. Om du vill göra det och inte köpa spännare så är mitt tips att låna/hyra det på någon verkstad, det känns dumt att chansa och även om din variant med gängstång kanske gör att fjädern inte  hoppar iväg så kan den säkert hoppa snätt eller böja sig vilket kan bli lite jobbig i ett trångt hjulhus.

på 124an lossar du ju bara länkarmen o släpper ner den och fjäder med domkraft den åker ingenstans har man gort xx antal gånger.


jag kapade på plats på min w115 tog fjäderspännare funkar kanon och 3 varv brukar va lagom så ut o kapa på wink
o det funkar fint med gängstång o lagom stora plattor. alla sätt e bra utom dom dåliga wink o man måste ju lära sig dom dåliga me ^^

Senast redigerat av Team-Adolfsson (16 juni 2012)

chevrolet_57
17 juni 2012 · 11 Inlägg

Jag körde med gängstång, spände ihop fjädern och kapade 3 varv. Sen efter de tog jag fjäderspännarna, skruva loss gängstången och släppte på fjäderspännarna och peta samtidigt rätt fjädern med en kofot :p

Mercedes 280 SE "w116" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang