Reparera ful buckla i plåten

benzin
16 juni 2012 · 68 Inlägg

Jag backade in i en stor flaggstång härom dagen sad
Det blev en ordentlig intryckt buckla på bakvagnen. Total plastisk deformation (dvs inget som kan fjädra tillbaka).

Finns nån enkel metod att hyfsa till skadan, framförallt för att räta ut plåten? Jag bryr mig inte om det syns att det varit en skada, eftersom bilen har flera andra småbucklor o skavanker.

Bifogar en bild på skadan. För övrigt är bilen en Mitsubishi Colt från 2003.

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-c33999a0e841fd77d20dcef5cf7e05c4.jpg

loow Jävel
16 juni 2012 · 2 018 Inlägg

Försök knacka ut plåten från insidan till att börja med. Du får väl ta något träskaft och slå på då det ser rätt trång ut. Sen kan du lägga lite spackel och slipa och sen gå på med en sprayburk.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Evildan
16 juni 2012 ·

Tänk på att när du försöker rikta plåten, slå den inte längre ut än den kringvarande plåten så du får en +bula, en sådan kan du inte dölja lika enkelt med spackel.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
16 juni 2012 · 5 042 Inlägg

Ajajaj. Har plåten nere i hörnet vikt sig dubbelt ???
Den kan bli svår o fixa helt utan att byta ut. Men du kan ju alltid fullaga bilen. buckla ut den så mkt du kan o klarar själv. sen spackla/tenna resten sen grunda o färga.
eller köp ekonomi plåt o forma o svetsa dit .

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (16 juni 2012)

C H E V R O L E T <3
benzin
24 juni 2012 · 68 Inlägg

Tack för alla svar. Jag gav mig ut med hammare och träklotsar och bankade ut bucklan. Det krävdes en hel del våld men resultatet blev rätt OK (bifogar bild nedan).

Nästa steg: spackling? Vilken typ? Ska man slipa eller grunda innan spackling?

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-364e5a5f2d585376d20f93a70de1d2af.jpg

Senast redigerat av benzin (24 juni 2012)

fish Allfixare
24 juni 2012 · 1 475 Inlägg

Börja med att knacka in det du har bankat ut för långt... "topparna" så att säga. Sen går du över med spackel, grundfärg, färg och sist klarlack. Maskera inte några kanter på färgen då det bara blir skit enligt mig utan försök att dimma ut färgen mot bilens originallack, sen dimmar du klarlacken lite längre. lägg på några lager med klarlack så du kan polera upp en blank yta sen!

loow Jävel
25 juni 2012 · 2 018 Inlägg

Mina erfarneheter säger att glasfiberspackel håller bäst, men att det är ett helvete att slipa.
Finspackel spricker lite lättare men är mycket lättare att slipa och få en fin yta.

Biltemas glasfiberspackel funkar bra, men inte finspacklet. Det är drygt att slipa.
Köp hellre Sikkens finspackel om du väljer det. Mycket mer lättarbetat.

OBS, mina erfarenheter. Säger inte att det måste vara så.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang