Turbo Konventera

Erick
24 juni 2012 · 4 767 Inlägg

Confide skrev:

amoreex skrev:
Usch för Kombi..

Nä det är som de flesta vet att som studerande 18 åring så är budgeten ganska så låg.. wink

Precis, därför så turbokonverterar man inte.
Bättre att kolla på ett bättre alternativ istället då eller helt enkelt infinna sig att man är fast vid det man har wink.

Kan lova att du behöver grejer för minst 10k för att turbokonvertera, en hel del egen kunskap om att svetsa och skruva, samt tillgång till kap, svets, slipmaskiner osv..

Jag turbokonverterade frugans gamla Lupo och det gick på 10k och då jagade jag varenda del begagnat eller på ebay för att hålla nere kostnaderna! Och då fick en hel del grejer av kompisar som hade saker liggande också, samt slapp betala för svetsgas och sånt.

Så kortfattat, det är mkt billigare att sälja bilen du har och köpa en med mer effekt från början.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
xXSammy
24 juni 2012 · 6 595 Inlägg

amoreex skrev:

Confide skrev:

amoreex skrev:
Usch för Kombi..

Nä det är som de flesta vet att som studerande 18 åring så är budgeten ganska så låg.. wink

Precis, därför så turbokonverterar man inte.
Bättre att kolla på ett bättre alternativ istället då eller helt enkelt infinna sig att man är fast vid det man har wink.

Har därför som plan att när man sen fått jobb efter skolan spara pengar och köpa en Rx-7a med Twin Turbo (:

Asså..Ja, väldigt många här på detta forum har lyckats med samma sak. De japanska sportbilarna är billiga som smör på alla sätt.

Köp ett Cold-Air intake (Inge billigt skit, motorn gillar inte sånt) från AEM, Greenfilters, K&N etc.
Ska du byta avgasrör så byt mellanröret och bakåt som är modell anpassat. Om du nu inte är bra på svetsa, skarva m.m.

De/Dem
henke_92 TBM NINJA
24 juni 2012 · 917 Inlägg

För att få ut nått av din turbokonvertering å att de lirar så måste du nog ha standalonesprut å redan där snackar vi 10tusen plus 10års erfarenhet så de ser nog mörkt ut, tyvärr har man nog aldrig som 18åring råd med en snabb bil, jag e 20 nu å började IDAG, sänka ner min turbomotor

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 juni 2012 · 7 253 Inlägg

hade inte ens funderat på att börja trimma om du har liten budget

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
25 juni 2012 · 1 163 Inlägg

amoreex skrev:

Confide skrev:

amoreex skrev:
Usch för Kombi..

Nä det är som de flesta vet att som studerande 18 åring så är budgeten ganska så låg.. wink

Precis, därför så turbokonverterar man inte.
Bättre att kolla på ett bättre alternativ istället då eller helt enkelt infinna sig att man är fast vid det man har wink.

Har därför som plan att när man sen fått jobb efter skolan spara pengar och köpa en Rx-7a med Twin Turbo (:

Mervolic skrev:

amoreex skrev:
Jo men hur blir det med avgaserna då?
Man vill väl ändå att de skjuts ifrån bilen?

Har funderat på t ex en sån här

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/motor … 6mm-2.html

Men då måste jag väl ha någon form av adapter så att mitt orginal rör som sitter där redan får samma tjocklek som de nya röret?



Vet ej vad de är för tum orginal...

Jo, men jag menar att du ska byta slutdämparen mot ett rakt rör i stället. Det borde göra susen.

Jo det kanske det gör.. Men tycker dock de är rätt så snyggt när man ser t ex en kromad dämpare där bak smile

Hur mycket pengar hade du tänkt lägga på bilen?

~Andy~
amoreex
25 juni 2012 · 2 712 Inlägg

Osäker på det. men något jag bestämt är att de blir ej något med turbo t ex^^

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Zwudda Refined
25 juni 2012 · 1 770 Inlägg

Den hårda sanningen för dig är att sälja bilen och köpa en annan med Turbo original. Både billigare, bättre och lättare än att jobba på din bil om det är effekt ökning du är ute efter.

amoreex
25 juni 2012 · 2 712 Inlägg

Jag är absolut inte intresserad av att göra sig av med min bil som jag skrivit i ovanstående kommentarer...

Var bara intresserad ifall de gick relativt billigt...

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
SportPilot Ubåtsingenjör
25 juni 2012 · 7 253 Inlägg

amoreex skrev:
Jag är absolut inte intresserad av att göra sig av med min bil som jag skrivit i ovanstående kommentarer...

Var bara intresserad ifall de gick relativt billigt...

billigt .. beror ju på vad du tycker är billigt

är du beredd att lägga mellan 30-100 000 beroende på hur mycket du kan göra själv

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
amoreex
25 juni 2012 · 2 712 Inlägg

Suck.. jag har redan sagt att de ej blir av. var mest av rent intresse som jah vill veta vad de skulle kosta ungefär..

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
SportPilot Ubåtsingenjör
25 juni 2012 · 7 253 Inlägg

amoreex skrev:
Suck.. jag har redan sagt att de ej blir av. var mest av rent intresse som jah vill veta vad de skulle kosta ungefär..

jaha smile har inte läst hela tråden

jag hade lagt pengarna på sänkningssats och riktiga fälgar istället smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
amoreex
25 juni 2012 · 2 712 Inlägg

Mjo dock lägger jag ej 10 000 på snygga fälgar till den här bilen.. hade jag dock kunnat ha dem till nästa bil hade de varit en annan sak.. men det är inte det lättaste och hitta en bil som har bara 4 hjulbultar?! ;o

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Mervolic Yawn...
25 juni 2012 · 3 151 Inlägg

Använd spacers då? Med 4->5-bult.

kannebanne
25 juni 2012 · 2 046 Inlägg

Mervolic skrev:
Din bil har väl inte turbo? Som jag har förstått det ger chiptrim nästan ingen effektökning på en sugmotor...

Det är dyrt och svårt att trimma en sugmotor egentligen, men jag överlåter svarandet till någon som har större koll på det...

Chippar jag min och byter rör så får jag över 400 hk

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
olof102
25 juni 2012 · 342 Inlägg

Du har inte funderat på att etanolkonvertera den? Borde ju ge lite effekt det också + etanolen är betydligt billigare i drift än bensinen.

Kanske inte ens är möjligt med den bilen, vad vet jag, hade dock varit rätt fräckt wink


Måste bara kommentera ovanstående talare:

Hur är det möjligt att ett chipp och avgasrör skulle ge 50hk på en sugmotor?

Avgasröret i sig ger ingen effektökning. Det som kan göras i programvaran är justering av tändmapp i stort sätt.
Och det ger på sin höjd 5-10 hästar, eftersom den redan är bra optimerad från fabrik.

Senast redigerat av olof102 (25 juni 2012)

Mervolic Yawn...
25 juni 2012 · 3 151 Inlägg

kannebanne skrev:

Mervolic skrev:
Din bil har väl inte turbo? Som jag har förstått det ger chiptrim nästan ingen effektökning på en sugmotor...

Det är dyrt och svårt att trimma en sugmotor egentligen, men jag överlåter svarandet till någon som har större koll på det...

Chippar jag min och byter rör så får jag över 400 hk

Men...en S6 har väl för det första turbo? Och för det andra, hur många hästar har den original då? yikes

kannebanne
25 juni 2012 · 2 046 Inlägg

Mervolic skrev:

kannebanne skrev:

Mervolic skrev:
Din bil har väl inte turbo? Som jag har förstått det ger chiptrim nästan ingen effektökning på en sugmotor...

Det är dyrt och svårt att trimma en sugmotor egentligen, men jag överlåter svarandet till någon som har större koll på det...

Chippar jag min och byter rör så får jag över 400 hk

Men...en S6 har väl för det första turbo? Och för det andra, hur många hästar har den original då? yikes

Nä de e en sug v8a med 346 hästar original

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Mervolic Yawn...
25 juni 2012 · 3 151 Inlägg

kannebanne skrev:
Nä de e en sug v8a med 346 hästar original

Det motsvarar ju en ökning på minst 13,5% då... Har man en motor med 150hk så får man alltså 170 hk efter en sådan chippning. Inte så mycket, men iaf lite grann... smile

amoreex
25 juni 2012 · 2 712 Inlägg

olof102 skrev:
Du har inte funderat på att etanolkonvertera den? Borde ju ge lite effekt det också + etanolen är betydligt billigare i drift än bensinen.

Kanske inte ens är möjligt med den bilen, vad vet jag, hade dock varit rätt fräckt wink


Måste bara kommentera ovanstående talare:

Hur är det möjligt att ett chipp och avgasrör skulle ge 50hk på en sugmotor?

Avgasröret i sig ger ingen effektökning. Det som kan göras i programvaran är justering av tändmapp i stort sätt.
Och det ger på sin höjd 5-10 hästar, eftersom den redan är bra optimerad från fabrik.

Lär det inte bli dyrt att etanolkonventera? ;o
och är det inte sämre effekt i etanol ? :s

Har för mig det eller något.. och bilen dricker väl mer och man måste väl reg bes den då? ;o

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
olof102
25 juni 2012 · 342 Inlägg

Dyrt att etanolkonvertera - Nej
Här kan du köpa ett E85FFV kit som passar till alla 4 cylindriga insprutningsmotorer som möjliggör att tanka ren E85. http://www.tankaetanol.nu/Etanol-E85/

Sämre effekt - Nej, tvärt om. Om nått kan du vinna lite effekt. Runt 20% effektökning brukar etanolen i sig ge.

Dricker mer Ja, men etanolen är betydligt mycket billigare än bensinen så det blir i vilket fall som helst billigare att köra på etanol.

Räknar man på 1000 mil (och att bilen drar 0,8l/milen på bensin och 1,1l/milen på etanol)

Bensin: 1000 * 0,80 * 15,50 = 12400
Etanol: 1000 * 1,1 * 9,50 = 10450

På 1000 mil tjänar du alltså 1950kr. På 1000 mil har du alltså tjänat igen pengarna för konverteringskittet.

Ang. bilprovningen så tror jag inte det blir några problem. Det finns ju JÄTTEmånga som kör etanolkonverterade bilar och kör rätt igenom besiktningen U.A.
Fördelen är ju att du får bättre avgasvärden.

Senast redigerat av olof102 (25 juni 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang