Cheva Van G20 -86 Funderingar kring automatlådan

Biemer
29 juni 2012 · 110 Inlägg

Hej. Jag har nyss köpt en G20 Van, tycker den växlar lite konstigt och försöker reda ut vad jag har för låda egentligen.

Tråget ser ut som en TH350, fyrkantigt med vänstra bakre hörnet sneddat, och det är 13bultat. Då ska det alltså var en 3stegad?
Men blir lite brydd för på växelreglaget har jag PR(D)D21. Som att det skulle vara med OD. Får dock inte i 1an samt att den växlar bara 3steg om jag har den i (D) och bara 2 om jag har den i D. Så det måste ju tyda på att den är 3stegad utan OD och att då någon har bytt från en låda med OD till en utan, eller hur?

Om jag har utrett det rätt så har jag bara ett bekymmer kvar och det är att jag tycker den lägger i trean så sent och "hårt" samt att den växlar inte ner om jag trycker på och det går tungt så den bör växla ner. Gör oftast inte det om jag slår pedalen helt i botten heller.

Ska byta olja och filter i den men känns som det är nå mer problem. Vajern var rätt slak, kunde dra vajern 1cm extra när jag hade gasspjället på fullt, skulle då justera den men fanns ingen mer justeringsmån på vajerfästet. Går det att justera på något vis i lådan eller är vajern sträckt så jag måste byta den?
Provade bara provisorisk att sätta en stripe på vajern så den var i princip helt spänd vid fullt gasspjäll men ingen skillnad.

Tacksam om ni har nå funderingar och tips smile

RD_87 Skrotsamlare
30 juni 2012 · 4 031 Inlägg

Troligen har någon bytt låda & kanske använt den gamla vajern som hör till en Th700? Bara en gissning. Om den inte växlar som den ska så kan du ta en till på vakummodulatorn, tror att det finns på alla GM?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 juni 2012 · 14 082 Inlägg

Troligen så blev det en 350-låda istället för en 700-låda som det troligen ska sitta på en van, jag har 700 på min 88:a med PR(D)D21 och allt fungerar. Dom kanske hade en 350-låda liggandes i nåt hörn och skräpade. Pröva det som RD_87 skriver om annars vet inte jag heller vad det är.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Biemer
3 juli 2012 · 110 Inlägg

RD_87 skrev:
Troligen har någon bytt låda & kanske använt den gamla vajern som hör till en Th700? Bara en gissning. Om den inte växlar som den ska så kan du ta en till på vakummodulatorn, tror att det finns på alla GM?

Ja jag misstänker det. Ska leta rätt på en vajer från en 350 och se hur det blir. Helst skulle man ju ha fått tag på en 700 låda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang