Tryckar byte samt kamremsbyte 850 T5 . Vill inte starta efter bytet! Hjälp?

evolvoline
1 juli 2012 · 37 Inlägg

Tja!
Har som sagt renoverat toppen på bilen enligt konstens alla regler!

Satt kamremen riktigt lika så med alla nollningar osv!

Men när ja vrider på nyckeln så går hon runt och så inga konstigheter ! men som alla vitmotorer när dom stått länge så går motorn runt lätt som inget oljetryck skulle finnas men i vanliga fall får man stå och nöta lite så startar det!
men inte i det här fallet !
Kan det va att oljan är så dålig att de nya tryckarna inte får ngt ordentligt oljetryck? eller något annat?
den tänder till lite ibland eller "puffar" till bara låter mer eller mindre som om inte ventilerna skulle öppna så det inte blir ngt komp i toppen !?....
vill även tillägga att bensin finns och trycket är mer än tillräckligt ! men hon puffar bara till på startgas oxå!

Någon här på forumet som haft liknande probbs lr hört ngt annat vad i helvete man ska göra ?

Tack på förhand!


"Evolvoline"

hangman
1 juli 2012 · 2 174 Inlägg

jag har bytt många kamremmar och haft borta toppar på 850, v70 mm och det där hände exakt mig, när remmen satt lite fel, jag satte den exakt rätt, men när spännaren fjädra ut drog han kamhjulen lite åt vänster.

jag köpte en tolk på biltema som låser kammerna i exakt rätt läge, och sen vred till veven, gjorde om allt och då blev det perfekt.

bilen startar även om du har dåligt med olja i lyftarna inga problem men den tickar uta helvete, min ticka så mycket så jag blev orolig efter renvoveringen, prata med volvo och dom sa att bilen ska stå MINST 15 min på tomgång för få runt all olja och ut med luften, när det hade gått 16 min var min motor helt knäpptyst och gick som en dröm.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juli 2012 · 14 079 Inlägg

evolvoline skrev:
Tja!
Har som sagt renoverat toppen på bilen enligt konstens alla regler!

Satt kamremen riktigt lika så med alla nollningar osv!

Men när ja vrider på nyckeln så går hon runt och så inga konstigheter ! men som alla vitmotorer när dom stått länge så går motorn runt lätt som inget oljetryck skulle finnas men i vanliga fall får man stå och nöta lite så startar det!
men inte i det här fallet !
Kan det va att oljan är så dålig att de nya tryckarna inte får ngt ordentligt oljetryck? eller något annat?
den tänder till lite ibland eller "puffar" till bara låter mer eller mindre som om inte ventilerna skulle öppna så det inte blir ngt komp i toppen !?....
vill även tillägga att bensin finns och trycket är mer än tillräckligt ! men hon puffar bara till på startgas oxå!

Någon här på forumet som haft liknande probbs lr hört ngt annat vad i helvete man ska göra ?

Tack på förhand!


"Evolvoline"

Vad är "tryckarna"???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
volvo142-73
1 juli 2012 · 385 Inlägg

Har du vvt drev på den? Och lossa du isåfall på kamdreven? Mvh

hangman
1 juli 2012 · 2 174 Inlägg

Vettemannen skrev:

evolvoline skrev:
Tja!
Har som sagt renoverat toppen på bilen enligt konstens alla regler!

Satt kamremen riktigt lika så med alla nollningar osv!

Men när ja vrider på nyckeln så går hon runt och så inga konstigheter ! men som alla vitmotorer när dom stått länge så går motorn runt lätt som inget oljetryck skulle finnas men i vanliga fall får man stå och nöta lite så startar det!
men inte i det här fallet !
Kan det va att oljan är så dålig att de nya tryckarna inte får ngt ordentligt oljetryck? eller något annat?
den tänder till lite ibland eller "puffar" till bara låter mer eller mindre som om inte ventilerna skulle öppna så det inte blir ngt komp i toppen !?....
vill även tillägga att bensin finns och trycket är mer än tillräckligt ! men hon puffar bara till på startgas oxå!

Någon här på forumet som haft liknande probbs lr hört ngt annat vad i helvete man ska göra ?

Tack på förhand!


"Evolvoline"

Vad är "tryckarna"???


han menar lyftarna.
/Benny

Volvofarfar
1 juli 2012 · 1 312 Inlägg

Fyllde du lyftarna  med olja innan montering?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
evolvoline
1 juli 2012 · 37 Inlägg

hangman skrev:
jag har bytt många kamremmar och haft borta toppar på 850, v70 mm och det där hände exakt mig, när remmen satt lite fel, jag satte den exakt rätt, men när spännaren fjädra ut drog han kamhjulen lite åt vänster.

jag köpte en tolk på biltema som låser kammerna i exakt rätt läge, och sen vred till veven, gjorde om allt och då blev det perfekt.

bilen startar även om du har dåligt med olja i lyftarna inga problem men den tickar uta helvete, min ticka så mycket så jag blev orolig efter renvoveringen, prata med volvo och dom sa att bilen ska stå MINST 15 min på tomgång för få runt all olja och ut med luften, när det hade gått 16 min var min motor helt knäpptyst och gick som en dröm.

Tack för infon!

Har du ev ngn bild på hur kameremen ska sitta lr liknande med alla nollningar bara för säkerhets skull?

Marlboroman
1 juli 2012 · 8 234 Inlägg

evolvoline skrev:
Har du ev ngn bild på hur kameremen ska sitta lr liknande med alla nollningar bara för säkerhets skull?

Vevaxeln nollas med märket på oljepumpen och på drevet på vevaxeln som driver kamremmen. Observera att 0 på vevaxeln i-n-t-e är med ettan i topp.

Kamaxeln nollägen syns i bakänden om man tar bort fördelarlock, rotor och plåten till den samt kamaxelpositionsgivare + bländaren till den. I bakänden är det excentriska spår. dEssa ska vara paralella med delningsplanet mellan topphalvorna men insugskammens spår ska ligga över centrum och avgaskammens spår ska ligga under centrum.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
evolvoline
1 juli 2012 · 37 Inlägg

Marlboroman skrev:

evolvoline skrev:
Har du ev ngn bild på hur kameremen ska sitta lr liknande med alla nollningar bara för säkerhets skull?

Vevaxeln nollas med märket på oljepumpen och på drevet på vevaxeln som driver kamremmen. Observera att 0 på vevaxeln i-n-t-e är med ettan i topp.

Kamaxeln nollägen syns i bakänden om man tar bort fördelarlock, rotor och plåten till den samt kamaxelpositionsgivare + bländaren till den. I bakänden är det excentriska spår. dEssa ska vara paralella med delningsplanet mellan topphalvorna men insugskammens spår ska ligga över centrum och avgaskammens spår ska ligga under centrum.

Okey . ska pröva det nu i veckan ! Tack för snabba svar!
mvh

hangman
1 juli 2012 · 2 174 Inlägg

evolvoline skrev:

Marlboroman skrev:

evolvoline skrev:
Har du ev ngn bild på hur kameremen ska sitta lr liknande med alla nollningar bara för säkerhets skull?

Vevaxeln nollas med märket på oljepumpen och på drevet på vevaxeln som driver kamremmen. Observera att 0 på vevaxeln i-n-t-e är med ettan i topp.

Kamaxeln nollägen syns i bakänden om man tar bort fördelarlock, rotor och plåten till den samt kamaxelpositionsgivare + bländaren till den. I bakänden är det excentriska spår. dEssa ska vara paralella med delningsplanet mellan topphalvorna men insugskammens spår ska ligga över centrum och avgaskammens spår ska ligga under centrum.

Okey . ska pröva det nu i veckan ! Tack för snabba svar!
mvh

kamdreven ska sitta 10 i 2 ca, om ingen flyttat på dom, lättast o säkrast är ha en tolk man gängar in i kammarna vid rotorn och kamlägesgivaren, inte ens 500 kr och den har man användning av, alltid nån polare som vill hyra big_smile

evolvoline
6 juli 2012 · 37 Inlägg

evolvoline skrev:

hangman skrev:
jag har bytt många kamremmar och haft borta toppar på 850, v70 mm och det där hände exakt mig, när remmen satt lite fel, jag satte den exakt rätt, men när spännaren fjädra ut drog han kamhjulen lite åt vänster.

jag köpte en tolk på biltema som låser kammerna i exakt rätt läge, och sen vred till veven, gjorde om allt och då blev det perfekt.

bilen startar även om du har dåligt med olja i lyftarna inga problem men den tickar uta helvete, min ticka så mycket så jag blev orolig efter renvoveringen, prata med volvo och dom sa att bilen ska stå MINST 15 min på tomgång för få runt all olja och ut med luften, när det hade gått 16 min var min motor helt knäpptyst och gick som en dröm.

Tack för infon!

Har du ev ngn bild på hur kameremen ska sitta lr liknande


med alla nollningar bara för säkerhets skull?

Hej igen . Tänkte på nollningen av veven kan jag använda mig av märkningen på remskivan ? Eller finns det ngn annan markering jag skall använda mig av? För kan ingen annan se .

Marlboroman
6 juli 2012 · 8 234 Inlägg

På drevet till kamremmen så finns det bar ett uppenbart ingjutet märke. Det går att se ovanifrån men det är svårt. dEt enjklaste är att ta bort remskivan till aggregatremmen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Xuri One Man Clan
6 juli 2012 · 4 287 Inlägg

har du ingen olja i tryckarna så startar inte bilen... har haft många sånna inne på verkstaden... man får tugga länge som fan på starten,  ibland fick vi göra de flera minuter för att få upp tillräckligt oljetryck innan dom gick att starta.  jag tror detta är ditt fel, dom tuffar till ibland å verkar vilja starta men gör de inte, och motorn varvar "lätt" på starten.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Marlboroman
6 juli 2012 · 8 234 Inlägg

Xuri skrev:
har du ingen olja i tryckarna så startar inte bilen... har haft många sånna inne på verkstaden... man får tugga länge som fan på starten,  ibland fick vi göra de flera minuter för att få upp tillräckligt oljetryck innan dom gick att starta.  jag tror detta är ditt fel, dom tuffar till ibland å verkar vilja starta men gör de inte, och motorn varvar "lätt" på starten.

Fast oftast så går det fortare att plocka ur stiften och hälla lite olja i cylinderloppen. Får dem stå ett tag så rinner oljan bort och kompressionen försvinner vilket många skyller på lyftarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Xuri One Man Clan
6 juli 2012 · 4 287 Inlägg

Marlboroman skrev:

Xuri skrev:
har du ingen olja i tryckarna så startar inte bilen... har haft många sånna inne på verkstaden... man får tugga länge som fan på starten,  ibland fick vi göra de flera minuter för att få upp tillräckligt oljetryck innan dom gick att starta.  jag tror detta är ditt fel, dom tuffar till ibland å verkar vilja starta men gör de inte, och motorn varvar "lätt" på starten.

Fast oftast så går det fortare att plocka ur stiften och hälla lite olja i cylinderloppen. Får dem stå ett tag så rinner oljan bort och kompressionen försvinner vilket många skyller på lyftarna.

I mitt fall pratar jag om bilar som rullat till affären men inte startat efter affären...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
evolvoline
7 juli 2012 · 37 Inlägg

Marlboroman skrev:
På drevet till kamremmen så finns det bar ett uppenbart ingjutet märke. Det går att se ovanifrån men det är svårt. dEt enjklaste är att ta bort remskivan till aggregatremmen.

Hej igen!
För den ändda markeringen som ja kan se utan att ta dän remskivan vilket inte gick då kompressorn inte orka med det tvrr..
är en "typ" upphöjning i bakkant mot blocket och sen i remskivan ! jag har hört att det går att nolla på remskivan ocå ! vilket kanske inte stämmer riktigt men vad vet jag!

hur ser den markeringen ut annars då? ett spår, en prick ?

Mvh Evolvoline

Marlboroman
7 juli 2012 · 8 234 Inlägg

http://forumbilder.se/images/6d201051609PM67dd.jpg

Dem som är markerade med vitt är dem märkningar som gäller och dem enda som finns för vevaxeln förutsatt att inte någon ägare/verkstad gjort några egna markeringar förstås.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
evolvoline
7 juli 2012 · 37 Inlägg

Har fått kammaren rätt och den tänder och startar men får bar på typ en burk. Och ett värv på knappt 100rpm... vad kan felet bara då?

Marlboroman
7 juli 2012 · 8 234 Inlägg

Om nollningen är rätt är det ide att prova det jag skrev om längre upp - ur med stiften och häll i typ en matsked olja i varje cylinder och prova igen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang