OBD2 ELM327 Bluetooth (blåtand) adapter - Lista över testade bilar.

Keller Hamster
24 juli 2012 · 817 Inlägg

Just det.. glömde ju helt.
Funkar fullt ut på VW Scirocco 2010 (1,4 TSI men bör ju funka på dom andra med) med Torque Pro
OBD uttag på vänstersida i knähöjd (förarsidan).

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
Keller Hamster
24 juli 2012 · 817 Inlägg

Hunted skrev:

Keller skrev:
Fungerar till Mercedes Vito 120 CDI 2008 med ELM327 och Samsung Galaxy S2
OBD uttag ovanför pedalerna.

Stort tack!

Lugnt smile
Men du glömde focusen i ett tidigare inlägg wink

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
Hunted Jackass
24 juli 2012 · 795 Inlägg

PatricoR skrev:
Men du får inte alla att funka ändå?

Vissa mätare existerar ju inte på alla bilar. Så nej, alla funkar inte. Tex så visas inte laddtryck på bilar utan turbo. :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Hunted Jackass
24 juli 2012 · 795 Inlägg

Keller skrev:

Hunted skrev:

Keller skrev:
Fungerar till Mercedes Vito 120 CDI 2008 med ELM327 och Samsung Galaxy S2
OBD uttag ovanför pedalerna.

Stort tack!

Lugnt smile
Men du glömde focusen i ett tidigare inlägg wink

Måste ta mig i kragen å styra upp det wink

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
PatricoR
24 juli 2012 · 54 Inlägg

Hunted skrev:

PatricoR skrev:
Men du får inte alla att funka ändå?

Vissa mätare existerar ju inte på alla bilar. Så nej, alla funkar inte. Tex så visas inte laddtryck på bilar utan turbo. :-)

Jag fattar att bilar utan turbo inte kan få turbotrycksmätaren att fungera, men min fråga var, alla mätare som "borde" fungera på din bil, gör dom det? Jag har givetvis också mätare som inte fungerar på min bil, men jag har lyckats få dom flesta att fungera...wink

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
AEracing Servicetekniker
24 juli 2012 · 160 Inlägg

Jag har testat HTC Desire med ELM327 i min OG9-3 2.0t -02. Uttaget sitter nedanför ratten

Den funkar halvbra får jag väl säga. Men frågan är om det är jag som gör något konstigt eller om det nå annat.

Om jag vill testa att mäta prestanda som tex 0-100 eller liknande så funkar det utan ELM:en (går väl på GPS då..) men då funkar ju naturligtvis inte mätarna eller felkodsläsning.
Men stoppar jag i dongeln så funkar mätarna och det ser ut som att felkodsläsningen funkar (har inga felkoder just nu) men då fungerar inte prestandamätningen istället. Det står Ready men den startar aldrig mätnigen.
Är det nån inställning jag missat?

Sen funderar jag på om det går att ställa in ett eget intervall att mäta eller om man måste köra de förinställda?

OG9-3 2.0T Sport Edition
Hunted Jackass
24 juli 2012 · 795 Inlägg

PatricoR skrev:

Hunted skrev:

PatricoR skrev:
Men du får inte alla att funka ändå?

Vissa mätare existerar ju inte på alla bilar. Så nej, alla funkar inte. Tex så visas inte laddtryck på bilar utan turbo. :-)

Jag fattar att bilar utan turbo inte kan få turbotrycksmätaren att fungera, men min fråga var, alla mätare som "borde" fungera på din bil, gör dom det? Jag har givetvis också mätare som inte fungerar på min bil, men jag har lyckats få dom flesta att fungera...wink

Ah, ja jo, kollade på en renaultforum och enligt dom så får jag ut alla mätvärden som skall gå.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Blacknwhite
24 juli 2012 · 53 Inlägg

PatricoR skrev:

Hunted skrev:

PatricoR skrev:
Men du får inte alla att funka ändå?

Vissa mätare existerar ju inte på alla bilar. Så nej, alla funkar inte. Tex så visas inte laddtryck på bilar utan turbo. :-)

Jag fattar att bilar utan turbo inte kan få turbotrycksmätaren att fungera, men min fråga var, alla mätare som "borde" fungera på din bil, gör dom det? Jag har givetvis också mätare som inte fungerar på min bil, men jag har lyckats få dom flesta att fungera...wink

Jag misstänker att det ligger till på det här viset med min bil iaf...

Jag tror inte det finns någon givare för växellådstempen t.ex.
Alltså, även om det finns en virtuell mätare för växellådstempen så kan den ju inte få någon signal.
På vissa GM-bilar finns denna funktion tydligen enl. vad jag läst på nätet.

Därför "funkar inte" alla mätare i Torquesortimentet på min kärra.

Ingen givare - ingen signal - mätare kan ej fungera fast den "finns i menyn".

Tror att man kan leta fram vad som kan kollas med Torque någonstans i telefonmenyn.
Nu skiljer ju sig alla telefoner och jag sitter dessutom inte i bilen, så jag kan inte förklara var man ska leta, i vilken meny dvs.

Telefonen måste ju vara vara ansluten till fordonet med tändningen på (minst) givetvis när ni letar!

...men leta på!!! Någonstans hittade jag i MIN telefon vad som gick att ansluta mätarmässigt.
Det ska stå uppspecificerat i en meny.


/Uno.

Senast redigerat av Blacknwhite (24 juli 2012)

BMW 540iA Touring "Da Sleepa" (2001)
Volkswagen 1/11 Limousine "Batmobug - Den förstfödda" (1956)
PatricoR
24 juli 2012 · 54 Inlägg

Blacknwhite skrev:

PatricoR skrev:

Hunted skrev:

Vissa mätare existerar ju inte på alla bilar. Så nej, alla funkar inte. Tex så visas inte laddtryck på bilar utan turbo. :-)

Jag fattar att bilar utan turbo inte kan få turbotrycksmätaren att fungera, men min fråga var, alla mätare som "borde" fungera på din bil, gör dom det? Jag har givetvis också mätare som inte fungerar på min bil, men jag har lyckats få dom flesta att fungera...wink

Jag misstänker att det ligger till på det här viset med min bil iaf...

Jag tror inte det finns någon givare för växellådstempen t.ex.
Alltså, även om det finns en virtuell mätare för växellådstempen så kan den ju inte få någon signal.
På vissa GM-bilar finns denna funktion tydligen enl. vad jag läst på nätet.

Därför "funkar inte" alla mätare i Torquesortimentet på min kärra.

Ingen givare - ingen signal - mätare kan ej fungera fast den "finns i menyn".

Tror att man kan leta fram vad som kan kollas med Torque någonstans i telefonmenyn.
Nu skiljer ju sig alla telefoner och jag sitter dessutom inte i bilen, så jag kan inte förklara var man ska leta, i vilken meny dvs.

...men leta på!!! Någonstans hittade jag i MIN telefon vad som gick att ansluta mätarmässigt.
Det ska stå uppspecificerat i en meny.


/Uno.

;-D  Tack, har allt jag behöver.

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
JX
27 juli 2012 · 107 Inlägg

Samsung Galaxy SII LTE med Torque Pro.

Fungerar inte i Volvo S40 -99 (1.6l-motorn).
Fungerar delvis i Audi S4 -99 (99a). Jag kan få alla mätvärden och ta bort felkoder, men inte läsa felkoder.

Track Recorder fungerar delvis på SII LTE:n; det går att filma men inställningarna på kvaliten gör ingen skillnad (blir alltid i 640x480).

Senast redigerat av JX (27 juli 2012)

Audi S4 "Blå Faran" (1999)
Kristian_L
27 juli 2012 · 1 893 Inlägg

PatricoR skrev:

Blacknwhite skrev:

PatricoR skrev:

Jag fattar att bilar utan turbo inte kan få turbotrycksmätaren att fungera, men min fråga var, alla mätare som "borde" fungera på din bil, gör dom det? Jag har givetvis också mätare som inte fungerar på min bil, men jag har lyckats få dom flesta att fungera...wink

Jag misstänker att det ligger till på det här viset med min bil iaf...

Jag tror inte det finns någon givare för växellådstempen t.ex.
Alltså, även om det finns en virtuell mätare för växellådstempen så kan den ju inte få någon signal.
På vissa GM-bilar finns denna funktion tydligen enl. vad jag läst på nätet.

Därför "funkar inte" alla mätare i Torquesortimentet på min kärra.

Ingen givare - ingen signal - mätare kan ej fungera fast den "finns i menyn".

Tror att man kan leta fram vad som kan kollas med Torque någonstans i telefonmenyn.
Nu skiljer ju sig alla telefoner och jag sitter dessutom inte i bilen, så jag kan inte förklara var man ska leta, i vilken meny dvs.

...men leta på!!! Någonstans hittade jag i MIN telefon vad som gick att ansluta mätarmässigt.
Det ska stå uppspecificerat i en meny.


/Uno.

;-D  Tack, har allt jag behöver.

När du har grejerna kopplade o ström på. Så har alla mätare som din ECU rapporterar värden för, grön bakgrund istället för svart. En del har nedtonad grön färg, det är info som varit aktiv, men inte är det just nu...
Så de med svart bakgrund lär inte funka, medans de med grönt troligtvis kommer göra det.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
PatricoR
27 juli 2012 · 54 Inlägg

Kristian_V skrev:

PatricoR skrev:

Blacknwhite skrev:

Jag misstänker att det ligger till på det här viset med min bil iaf...

Jag tror inte det finns någon givare för växellådstempen t.ex.
Alltså, även om det finns en virtuell mätare för växellådstempen så kan den ju inte få någon signal.
På vissa GM-bilar finns denna funktion tydligen enl. vad jag läst på nätet.

Därför "funkar inte" alla mätare i Torquesortimentet på min kärra.

Ingen givare - ingen signal - mätare kan ej fungera fast den "finns i menyn".

Tror att man kan leta fram vad som kan kollas med Torque någonstans i telefonmenyn.
Nu skiljer ju sig alla telefoner och jag sitter dessutom inte i bilen, så jag kan inte förklara var man ska leta, i vilken meny dvs.

...men leta på!!! Någonstans hittade jag i MIN telefon vad som gick att ansluta mätarmässigt.
Det ska stå uppspecificerat i en meny.


/Uno.

;-D  Tack, har allt jag behöver.

När du har grejerna kopplade o ström på. Så har alla mätare som din ECU rapporterar värden för, grön bakgrund istället för svart. En del har nedtonad grön färg, det är info som varit aktiv, men inte är det just nu...
Så de med svart bakgrund lär inte funka, medans de med grönt troligtvis kommer göra det.

Antar att du svarat till Blacknwhite, stämmer inte in på min eftersom jag kör med kiwiwifi till iphone...wink

Mazda CX-5 "Blue devil" (2016)
Blacknwhite
27 juli 2012 · 53 Inlägg

PatricoR skrev:

Kristian_V skrev:

PatricoR skrev:
;-D  Tack, har allt jag behöver.

När du har grejerna kopplade o ström på. Så har alla mätare som din ECU rapporterar värden för, grön bakgrund istället för svart. En del har nedtonad grön färg, det är info som varit aktiv, men inte är det just nu...
Så de med svart bakgrund lär inte funka, medans de med grönt troligtvis kommer göra det.

Antar att du svarat till Blacknwhite, stämmer inte in på min eftersom jag kör med kiwiwifi till iphone...wink

Jag försökte bara vara överpedagogisk i mitt senaste inlägg, för det där med "grön/svartmarkerad mätare" skrev jag redan om i mitt inlägg på sid. 4.

Jaja, det skadar inte med övertydlighet.

/U.

Volkswagen 1/11 Limousine "Batmobug - Den förstfödda" (1956)
BMW 540iA Touring "Da Sleepa" (2001)
siiimooon Påstängd
28 juli 2012 · 1 194 Inlägg

I Volvo XC70 2.5T '04 sitter OBD-uttaget på samma ställe som i V70, strax över huvöppningen.
I V70XC '00 sitter den i mittkonsollen, alltså armstödet. Man ser en liten lucka som man kan ta bort när man öppnat armstödet och där under är uttaget, lika på vanliga V70 och S60 vad jag minns.

Thiras
1 augusti 2012 · 6 Inlägg

Fungerar på Hyundai Elantra 98. Uttaget sitter under ratten nära huvöppnaren.

Har en A4 1.8t 1996 jag försöker få det att funka med också. Den får ström från uttaget men ingen kontakt med bilen än så länge.

trollis
20 augusti 2012 ·

jag beställde idag en elm327 fast med usb kabel så jag kan köra med datorn, ska se om den funkar bra med autocom programmet samma som Mekonomen använde förut som hette mekotech.. men är det ingen som har provat på en s70/v70 o fått det funka?

trollis
20 augusti 2012 ·

jag beställde idag en elm327 fast med usb kabel så jag kan köra med datorn, ska se om den funkar bra med autocom programmet samma som Mekonomen använde förut som hette mekotech.. men är det ingen som har provat på en s70/v70 o fått det funka?

Presidento Of World
20 augusti 2012 · 3 329 Inlägg

Nån som provat på Opel Vectra 99-02 ? "Facelift" modellen?

Funderar på att köpa och testa!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
siiimooon Påstängd
20 augusti 2012 · 1 194 Inlägg

Fick den inte att fungera på V70XC '00 och XC70 2.5T '04..
Den visar varv och lite sånt, men jag kan inte läsa felkoder.

Någon som haft liknande problem?

Presidento Of World
21 augusti 2012 · 3 329 Inlägg

Den funkar inte på Opel Vectra 1999-2002! den får ingen kontakt med "ECU"

Hur som helst, odb uttaget sitter under handbromsen, man tar bort plast detaljen.

Apparaten får ström och allt men efter en stund står det att den inte får kontakt med ECU, kan man få det att funka eller är det rätt kört?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang