SPL låda till B2 8"are, förslag?? :)

bosabengt
3 juli 2012 · 2 035 Inlägg

Har gjort en musiklåda som är avstämd till 38hz. 

Har gjort efter denna ritning: http://blekingebilradio.se/dokument/B2% … portad.pdf

Vill ha lite förslag nu på en låda som ska kunna spela högt.
Tänkte mig en låda med slotport. Vart ska den t ex sitta? I mitten eller "uppepå" lr var?

Och ska jag göra en större låda, isf hur stor?

Biljudsveteran sen 1984!
Mokke
4 juli 2012 · 84 Inlägg

Skulle tippa på en låda runt 55-60 liter för två basar. Längd och storlek på port beror ju lite på vad du vill ha för avstämmning.
Det går att räkna fram en teoretisk avstämmning, men det bästa är ju att göra så lång port som möjligt och sedan testmäta ljudtrycket, kapa bort 1 cm på porten, testmäta ljudtrycket, kapa bort 1 cm på proten osv osv för att hitta den rätta avstämmningen i din bil ihop med placeringen av lådan.
Sedan hur det kommer att låta är ju en annan sak.

Mokke @ Team1
bosabengt
4 juli 2012 · 2 035 Inlägg

Mokke skrev:
Skulle tippa på en låda runt 55-60 liter för två basar. Längd och storlek på port beror ju lite på vad du vill ha för avstämmning.
Det går att räkna fram en teoretisk avstämmning, men det bästa är ju att göra så lång port som möjligt och sedan testmäta ljudtrycket, kapa bort 1 cm på porten, testmäta ljudtrycket, kapa bort 1 cm på proten osv osv för att hitta den rätta avstämmningen i din bil ihop med placeringen av lådan.
Sedan hur det kommer att låta är ju en annan sak.

Ja okej va bra! Vad grundar du det på då att det ska vara 55-60L? I nåt program kanske?

Vad kan vara en bra avstämning i en stor bmw kombi??

Sen, ska man köra slotport? Isf vart ska den sitta?

Biljudsveteran sen 1984!
Davidzzon DAVEO
7 juli 2012 · 513 Inlägg

Låter väldigt förstort...

SM 2a i Super Street Nowall 2012. Personbästa 2012: 155,3db (@49hz), i Mk2an.
SM 3a i Bassrace 149.9 2012, i Mk2an.
SM 3a i Super Street 1-2, 2011. Personbästa 2011: 154,5db (@35hz), i Mk3an.
kalle_kalle
9 juli 2012 · 2 914 Inlägg

har för mig dom ska ha 20 liter 3" stor port (vet ej längd), men då kankse det är en vanlig "allroundlåda"

bosabengt
11 juli 2012 · 2 035 Inlägg

Davidzzon skrev:
Låter väldigt förstort...

Vad kan vara lagom för en SPL låda?

Biljudsveteran sen 1984!
bosabengt
11 juli 2012 · 2 035 Inlägg

kalle_kalle skrev:
har för mig dom ska ha 20 liter 3" stor port (vet ej längd), men då kankse det är en vanlig "allroundlåda"

Jag har ju nu ca 43L å det är en vanlig musiklåda.

Biljudsveteran sen 1984!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang