E30 startar inte trots tändning och bränsle

LZ
4 juli 2012 · 44 Inlägg

Hej nu ska jag göra en kort beskrivning på vad som är fel. Den pumpar bränsle in i motorn men tändstiften är torra.

Senast redigerat av LZ (4 juli 2012)

Nico-the-kid
4 juli 2012 · 509 Inlägg

Du är säker på att insprutarna sprutar in bränsle i motorn eller har du bara kollat att fuelrailen får bränsle?

LZ
4 juli 2012 · 44 Inlägg

Nej spridarna skjuter inte ut något bränsle, det är som att bränslet går fram till fuelrailen men inte längre. Jag hade igång den för ca 2 veckor sedan och då var den väldigt lättstartad.

Mvh

Noxxer
4 juli 2012 · 1 482 Inlägg

Kolla spridarkontakten som sitter under insuget. Brukar ärja sönder.

BLT Service
Theracords Music Label
LZ
5 juli 2012 · 44 Inlägg

Nu hoppas jag att jag kommit ett steg längre, Bränslepumpen går inte på tändläge utan bara när jag kör på startmotorn och när jag byglar mellan ingång 30 och 87 där relät ska sitta så går pumpen hela tiden. Om det nu inte skulle vara relät som är felet vad kan det då vara? , för har relät till bränslepumpen något att göra med att bränslet i fuelrailen inte sprutas ut genom spridarna?

Senast redigerat av LZ (5 juli 2012)

Noxxer
5 juli 2012 · 1 482 Inlägg

Pumpen går endast konstant när motorn är igång. När du slår på tändningen kan den hoppa till nån sekund för att bygga upp trycket.

Så det du beskriver är helt normalt.

Har du kontrollerat spridarkontakten under insuget?

BLT Service
Theracords Music Label
LZ
5 juli 2012 · 44 Inlägg

Ja klart den går konstant när motorn är igång men den går ju också konstant när man byglar 30 och 87 men när relät sitter på plats och man vrider på tändningen så ska pumpen gå i ca 2-3 sek för att bygga upp trycket men det gör den inte.

Visst pratar du om kontakten som går från fuelrailen till den svarta boxen som sitter under insuget. Isåfall ja, jag har mätat och jag har ström från utgången på boxen där kontaktstycket från fuelrailen ska sitta.

Senast redigerat av LZ (5 juli 2012)

Noxxer
5 juli 2012 · 1 482 Inlägg

Såg nu att du har en M42b18, trodde det handlade om en M20.

Jag antar att du har gnista? Om inte så saknas förmodligen tändsignalen och vevaxelgivare/kamaxelgivare bör då ses över.

BLT Service
Theracords Music Label
LZ
6 juli 2012 · 44 Inlägg

Den har bra gnista

Nico-the-kid
6 juli 2012 · 509 Inlägg

Om du klickar till på starten och lämnar tändningen på ska pumpen gå 2-3 sekunder.
Pumprelät brukar inte mata på med bara tändningen på,iallafall inte på de flesta bilarna jag har hållt på med.
Och du får fram bränsle till fuel railen så då funkar det nog som det ska.
Kan det inte vara immobilizern.
Prova en annan nyckel.

E30Sam
6 juli 2012 · 40 Inlägg

Vad jag vet så finns det ingen immobilizer i e30.

BMW 320i "e91" (2009)
heas
6 juli 2012 · 30 Inlägg

Såg lite rörigt ut skrivet om detta....  Be någon vrida om startnyckeln och se om den går på Startgas... och går riktigt... sen lägg ström på bränslepumpen....prova igen.... uteslutningsmetoden och sen är det bara mäta och se vart stömmen kommer fram och inte...

Volvo S80 "Sedan" (2000)
Nico-the-kid
6 juli 2012 · 509 Inlägg

Kolla upp det stora kontaktstycket som går till motorn så inga kablar har gått av.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang