E30 m60b40 V8

E30 v8 projekt med syfte att drifta och lägga feta burnout vid korvmojen!
  • 110 Följare
  • 149 000 Visningar
  • Projektet avslutat 14 november 2013
spetsen
10 juli 2012 · 168 Inlägg

Mitt namn är Andreas. Bor i orsa och är 21år. och detta är väl tänkt att bli kul projekt tråd med ombyggnationer av bilar och vad nu allt heter.

Först lär jag ju fundera ut om jag ska tacka eller avsky sin bror för att han dragit in mig i det här förbaskade motor träsket? vet inte jag. Blandade känslor fram och tillbaka angående det haha.

Hela intresset för motorer/fordon börja väl komma så snart som brorsan Flexbert på garaget köpte sig en e30 turbo med närmare 600kusar och bjöd på flera åkturer. Känslan när man sitter klistrad i sätet och det bara vrålar ur avgasröret är inget man bara kan strunta i och inte bli intresserad av..

Köpte mig min första e30 2011.02-23 som jag fixade med ganska rejält. m20b20 motorn fick anse sig pensionerad och fick ge plats för en m50b25 motor. renoverade bak/framvagn. blästrade och målade om bakvagn. fjäderben och hela bilen fick sig delrinbussningar. Dock av någon anledning så bytte jag bort den mot en e36a som jag ångrar bittert än idag. Mer info om byggnationen http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop … mp;t=57644 dock så gjorde jag aldrig klar tråden.


Började i april att köpa mig grejer för ett nytt m50b25 bygge. Inkasserade. motor. koppling svänghjul låda så det nästintill bara var att hänga i en kaross igen. Var ju bara karossen som saknades. Men eftersom att folk tycker att rostiga e30 lik är mer värt en guld så fick jag aldrig tag på någon kaross. tänker inte betala 15 - 25k för något som ser ut att legat på havsbotten i några år haha tongue

Dock så ändrades planerna angående motor val då det kom upp en tråd på ppf med komplett motor kitt till e30. M60b40 v8 med 6 petad m5 e39 låda. allt färdigt att bara sätta i kaross. slog till och köpte detta för en slant och nu har det legat i garaget sen i slutet av maj i väntan på kaross.

Kom i kontakt med en som hade en e30 318is 1990 med 23k mil på mätaren som ägaren trodde motorn rasat pga tappat oljetryck. köpte den för en struntsumma och rev ner tråg för att kolla om det var nå metallspån eller dylikt. Förvånad blev jag då när jag tog ner tråget. Låg stora plats/metall bitar stora som 5 kronor i hela tråget och tänkte vafan är detta? efter lite samtalande med min bror så började vi skruva lös in till kamkedjan och där fann vi också stora liknande bitar. som satt här och där. Kedjan var så slak den kunde bli och vi konstaterade snabbt att det var en glidskena för kamkedjan som pajat. även detta som orsakade tappat oljetryck. En bit hade hamnat i oljepickupen och låg för hålet:P Bytte glidskenan och skruvade ihop och vred på nyckeln och den startade direkt. Till min förvåning så satt det även lamell diff på den:)
nybesiktigad 12-07-09 big_smile

Nåja nog med historik och onödigt tjaffs.

Detta är då den absolut billigaste och mest prisvärda e30 som jag någonsin kommer över då jag gav 4000 för den. skicket tycker jag är väldigt bra förutom ytrost lite här och där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-de4f299295a722bbdb6b09b011b93bd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-a9fbfaef75eadddf1e0f8cec1734e5d3.jpg


specifikation på vad som ska bytas eller göras om.
# Rensa bilen på onödig el. Högtalar kablar och sånt tjafs.
# Rensa motorutrymme på allt. El ska snyggas till och kontakter och säkrings låda ska flyttas till handsfacket.
# E36 styrväxel med servo är prio då jag tror styrväxeln som sitter på är paj. tungstyrd som tusan.
# Hänga i M60b40 tillsammans med m5 e39 växellådan
# Då jag är helt såld på Yrondell 58 fälgar på e30 så kommer jag byta till E36 fjäderben fram och e36 Compact bärarmar bak. e36 bromsar runtom. "Vinter projekt"
# Rostlagning. omlackering och toning av rutor (Inte helt undra på detta)
# Fullbur (Alla säger åt mig att det är något jag BÖR ha) big_smile

allt kommer inte hända i ordning. tar saker till och från när jag känner för det. Prio är ju att få igång den och köra haha smile

Senast redigerat av spetsen (24 juli 2012)

BMW E30 (1989)
spetsen
10 juli 2012 · 168 Inlägg

alain skrev:
Trevligt projekt! kommer att följa den.wink

Trevligt. alltid kul med folk som läser smile

BMW E30 (1989)
spetsen
10 juli 2012 · 168 Inlägg

Jaa dom är jäkla goa både motorerna och e30is. Sitter och väntar på slant från skatteverket.. dom vill tydligen hålla hårt i mina pengar sad Sen blir det och riva igång smile

BMW E30 (1989)
spetsen
11 juli 2012 · 168 Inlägg

Idag har jag varit och slagits med rogerH 's E36a på sollerön. Fick då med mig det jag skulle ha från bilen.


E36 styrväxel komplett med alla slangar. behållare. och servopump.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-8c7855c98c1535bfd852356833d1c581.jpg

Imorgon kommer jag svarva distanser till styrväxeln och riva ur motor och förhoppningsvis montera dit den:)

Senast redigerat av spetsen (11 juli 2012)

BMW E30 (1989)
spetsen
12 juli 2012 · 168 Inlägg

Tänkte jag skulle ta en bild på kärran i garaget innan jag började plocka isär men ni tror att man kom ihåg det? Ivrig som tusan på att göra plats för V8an haha big_smile
Nåja. Idag har jag fått en del gjort.. Tänkte jag skulle hinna med och göra distanser till styrväxeln men tiden sprang iväg som vanligt:) Motorn är urlyft och rensat bort onödig el för spolarvätskan och motorvärmar kablar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-d685cd2efbe63c0a73411adaf3922480.jpg

Motorlyft är fan i mig överskattat. Som bönder ute i skogen så tar man till med det ultimata verktyget. "Traktorn"lollol Volvo BM levererar!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-2082435b2de4166b7b02906515ff72cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-1c340858e577efc97375576d50997c3f.jpg
Avslutade dagen så här. Imorgon är då planen att styrväxeln ska på plats. Kommer försöka mig på att göra ett hemmabygge av originala rattaxelknuten kombinerat med e36 rattaxelknuten. Den korta rattaxelknuten som enligt fakta ska passa som handen i handsken verkar svårt att få tag på för en rimlig peng. kostar närmare 2000kr på Bmw!!!yikesyikesyikes

Senast redigerat av spetsen (12 juli 2012)

BMW E30 (1989)
spetsen
12 juli 2012 · 168 Inlägg

KEKlr skrev:
Haha, bondestyle är standard här ute också! Hjullastaren funkar fin fint vid motorbyte!

Funkade kanon bra. Bm's bästa kommer nog få leverera i fler inlägg wink

BMW E30 (1989)
spetsen
13 juli 2012 · 168 Inlägg

Idag så har jag fortsatt med att få till styrväxeln samt lösa problemet med den för långa rattaxelknuten.

Tog till latsidan istället för att svarva distanser på 13mm så tog jag istället lämplig mutter och en bricka som blev exakt 13mm tongue Hört att man kan köra allt mellan 13 - 20mm så det väljer man själv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-f15e980a1cc9aa9486f4a0b317fc8c87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-ec18cc41ab7de76a4f22abe0853cc919.jpg

Att köpa Nedre e30 rattaxelknut för servo som passar perfekt för 2680kr på bmw kändes inte som ett alternativ. (Humant pris eller?)yikes

Tog istället övre delen från e30 rattaxelknuten och så använda jag övre delen av e36 rattaxelknuten och kapade i någorlunda korrekt längd. Tog en rörbit som jag fick lov att knacka i båda rattaxelknutarna i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-0539faad6f1c7ede48a7b2252e429aa2.jpg

När e36 styrlederna är monterade och hjulen står rakt och ratten är i rättläge så kommer jag borra två hål och dra en lämplig bult genom så att det sitter ihop:)
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-fc07e7d2a99be2ddc85591046318e6f8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-96722dc63e249edde37c0e3e0d7c72e8.jpg
Tycker det ser ut att passa förbaskat bra. Imorgon så sitter allt på plats så det går att prova ratta lite med e36 styrväxeln cool

BMW E30 (1989)
spetsen
14 juli 2012 · 168 Inlägg

racing245 skrev:
tur att vi är å hjälper dig wink

Behövde bara lite expertis över min ide wink

BMW E30 (1989)
spetsen
14 juli 2012 · 168 Inlägg

racing245 skrev:
ja men det där blev väl bra ? borra och bultade du igår också?

Nix. Ska göra det när styrleder och allt är monterat smile

BMW E30 (1989)
spetsen
14 juli 2012 · 168 Inlägg

Mr-Mirox skrev:
Fint projekt! Måste bara fråga, finns det någon mer fördel med e36styrningen än att du får servo? Bättre utväxling på styrningen eller mer styrvinkel?

Prem lagd!

Vet inte riktigt varför jag valde e36 styrväxeln. Men E36 styrväxeln har ju bättre utväxling. 3.25 varv istället för e30 växelns 4.25 så man tjänar ju ett varv på det:) Och styrservon är ju ett plus och tror även att styrvinkeln blir lite bättre.

BMW E30 (1989)
spetsen
14 juli 2012 · 168 Inlägg

Idag så har jag sänkt ned framvagnsbalken med 20mm distanser. "SKULLE GJORT DETTA INNAN JAG FIXADE RATTAXELKNUTEN!!!!!!!!!!!!! Som sagt så gled det ju isär så fick lov att kapa en längre hylsa. Dumt att man inte tänker sig för innan! haha
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-d39d1e129c8514b343543682a5e01cbc.jpg

Fixade till hylsan och borrade två hål och drog m6 bult genom. Tar inte på mig något ansvar om någon provar på detta själv. Vet inte om det håller haha lol
Monterade även dit nya e36 styrleder och det verkar lira jäkligt bra big_smile Nöjd som tusan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-bb5f3c461ed1a5b3c1da9192759b7280.jpg

Rev även isär lite inför byggnation av fronten. Ska bygga avtagbar front med snabbfästen för kofångare och spoiler. Detta får dock fortsätta i ett senare skede då jag är så jäkla sugen att få i motorn och få det att lira med styrservon och alltihop:D
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-0afc984ff62110ffdbe40546602ff80d.jpg

Större delen av dagen så har detspekulerats uti hur 540 bromservon ska monteras. Har en jäkla massa delar och provat alla de möjliga sätten för att få det rätt. Gav upp på den punkten och Kommer hänga i motorn och koppla alla ledningar för bränsle och styrservon. Bromservon får fan va tills senare big_smile

Ska även tacka racing245 och Magnus87 som stått ut med mig hela dagen;)

Senast redigerat av spetsen (14 juli 2012)

BMW E30 (1989)
spetsen
16 juli 2012 · 168 Inlägg

Darkus skrev:
Dom brukar montera bromsservorn bakom en framlyset. Frågat en som satt i några m60 motorer i e30 karosser.

Jodå det är färdig. men tänkte hänga i motorn först så man ser bättre hur den kan placeras smile

BMW E30 (1989)
spetsen
16 juli 2012 · 168 Inlägg

mickius skrev:
Rattaxelknut till en servo verkar ju meningslöst o hitta så man kanske får prova på din ide big_smile

Ja det är helt omöjligt att få tag på. Hittade några st på ebay. för runt 1000kr:O

BMW E30 (1989)
spetsen
16 juli 2012 · 168 Inlägg

tog ner tråget för att inspektera oljepumpen. Sägs att skruvarna vill lossna och kedjan blir slapp ganska fort.
Kedjan var skitslak och ingen av bultarna till  oljepumphuset satt fast.
För att spänna kedjan så använde jag en insekt storlek 8.
Och använde locktite som alla bultar som satt löst. Rekommenderar att kolla över detta om ni kör m60
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-b2523725ee4e7607ac8a3aa36e85beaa.jpg

BMW E30 (1989)
spetsen
16 juli 2012 · 168 Inlägg

Tråget tog i kylledningen för styrväxeln så den togs bort. får se om det funkar utan eller om jag kör en extern någonstans smile
Motorn kom då i till sist. måste då säga att det var precis på mm att få ner den med lådan monterad >.<
Notera trasslet till vänster som ska redas ut.. suck sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-c819f00fde77b7e2ab36f77ef4424654.jpg

BMW E30 (1989)
spetsen
17 juli 2012 · 168 Inlägg

alain skrev:
Som du jobbar är bilen är snart klart. cool
Ska du omregga den?

jodå det rullar påsmile
möjligheten finns nog:) men blir nog till vintern isåfall!

BMW E30 (1989)
spetsen
18 juli 2012 · 168 Inlägg

Idag så har jag och christoffer fått ordning på bromservon. svetsade två bultar på ett plattjärn som jag sedan svetsade fast i karossen. Fick även lov att göra en egen pinne då den som följde med när jag köpte motorn inte passade över huvudtaget. Slänger upp bild på fästet imorgon. tänkte inte på att ta bild roll
Är riktigt jävla nöjd med resultatet. sitter stabilt somfasen och funkar klockrent.
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-ef2cca26d41c69e0bd24afb3a2b91385.jpg

Fick även lov att beställa grenrör från bildelsbasen. bmw x5 4.4 grenrör som ska passa utan att man ska behöva svetsa om om grenrören.
DOm som följde med motor kittet när jag köpte som ägaren sa jo dom passar klockrent passade inte över huvudtaget. Har konfronterat han jag köpte allt av och han säger att det ska passa. jo tjena? Går inte att få på rören på någon sida pga att dom tog i motorfästena samt att det tog i rattaxelknuten. BOLT ON motorkitt NILKAS? jo tjena... Blir besviken när man litar på folk och så är dom oärliga och säger saker som inte stämmer.. Även tagit kontakt med ägaren innan honom jag köpte allt av och han sa att att man fick lov att svetsa om rören hej vilt för att få det på plats lol
inte så roligt när man betalar rejäla summor ihopp om att allt ska vara klart yikes

Senast redigerat av spetsen (24 juli 2012)

BMW E30 (1989)
spetsen
19 juli 2012 · 168 Inlägg

M-Larsson skrev:
härligt projekt, riktigt intressant och ska bli kul att se slutresultatet! smile

Finns ett filmklipp på kärran dagen innan besiktning wink
Ska lägga upp ett klipp från samma ställe när den är klar hehe lol

BMW E30 (1989)
spetsen
19 juli 2012 · 168 Inlägg

Idag så har jag byggt fäste för behållaren till bromservot. Nu ska vi inte klaga på att biten är rostig och ful. Planen är att göra det simpelt och billigt wink tar skit jag hittar i skrothögen på gården big_smile
Då original fästet gjorde så behållaren hamnade för långt upp så huven tog i så fick jag lov att göra så här
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-8ef0c6b12918420e2f79df3b77a46fb3.jpg
Har även monterat dit spakställ (Inte det minsta roligt. så jäkla trångt) kortade 540 kardanen är upphängt och verkar passa helt ok:) får väl se när man kör sen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-13fe84eb2d5f9770802fc6026f9cb40d.jpg

slänger upp en bild på hur jag gjorde fästena för bromsservot. Enkelt. snabbt och billigt. sitter som tusan. Och huven går att stänga wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-1dacfad3160d33ac0c63f1d60693ad75.jpg

BMW E30 (1989)
spetsen
19 juli 2012 · 168 Inlägg

Hitta detta klipp. http://www.youtube.com/watch?v=fTGqi0s9Ppk
vet någon som har abstinens besvär och vill ut och köra haha big_smile

BMW E30 (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang