E30 m60b40 V8

E30 v8 projekt med syfte att drifta och lägga feta burnout vid korvmojen!
  • 110 Följare
  • 148 930 Visningar
  • Projektet avslutat 14 november 2013
Christian_N
19 februari 2013 · 663 Inlägg

Haha lät som det var dax då att montera lite nya grejer wink Bilen kommer garanterat bli både lättare och trevligare att köra.

spetsen
27 februari 2013 · 168 Inlägg

Iskörning står på schemat i helgen så blev väl att få fingrarna ur arslet och börja byta det som verkligen var kritiskt:)

Monterade Gula koni dämparna med HR fjädrarna i bakvagnen
När paketet kom hem så var saker trasiga på dämparna till framändan och även så saknades massa monterings delar och justeringsverktyg.
Nu 3 veckor senare så verkar det som paketet kommer imorgon så jag kan byta fram också big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-83747c43a0d9414f5a44d34cb49f572c.jpg

Var även och släpade hem en reservdelsbil och fick tag på skit billiga isdäck så det kommer spåra ur lite lätt i helgen på isen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-9b9013b2fd978446efdd6873ecd1af25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-0d4f99ec0ab98e0441365d36037ec9ad.jpg

Magnus har även fixat fram lite riggar för att vi ska kunna filma hela dagen:) Får hoppas däck och bil håller ihop så jag hinner filma lite också haha big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118418/118418-9f4dac6c4b05d69310b57a23ec53c44b.jpg

BMW E30 (1989)
Christian_N
27 februari 2013 · 663 Inlägg

Hur har ni tänkt vinkla kamerorna på ett vettigt sätt för att kunna filma tex framåt eller bakåt? Borde ju bli mer eller mindre upp i luften om man sätter dom på fram eller bakrutan?

spetsen
27 februari 2013 · 168 Inlägg

Christian_N skrev:
Hur har ni tänkt vinkla kamerorna på ett vettigt sätt för att kunna filma tex framåt eller bakåt? Borde ju bli mer eller mindre upp i luften om man sätter dom på fram eller bakrutan?

Inte en aning hur han har tänkt men går ju att sätta på dörrsidorna smile dom suger rätt bra på plåt också! Men får se på lördag hur fasen man löser det smile

BMW E30 (1989)
fredda_king Fotograf
27 februari 2013 · 1 319 Inlägg

har ju mina riggar liggande också hemma. som vi använde förut

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
spetsen
27 februari 2013 · 168 Inlägg

fredda_king skrev:
har ju mina riggar liggande också hemma. som vi använde förut

får ta med allt så kan vi filma från alla håll och kanter big_smile

BMW E30 (1989)
fredda_king Fotograf
27 februari 2013 · 1 319 Inlägg

spetsen skrev:

fredda_king skrev:
har ju mina riggar liggande också hemma. som vi använde förut

får ta med allt så kan vi filma från alla håll och kanter big_smile

du får väll låna med grejerna

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
spetsen
24 mars 2013 · 168 Inlägg

Våren kommer närmre och närmre och de torra vägarna börjar titta fram i Orsa också! lol
Dock så närmar sig besiktningen för E30in och bilen kommer förmodligen stå still under april/maj utan upphängning eller motor.

Kommer så klart hänga i original motorn vid besiktning! big_smile

Motorn ska ur och gås genom lite. Byta toppackningar. byta temsensorgivaren till sprutet som krånglar satan.
Framrutan ska bytas.
Ska förstärka bärarmarna bak med ett stag mellan armarna och svetsa om fästen för krängningstagen till framvagnen.

Framvagn,bakvagn och fjäderben ska lämnas iväg på blästring hos mora blästring. sen ska dom lackeras hemma i garaget i någon snygg kulör. Någon som har tips på bra och hållbar färg som är lätt att hålla ren?smile
Ska montera strongflex bussningar.
Montera gula koni dämparna med HR fjädrar och ska ställas HÅRT!

Byta hjullager runt om
Montera brembo 4 kolvs ok  i framändan med audi s3 312mm skivor.
Bak ska det på zimmerman hålborrade skivor med tillhörande belägg.

Gått hårt på ekonomin senaste 2 månaderna men kostar att ligga på topp cool

Framtida projekt är att bygga bur. byta koppling till något värre och motorn ska få smaka på turbokonvertering men det återkommer jag med vid senare tillfälle big_smile

Senast redigerat av spetsen (24 mars 2013)

BMW E30 (1989)
Christian_N
24 mars 2013 · 663 Inlägg

Fy så skönt det känns och redan ha gjort allt det där cool

Men inte är man sysslolös för det haha. Kämpa på bara så man får njuta av filmer på denna best i sommar också smile


spetsen skrev:
Våren kommer närmre och närmre och de torra vägarna börjar titta fram i Orsa också! lol
Dock så närmar sig besiktningen för E30in och bilen kommer förmodligen stå still under april/maj utan upphängning eller motor.

Kommer så klart hänga i original motorn vid besiktning! big_smile

Motorn ska ur och gås genom lite. Byta toppackningar. byta temsensorgivaren till sprutet som krånglar satan.
Framrutan ska bytas.
Ska förstärka bärarmarna bak med ett stag mellan armarna och svetsa om fästen för krängningstagen till framvagnen.

Framvagn,bakvagn och fjäderben ska lämnas iväg på blästring hos mora blästring. sen ska dom lackeras hemma i garaget i någon snygg kulör. Någon som har tips på bra och hållbar färg som är lätt att hålla ren?smile
Ska montera strongflex bussningar.
Montera gula koni dämparna med HR fjädrar och ska ställas HÅRT!

Byta hjullager runt om
Montera brembo 4 kolvs ok  i framändan med audi s3 312mm skivor.
Bak ska det på zimmerman hålborrade skivor med tillhörande belägg.

Gått hårt på ekonomin senaste 2 månaderna men kostar att ligga på topp cool

Framtida projekt är att bygga bur. byta koppling till något värre och motorn ska få smaka på turbokonvertering men det återkommer jag med vid senare tillfälle big_smile

spetsen
24 mars 2013 · 168 Inlägg

hehe jo förstår det wink men ska bli jäkla skönt att få det gjort. kommer ju bli som en helt ny bil big_smile
har du mycket kvar tills du drar igång din igen?

Christian_N skrev:
Fy så skönt det känns och redan ha gjort allt det där cool

Men inte är man sysslolös för det haha. Kämpa på bara så man får njuta av filmer på denna best i sommar också smile


spetsen skrev:
Våren kommer närmre och närmre och de torra vägarna börjar titta fram i Orsa också! lol
Dock så närmar sig besiktningen för E30in och bilen kommer förmodligen stå still under april/maj utan upphängning eller motor.

Kommer så klart hänga i original motorn vid besiktning! big_smile

Motorn ska ur och gås genom lite. Byta toppackningar. byta temsensorgivaren till sprutet som krånglar satan.
Framrutan ska bytas.
Ska förstärka bärarmarna bak med ett stag mellan armarna och svetsa om fästen för krängningstagen till framvagnen.

Framvagn,bakvagn och fjäderben ska lämnas iväg på blästring hos mora blästring. sen ska dom lackeras hemma i garaget i någon snygg kulör. Någon som har tips på bra och hållbar färg som är lätt att hålla ren?smile
Ska montera strongflex bussningar.
Montera gula koni dämparna med HR fjädrar och ska ställas HÅRT!

Byta hjullager runt om
Montera brembo 4 kolvs ok  i framändan med audi s3 312mm skivor.
Bak ska det på zimmerman hålborrade skivor med tillhörande belägg.

Gått hårt på ekonomin senaste 2 månaderna men kostar att ligga på topp cool

Framtida projekt är att bygga bur. byta koppling till något värre och motorn ska få smaka på turbokonvertering men det återkommer jag med vid senare tillfälle big_smile

BMW E30 (1989)
Christian_N
24 mars 2013 · 663 Inlägg

Ja du kommer inte ångra allt jobb när det är gjort sen smile

Nja jag ska helsvetsa och svetsa om ena grenröret bara. Upp med låda och göra om växellänkaget litegran sen bulta på kardan och så.. Svetsa om avgassystemet, byta olja sen mer eller mindre vrida igång aset!! Men är lite mer jobb innan den är klar men det är bara för att jag vill ha det snyggare liksom..


spetsen skrev:
hehe jo förstår det wink men ska bli jäkla skönt att få det gjort. kommer ju bli som en helt ny bil big_smile
har du mycket kvar tills du drar igång din igen?

Christian_N skrev:
Fy så skönt det känns och redan ha gjort allt det där cool

Men inte är man sysslolös för det haha. Kämpa på bara så man får njuta av filmer på denna best i sommar också smile


spetsen skrev:
Våren kommer närmre och närmre och de torra vägarna börjar titta fram i Orsa också! lol
Dock så närmar sig besiktningen för E30in och bilen kommer förmodligen stå still under april/maj utan upphängning eller motor.

Kommer så klart hänga i original motorn vid besiktning! big_smile

Motorn ska ur och gås genom lite. Byta toppackningar. byta temsensorgivaren till sprutet som krånglar satan.
Framrutan ska bytas.
Ska förstärka bärarmarna bak med ett stag mellan armarna och svetsa om fästen för krängningstagen till framvagnen.

Framvagn,bakvagn och fjäderben ska lämnas iväg på blästring hos mora blästring. sen ska dom lackeras hemma i garaget i någon snygg kulör. Någon som har tips på bra och hållbar färg som är lätt att hålla ren?smile
Ska montera strongflex bussningar.
Montera gula koni dämparna med HR fjädrar och ska ställas HÅRT!

Byta hjullager runt om
Montera brembo 4 kolvs ok  i framändan med audi s3 312mm skivor.
Bak ska det på zimmerman hålborrade skivor med tillhörande belägg.

Gått hårt på ekonomin senaste 2 månaderna men kostar att ligga på topp cool

Framtida projekt är att bygga bur. byta koppling till något värre och motorn ska få smaka på turbokonvertering men det återkommer jag med vid senare tillfälle big_smile

spetsen
24 mars 2013 · 168 Inlägg

Bjuder på denna!
alldeles färsk från idag smile
http://www.garaget.org/video/134776 cool

BMW E30 (1989)
spetsen
25 mars 2013 · 168 Inlägg

Nu behöver jag lite hjälp från folk som läser denna tråd.
Söker efter en e28 m535 diff med drivaxlar omgående. smile

BMW E30 (1989)
Christian_N
25 mars 2013 · 663 Inlägg

spetsen skrev:
Nu behöver jag lite hjälp från folk som läser denna tråd.
Söker efter en e28 m535 diff med drivaxlar omgående. smile

Planerar du sån skottsäker bakvagn?

spetsen
25 mars 2013 · 168 Inlägg

Christian_N skrev:

spetsen skrev:
Nu behöver jag lite hjälp från folk som läser denna tråd.
Söker efter en e28 m535 diff med drivaxlar omgående. smile

Planerar du sån skottsäker bakvagn?

188 huset med 4.10 utväxling och 25 % lamell diff verkar inte vara så förtjust i min körning så den låter jävligt illa och glappar en hel del haha smile

Läste en tråd där några körde med m535 diffen med tillhörande drivaxlar i E30 bakvagnen så tänkte väl inkassera och bulta upp en sån smile

Vad kör du med för diff?

BMW E30 (1989)
Kalasgasarn
25 mars 2013 · 937 Inlägg
Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
spetsen
25 mars 2013 · 168 Inlägg

Kalasgasarn skrev:
där har du en smile  http://www.blocket.se/skaraborg/Bmw_m5_ … 21&w=3

Sms skickat till den annonsen. dock då verkar han inte ha drivaxlarna sad

BMW E30 (1989)
fredda_king Fotograf
25 mars 2013 · 1 319 Inlägg

spetsen skrev:

Kalasgasarn skrev:
där har du en smile  http://www.blocket.se/skaraborg/Bmw_m5_ … 21&w=3

Sms skickat till den annonsen. dock då verkar han inte ha drivaxlarna sad

man ringer om man är intresserad big_smile

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
spetsen
25 mars 2013 · 168 Inlägg

fredda_king skrev:

spetsen skrev:

Kalasgasarn skrev:
där har du en smile  http://www.blocket.se/skaraborg/Bmw_m5_ … 21&w=3

Sms skickat till den annonsen. dock då verkar han inte ha drivaxlarna sad

man ringer om man är intresserad big_smile

Folk svarar ju knappt idag om dom inte känner igen numret. smile

BMW E30 (1989)
Christian_N
25 mars 2013 · 663 Inlägg

Okej då är jag med! Körde Z3 lamelldiff förut men föredrar faktiskt svetsad diff när det gäller att åka brett smile

Så nu kör jag med diff från E34 525 TDS, 2.65 utvxl och svetsad! Orginal E30 320 drivaxlar som fortfarande hänger med utan problem trots att jag börnat med start på 5ans växel större delen av förra sommaren smile

Skönt nu och kunna dra ut på växlarna, pendla mellan 2 växlar när man leker, ha humant varvtal på motorvägen och en teoretisk toppfart på 300km/h smile

Sen om bilen orkar det eller inte har jag ännu inte testat haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang