Sugtrimmning av Volvo 940 -92

Burrrrner Avstängd
16 juli 2012 · 195 Inlägg

Hejsan! Tänkte att det var lika bra att skapa en tråd om mitt lilla projekt då jag är nybörjare oh frågar massa saker hela tiden roll

Bilen är då en 940 -92 med b230fb motorn, med 531 topp och vx3 kam

Jag har satt på en elfläkt, öppet filter med kalluftsintag, och lite större avgasrör men tycker inte det gjorde någon större skillnad. så nu är planen:

Portad och planad (bara lite lätt matchportad och planad kanske 1,5mm) 531 topp med nån folkracekam
Hårdare ventilfjädrar
Chip
Ev. E85
Ev. extraktor
Lättning
Svetsdiff

Har kommit över en exakt likadan motor löst, så tanken var att ta toppen från den, så man kan återställa inför besiktning osv..

Somsagt är jag nybörjare och gör detta för att lära mig så all hjälp uppskattas smile Måste man chippa om man gör ovanstående eller räcker det att ställa upp bränsletrycket? Något jag missat att ta med som man borde?

Lite bilder

https://www1.garaget.org/archive/171/170453/273179/273179-2765434.jpg

https://www1.garaget.org/archive/171/170453/273179/large_273179-2791492.jpg

mbadriver
17 juli 2012 · 244 Inlägg

Vad jag fattat så e inte 531-toppen å vx-3kammen så speciellt optimala om man ska sugtrimma tongue Men kan va kul å veta hur de går smile

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis
Volvo V70N (2007)
Burrrrner Avstängd
17 juli 2012 · 195 Inlägg

Nej men vilken topp är bäst då? 531 är vä'l bättre än 530?

Super40
17 juli 2012 · 415 Inlägg

Om man ska köra e85 är det lättast att byta spridare som är ca 30% större. Man kan även ha högre bränsletryck på de spridare man har. Chip känns som pengar i sjön på en i princip standard motor, lägg de pengarna på ett x-rör och portning istället.

531 flödar bättre än 530 på höga varv och vx3 är en av de vassare org.kammarna, lite som en k.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Burrrrner Avstängd
23 juli 2012 · 195 Inlägg