Audi A6 2.6 tuning

Finslipning av en trevlig motor. Projektet går i korthet ut på att få så mycket fart som möjligt i en A6 2.6 utan att det kostar skjortan. Min förhoppning är också att kunna få ner bränsleförbrukningen.
  • 12 Följare
  • 34 811 Visningar
  • Projektet avslutat 14 maj 2013
nordsluttning
15 oktober 2012 · 82 Inlägg

Håller med dej. Det är gött att känna den där kraften.

Vet du, eller nån annan, hur bränsletrycksregulatorn på 2.6-sprutet funkar? Det sitter ju nån vakuumslang på den, sänker den eller höjer den trycket när man kopplar på vakuum?

Är det så att vakuumet höjer trycket så lurar jag på att koppla in den slangen på magnetventilen som styr insugsspjällen. Borde ge mer bränsle på höga varv.

//Thomas

Hur svårt kan det va?!
Audi 200 TQ "Levande legend" (1990)
bobafett Bounty hunter
15 oktober 2012 · 671 Inlägg

nä ingen aning faktiskt....men nån här vet nog det

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
nordsluttning
7 november 2012 · 82 Inlägg

Tiden går och jag hinner inte med detta projekt längre. Bilen går dock förbaskat bra även om man kunde önska lite mer knuff på höga varvtal. Men, men, skillnaden vid lägre/mellan-varv 0-4500 är grym och det är ju där man håller till under normala omständigheter, så, helt klart ett lyckat projekt.

Men, som sagt, har inte mer tid att lägga på denna så är det någon som vill ta över projektet eller ha en utmärkt bruksbil så är den till salu.

Hur svårt kan det va?!
Audi 200 TQ "Levande legend" (1990)
nordsluttning
12 november 2012 · 82 Inlägg

En sak som slog mej... Ökat tillflöde av luft/bränsle -> höga varv -> mer avgaser -> originalavgassystem -> trångt -> kvävning.

Hur svårt kan det va?!
Audi 200 TQ "Levande legend" (1990)
nordsluttning
23 december 2012 · 82 Inlägg

Återupptar denna tråd då jag tänkte återge hur det ibland kan bli efter en bilaffär. Jag sålde A6'an för drygt två veckor sedan och fick skapligt betalt för den. Men, det är väl så med hobbybilar, de pengar och den tid man lägger får man aldrig tillbaka vid försäljning. Hursomhels, efter två veckor ringer köparen och vill att jag köper tillbaka bilen eftersom den är "skrot" enligt honom. Han vill också ha ytterligare betalt för vad nu det var. Naturligtvis frågade jag honom vad det är för problem han har med bilen. Hans svar blir "det vet du mycket väl" samt "du har manipulerat mätarställningen". Nej, jag vet ej vad det är för fel på bilen. Nej, jag har inte manipulerat med mätarställningen.

Det jag har gjort är att montera ett instrumentkluster från en S6-a för att det dels är snyggare och dels för att jag ville se om jag kunde nyttja färddatorn för att mäta snittförbrukning och momentanförbrukning. Jag hade det klustret i då jag besiktigade bilen så mätarställningen stämmer inte överens med den verkliga på besiktningsprotokollet. Jag körde 2-3 mil med S6-instrumenteringen innan jag bytte tillbaka till originalet då S6-varvräknaren var avsedd för en 5-cylindrig motor. Allt detta informerade jag även köparen om i samband med köpet.

Efter det första telefonsamtalet har jag fått ytterligare tre och vid det senaste berättade han även vad det var för fel på bilen. Katalysatorn är pajj och behöver bytas enligt honom. Dessutom har han hotat med att göra en polisanmälan för bedrägeri om jag inte går med på hans krav.

Om katalysatorn varit paj när jag besiktigade bilen hade den inte gått igenom ens med 200% etanol eller vad som helst i tanken. Om katalysatorn pajjat efter besiktningen så är det naturligtvis inget jag, i avsaknad av avgasmätnings-apparatur i garaget, kunnat veta om. De fel jag visste om informerade jag naturligtvis köparen om innan vi gjorde affär.

Jag har vid de tillfällen köparen ringt försökt prata lugnt och snällt med honom för att få information om vilka problem han har med bilen. Jag har ju hållit på med Audi under många år och tänker att jag gärna hjälper den som köpt en bil av mej med råd och tips. Även om bilen är 16 år gammal med 29 000 mil på mätarn. Denna köpare pratar dock hela tiden ur ilska (rädsla), uppträder hotfullt och är omöjlig att föra en dialog med. Jag undrar dock vem han är mest förbannad på?

Och, nu blir jag kanske polisanmäld... För vad? "Jag har köpt en 16 år gammal bil som det blev fel på." Tråkigt med människor som ej kan stå för sitt handlande. Och tragiskt om man tror att en 16-årig bil med 29 000 mil på mätaren ska vara i nyskick.

Jag är glad att jag skrev "i befintligt skick" på kvittot och även länkade till denna tråd i annonsen jag la ut på Blocket.

Mitt tips till alla som säljer gamla bilar är att; sälj alltid i befintligt skick och var så tydlig du kan med ev fel och brister bilen har. Skulle du sedan få problem med någon köpare så kan det vara bra att veta att Blocket arkiverar annonser, vet ej hur länge, minst två veckor i alla fall.

Hur svårt kan det va?!
Audi 200 TQ "Levande legend" (1990)
Saxxa
24 december 2012 · 18 Inlägg

Trist när det blir problem. Fast om du varit helt ärlig så tror jag inte att du har nåt att vara orolig för..
Lycka till i alla fall!

nordsluttning
25 december 2012 · 82 Inlägg

Jag har för vana att vara helt ärlig då jag vet att det lönar sej i längden. Och, jag är människa vilket innebär att jag kan göra misstag ibland. I detta fallet var jag dock mycket tydlig med information om bilen då jag kände denna utan och innan.

Hur svårt kan det va?!
Audi 200 TQ "Levande legend" (1990)
bobafett Bounty hunter
25 december 2012 · 671 Inlägg

det bästa är att skriva rep objekt/reservdels bil på kvittot,det brukar jag göra om jag kan....då e man liksom helt fri

Audi 200 20v Turbo quattro "diplomaten" (1990)
Mercedes w116 280se "Elvira" (1974)
nordsluttning
25 december 2012 · 82 Inlägg

Jo, denna bil var dock i ett mycket bra skick, besiktigad i slutet av september utan anmärkning. Motorn gick kalasfint, karossen var överlag i bra skick, inga felkoder via VCDS, all el funkade, fräscha bromsar, hel och fräsch inredning så, jag sålde den med gott samvete.

Vi får se vad som händer, köparn skulle göra en polisanmälan idag om jag fattade honom rätt. Trist, försökte prata med honom men det gick inte. Dessutom var han hotfull, "det kommer att bli mycket problem för dej nu".

Senast redigerat av nordsluttning (25 december 2012)

Hur svårt kan det va?!
Audi 200 TQ "Levande legend" (1990)
Sjodahl
25 december 2012 · 730 Inlägg

Tror inte du kan skriva i befintligt skick på kvittot, dock uppvisat samt godtaget skick. Svårt att bevisa vilka fel som fanns eller inte fanns vid en affär. Tråkigt när det blir så dock.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang