Drar det mindre bensin om man motorbromsar med B230F

Volvo740-88 Volvo850-92
19 juli 2012 · 1 678 Inlägg

Drar det mindre bensin om man motorbromsar med B230F?
Eller drar det mindre om jag lägger ur växeln?

Mack Forum- och sitemoderator
19 juli 2012 · 26 194 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Drar det mindre bensin om man motorbromsar med B230F?
Eller drar det mindre om jag lägger ur växeln?

Ja.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo740-88 Volvo850-92
19 juli 2012 · 1 678 Inlägg

Mack skrev:

Volvo740-88 skrev:
Drar det mindre bensin om man motorbromsar med B230F?
Eller drar det mindre om jag lägger ur växeln?

Ja.

Hur då?
Om jag lägger ur växeln och rullar ned för en backe. Då ligger min på ca 750 rpm.
Om jag har växeln i och rullar ned för en backe så har den ca 2000 rpm beroende på backens lutning.

Då måste den ju suga mer luft och därmed spruta in mer bensin.

johan740_89
19 juli 2012 · 367 Inlägg

Ju högre varvtal man har på motorn, desto större tryck blir det i cylindrarna och man bromsar då kraftigare. Vid motorbromsning är bränsleförbrukningen noll i bilar med insprutningsmotor eftersom den rörelseenergi som bilen har framåt används för att driva cylindrarna inne i motorn.

När man inte gasar och motorns varvtal är cirka 1 500 varv/minut stänger motorn av insprutningen av bränsle, vilket gäller de flesta bilar från 1988 års modell (bilar utan förgasare).

Mitsubishi Pajero "Toyo Tires" (2010)
Suzuki Sj413 samurai "Zook" (1985)
Dansken-
19 juli 2012 · 950 Inlägg

Om ställer frågan till Porsche, så tycker de att det är bäst att lägga ur växeln. På nya 911 med PDK låda (dubbelkopplingslåda), har de en funktion, som de kallar Coasting, som automatisk lägga ur växeln, när man släpper gasen.

Kolla in filmen på tuben:

http://www.youtube.com/watch?v=OGAmknR4 … ata_player

Volvo740-88 Volvo850-92
19 juli 2012 · 1 678 Inlägg

Men volvo 740 motor B230F stänger inte av insprutningen ju när man motorbromsar? Motorn är ju igång och man hör ju den.

johan740_89
19 juli 2012 · 367 Inlägg

Släpper du på gasen stängs spjället och spjällägesgivaren skickar signal till luftmassemätaren som i sin tur ser till att spridarna, via styrboxen att inte mata på med bränsle. Funkar på samtliga motorer med ELEKTRONISK insprutning, inte det mekaniska spicasystemet som bl.a Alfa Romeo Montreal körde med på 70-talet.

Suzuki Sj413 samurai "Zook" (1985)
Mitsubishi Pajero "Toyo Tires" (2010)
Janneutanb
19 juli 2012 · 7 272 Inlägg

Dansken- skrev:
Om ställer frågan till Porsche, så tycker de att det är bäst att lägga ur växeln. På nya 911 med PDK låda (dubbelkopplingslåda), har de en funktion, som de kallar Coasting, som automatisk lägga ur växeln, när man släpper gasen.

Kolla in filmen på tuben:

http://www.youtube.com/watch?v=OGAmknR4 … ata_player

Merca och Volvo har gjort så länge på sina lastbilar också. smile

Mack Forum- och sitemoderator
19 juli 2012 · 26 194 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Men volvo 740 motor B230F stänger inte av insprutningen ju när man motorbromsar? Motorn är ju igång och man hör ju den.

Se min V70 som exempel.
Om jag kör i, låt oss säga, 100km/h, och beger mig nedför ett svagt nedförslut, och då väljer att inte gasa - då visar färddatorn att bränsleförbrukningen blir 0.0, till att man börjar gasa igen.

Så jo. Din B230F - som för övrigt har elektronisk insprutning - fungerar likadant.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
xXSammy
19 juli 2012 · 6 595 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Hur då?
Om jag lägger ur växeln och rullar ned för en backe. Då ligger min på ca 750 rpm.
Om jag har växeln i och rullar ned för en backe så har den ca 2000 rpm beroende på backens lutning.

Då måste den ju suga mer luft och därmed spruta in mer bensin.

Du ska alltid ha växeln i när du rullar nedför.
Det är större risk att motorn lägger av på tomgång än vid driftvarv

Avstängd motor = Inge vakuum = TUNGA bromsar, inget att leka med.

De/Dem
Alex-s Bakhjulskrafs
19 juli 2012 · 1 479 Inlägg

det är inte motorns varv som bestämmer förbrukningen, utan hur mycket man trycker på gaspedalen.

motorbroms = 0 förbrukning
tomgång = ca 1.5 - 3L i timmen

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
zoopåse
19 juli 2012 · 1 171 Inlägg

Din specifika fråga har jag inte svar på, det vet säkert andra, men ifall den stänger av bränslet helt så beror det på situationen om det drar mindre att motorbromsa eller koppla ur och rulla. Har du t.ex. en lång svag nerförsbacke så är det bättre att koppla ur och dra kanske 0.2l/mil nerför än att gasa sig ner för backen och motorbromsa omvartannat. Ska du ändå sakta farten är det bättre att motorbromsa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang