Laddtryck utan effekt. 945a med 16v topp och turbokonventerad

Kajtak
21 juli 2012 · 13 Inlägg

Hej

Har en 945a med 16v topp och turbokonventerad, kort sagt.
har ett problem med laddtryck som kom smygandes, började med att den började "turbolagga" speciellt på lite högre växlar, tryckrör tänkte jag som håller på att släppa.. tillslut försvann all laddeffekt, letade efter läkage eller tryckrör som lossnat men allt är som det ska, Turbon laddar hej villt fast på "tomme" det händer lixom inget effekt mässigt medans turbinen snurrar på.. kan inte lista ut vad de kan vara för fel riktigt.
Bilen laddar nästan normalt när den är kall så första pådraget vid kall motor laddar den nästan som de ska men sen börjar den turbolagga och tillslut försvinner all turbo effekt.

Senast redigerat av Dieselsmurfen (5 augusti 2012)

Volvo 945 (1997)
Japs-Jens
21 juli 2012 · 1 503 Inlägg

Trycksätt systemet med tryckluft så kommer du förmodligen hitta en läcka. Va nyss och gjorde detta på min wink

Taadaa:

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16271/16271-c56d6052c23f065fa44ae9c3c758461c.jpg

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Kajtak
31 juli 2012 · 13 Inlägg

Har kollat varenda tryckslang och varenda slang som har med vakum/bränsle och den "normala" tändingen, även kollat lite sladdar o skit till sprutet (Haltech E6M). jag är nog mer inne på att någon givare ger upp av fukt eller för mycket värme, har mätt upp dom viktigaste givarna och allt verkar stämma, kan poängtera att Vevhusventilationen är under konstruktion, just nu är det nästan fritt flös rätt igenom stänker upp lite olja ibland.. har fått som tips att t.ex. Givaren funkar, lägg den i vatten, funkar fortfarande, sen kokar du vattnet eller värmer iaf så kan de lägga av.. men sedan fungera efteråt igen.

Någon som har några idéer ?
kan utesluta soppa tillförsel och vakum läkage.

Volvo 945 (1997)
Drunk A.Sörman
31 juli 2012 · 1 299 Inlägg

Hur känns wastegate armen då hård/slapp?  ny/gammal ? smile

ascona-tic
31 juli 2012 · 1 497 Inlägg

Kopplingen kanske?

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Kajtak
3 augusti 2012 · 13 Inlägg

Wastegaten laddar ohämtat om man rycker slangen, och armen känns som de ska.

Bilen skulle nog inte bete sig sådär om det vore för kopplingen, Bilen går frammåt men inget laddtryck ger effekt.

Volvo 945 (1997)
henke_99 Offroad Racing
3 augusti 2012 · 3 122 Inlägg

Du får alltså laddtryck om du tar bort vacuumslangen till wastegaten?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Kajtak
3 augusti 2012 · 13 Inlägg

ne, menar mest att jag provat wastegaten på så vis.. den ska ju ladda ohämtat om du tar bort slangen..

Volvo 945 (1997)
ascona-tic
3 augusti 2012 · 1 497 Inlägg

Kajtak skrev:
Wastegaten laddar ohämtat om man rycker slangen, och armen känns som de ska.

Bilen skulle nog inte bete sig sådär om det vore för kopplingen, Bilen går frammåt men inget laddtryck ger effekt.

Om lamllen pallar tex max 300nm så slirar den efter det och laddet sticker och effekten uteblir! eller har jag fel?

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Kajtak
5 augusti 2012 · 13 Inlägg

ascona-tic skrev:

Kajtak skrev:
Wastegaten laddar ohämtat om man rycker slangen, och armen känns som de ska.

Bilen skulle nog inte bete sig sådär om det vore för kopplingen, Bilen går frammåt men inget laddtryck ger effekt.

Om lamllen pallar tex max 300nm så slirar den efter det och laddet sticker och effekten uteblir! eller har jag fel?

Du har rätt i det du säger, men bilen skulle slutligen inte äns röra på sig osv + att det skulle ryka o lukta illa samt slira även vid kallstarter mm.. dels så pallar min koppling nånstans mellan 7-800 NM och har inte den effekten redigt, känns jävligt stum när man startar osv med, men tanken var ju bra iaf:)

Volvo 945 (1997)
Kajtak
5 augusti 2012 · 13 Inlägg

Läste lite om att drevet på veven kan "vrida" sig, typ att kilen går av osv,
tanken slog mig att det kan ha med detta o göra eftersom just nu står bilen utan drev p.g.a remskiva ramlade nästan av vid en provkörning.. någon som har lite närmare detaljer om det kan vara de som varit felet?

Volvo 945 (1997)
Janneutanb
5 augusti 2012 · 7 272 Inlägg

Hur mycket laddar den då för som jag har förstått det så har du laddtryck men ingen effekt?

Kajtak
26 augusti 2012 · 13 Inlägg

Brains skrev:
Hur mycket laddar den då för som jag har förstått det så har du laddtryck men ingen effekt?

Jag laddar ca 1,5 bar.. detsamma sker när jag får laddtryck utan effekt.

Volvo 945 (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 augusti 2012 · 13 790 Inlägg

Kajtak skrev:

Brains skrev:
Hur mycket laddar den då för som jag har förstått det så har du laddtryck men ingen effekt?

Jag laddar ca 1,5 bar.. detsamma sker när jag får laddtryck utan effekt.

vad händer med varvena då?

och vart mätar du laddtrycket vid turbon eller insuget?

kan vara insugspackningen som gått...du får höja kompet och tanka e85 så slipper du köra med så mycket laddtryck för lite effekt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
m4kk1
26 augusti 2012 · 27 Inlägg

Min läckte i insuget, och laddade 1.2bar

Bytte packning och laddade o.3-0.4 och den går bättre! så kolla det!

Kajtak
1 september 2012 · 13 Inlägg

Men alltså.. vi snackar inte en volvo jag bara höjt lite laddtryck i nu.. det är ca 500hk i den vid 1,5bar.. jag kör redan på etanol och mappat haltech sprut..

Edit: varvtalen är normala men lite slöare uppåt såklart.. om insugspackning gått borde väll laddtryck och annat förändrats? iaf så är allt som vanligt tills jag kommer upp i temp typ.

Senast redigerat av Kajtak (1 september 2012)

Volvo 945 (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 september 2012 · 13 790 Inlägg

om laddtrycksmätaren tar trycket på ett ställe och insuget är en bra bit därifrån så är det inte säkert att du märker av att laddtrycket hoppar ut utanför insuget 
oftast blir läckan så mycket större vid ladd än vid tongång och tempraturer påverkar oxå storleken på läckan men det är så svårt att gissa sig fram tyvärr

men det skulle vara det första jag skulle byta kostar så lite och är så lätt att byta tar några minuter att byta den

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kajtak
1 september 2012 · 13 Inlägg

okok, ja jag har börjat bygga lite på en audi 100 just nu men volvon står breve så får ta o kollade sen.. tack för tipset smile

Volvo 945 (1997)
robert___j
1 september 2012 · 449 Inlägg

har du kollat impellen på turbon så de inte gått av några blad???

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Kajtak
6 september 2012 · 13 Inlägg

robert___j skrev:
har du kollat impellen på turbon så de inte gått av några blad???

Givetvis, kollat packningar till turbo, grenrör etc..

Har även kollat insug och grenrör packning nu, verkar intevara nåt bekymmer där.

Volvo 945 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang