BMW 316 -96 gillar kylarvatten

jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
22 juli 2012 · 369 Inlägg

Halo.

Problemet med min original 316 är att den verkligen gillar kylarvattnet, dvs den dricker så det står härliga till.
Det började efter att jag ofrivilligt hamnade i en cruising och slutade med att bilen kokade.

Efter att ha skruvat på en slang som lossnat (forsade ut vatten när man fyllde på, en Y kontakt precis bakom insuget/ventilkåpan) så var systemet tätt utifrån sett. Men ändå försvinner vattnet.

Har mina aningar om att allt vatten numera finns inne i motorn, men kan inte bekräfta det då kylarvattnet (det som finns kvar) luktar typ plast/gummi (läste att det ska lukta avgaser om topppackningen gått). Avgaserna är inte heller vita eller luktar vatten(?).

Lite frustrerande då bilfan går varm (upp till mittensträcket på tempmätaren) efter bara några ynga 1-2km körning och jag måste ha den till jobbet imorgon.....

Varför...varför gör den på dette viset? Och vart tar vattnet vägen?!?!

Ber om ursäkt för en förvirrande text med massa paranteser och så vidare.

puss

huehue
ennaveblabar
22 juli 2012 · 47 Inlägg

kollat färgen på oljan?

BMW e28 518 (1988)
BMW e28 535 "Turbo" (1983)
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
22 juli 2012 · 369 Inlägg

ennaveblabar skrev:
kollat färgen på oljan?

Glömde skriva det, har inte kollat och luktat på oljan mer än via stickan. Oljan luktade avgaser och är svart.

Tack

huehue
Rquired Allmänt envis
22 juli 2012 · 12 512 Inlägg

Luftade du kylsystemet ordentligt efteråt? BMW är känsliga mot luft i systemet samtidigt som det räcker med en liten spricka för att kylsystemet skall läcka (lite) vatten och dra in luft, vilket ger en instabil motortemperatur. Eftersom kylsystemet på bl.a E36 har många komponenter gjorda i plast är inte heller en liten spricka ovanligt eller osannolikt när bilarna blir till åren.

Pröva att lufta bilen ordentligt med värmen på max och om du kan stå gärna i en backe så att fronten hamnar högre, när det endast kommer vatten så lägg motorn på lite högre varv (2-3000rpm?) och gör om momentet och kontrollera att det fortsatt endast kommer vatten. Ta gärna hjälp av en bekant som dels kan hålla koll på temperaturmätaren så bilen inte kokar under tiden, och som sedan kan hålla varvet uppe med gaspedalen. Om du har antispinn/ASC kan vajern till det systemet hoppa loss om du varvar med hjälp av spjället vid motorn.

Senast redigerat av Rquired (22 juli 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
22 juli 2012 · 369 Inlägg

Rquired skrev:
Luftade du kylsystemet ordentligt efteråt? BMW är känsliga mot luft i systemet samtidigt som det räcker med en liten spricka för att kylsystemet skall läcka (lite) vatten och dra in luft, vilket ger en instabil motortemperatur. Eftersom kylsystemet på bl.a E36 har många komponenter gjorda i plast är inte heller en liten spricka ovanligt eller osannolikt när bilarna blir till åren.

Pröva att lufta bilen ordentligt med värmen på max och om du kan stå gärna i en backe så att fronten hamnar högre, när det endast kommer vatten så lägg motorn på lite högre varv (2-3000rpm?) och gör om momentet och kontrollera att det fortsatt endast kommer vatten. Ta gärna hjälp av en bekant som dels kan hålla koll på temperaturmätaren så bilen inte kokar under tiden, och som sedan kan hålla varvet uppe med gaspedalen. Om du har antispinn/ASC kan vajern till det systemet hoppa loss om du varvar med hjälp av spjället vid motorn.

Luftat har jag gjort, att det är hål i slangarna är oklart. Tycker det borde vara relativt stora hål om hela kärlet ska tömmas på en körning som inte sträcker sig längre än 1-2km.
Som sagt, ska kolla närmare på hål och div defekter i platsdetaljer.

Men mitt stora dillemma är toplockspackningen..

huehue
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
22 juli 2012 · 369 Inlägg

Mod kan låsa och ta bort tråden, visade det sig att jag hade haft i för lite vatten trotts att jag hält på för kung och fosterland!

Logik och rimlighet funkar alltså inte när det gäller bilmotorer smile)

Tack

huehue
Rquired Allmänt envis
22 juli 2012 · 12 512 Inlägg

jeppanh0e skrev:
Mod kan låsa och ta bort tråden, visade det sig att jag hade haft i för lite vatten trotts att jag hält på för kung och fosterland!

Logik och rimlighet funkar alltså inte när det gäller bilmotorer smile)

Tack

Inte när det gäller BMW´s kylsystem åtminstone det kan vara lite knepigt ibland, och det värsta är att så fort det spökar det minsta börjar alla runt omkring en att tjata om topplockspackningen. Det är bara att fortsätta njuta av bilen! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jeppanh0e Man kan göra så, men det är inte rätt
22 juli 2012 · 369 Inlägg

Rquired skrev:

jeppanh0e skrev:
Mod kan låsa och ta bort tråden, visade det sig att jag hade haft i för lite vatten trotts att jag hält på för kung och fosterland!

Logik och rimlighet funkar alltså inte när det gäller bilmotorer smile)

Tack

Inte när det gäller BMW´s kylsystem åtminstone det kan vara lite knepigt ibland, och det värsta är att så fort det spökar det minsta börjar alla runt omkring en att tjata om topplockspackningen. Det är bara att fortsätta njuta av bilen! smile

Njuta o njuta, är som att åka med en tvål efter vägarna, ratten vibbrerar och hjulen spårar värre än Trofast i lady o lufsen.. Hoppas däckverkstan kan få bukt med monstret! big_smile

huehue
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang